Voor de afwisseling gaan we eens naar France, de Societe Industrielle de Mecanique et de Carosserie Automobile maake vanaf 1934 auto’s. Henry Pigozzi begon in dat jaar met het onder licentie bouwen van Fiat automobielen. Pas in de vijftiger jaren werd de eerste echte Simca gebouwd, de Aronde. Het was meteen een schot in de roos voor het merk. In de zestiger jaren werd de de kleine Simca 1000 gebouwd. In die jaren een echte rallystar. Dit was meteen te merken aan de verkopen van de in die tijd ontwikkelde Simca Rallye (1,2 en 3). Dit autootje deed het hard van menig autoliefhebber sneller kloppen. Ook de opvolgen de Simca 1100 was een succes, maar helaas. Het bedrijf, inmiddels in handen van Chrysler kreeg het in de zeventiger jaren zwaar te voorduren, het moederconcern stond op faillisement en Simca werd voor 1 dollar verkocht aan de PSA group. Die dacht dat het beter zou zijn om het merk Simca te laten voor wat het was om verder te gaan als Talbot. De enige echte Simca, de 1307/8 werd nog Talbot 1510, maar de uitgebrachte kopien van de peugeot 104 als Talbot Samba en van de Peugeot 309 als Talbot Arizona hebben het bedrijf verder de das omgedaan. En zo verdween het merk langzaam van de markt. Simca had in de gloriejaren niet alleen fabrieken in Frankrijk, maar ook in o.a. engeland en nederland. Hier werden bij NEKAF o.a. de 1000 en de 1100 gemaakt. En wie kent er niet de Matra Simca Bagheera of de Matra Simca Rancho die in samenwerking met Matra werden gemaakt. Jammer dat dit merk verloren moest gaan.



19 Comments

  1. Mijn (onze) eerste auto was een rode Simca 1000 gekocht voor f1000 Na een half jaar kwam buurman op een dag zeggen nadat we er een uur daarvoor mee thuis waren gekomen, dat de auto een beetje vreemd op de wielen stond. Hadden we dus nog 130km/u mee gereden..

  2. Ook al zo mooi, die bovenste althans, de onderste is wel een beetje een vierkant bak. Als de fabrikanten naar mij zouden luisteren zouden ze weer eens zo’n 1954 model uitbrengen, compleet met twee kleuren lak en fraaie wieldoppen. Bovendien ziet hij er behoorlijk gestroomlijnd uit. Schoon motertje erin en hup! Trouwens, die modellen uit ’54 zijn sowieso nog heel soepel in de bochten. Een best jaar. 😉

  3. Hee Me! Ik ben inderdaad een tijdje weggeweest en zie dus ook nu pas dat je een compleet nieuwe site hebt! Hij ziet er supermooi uit. Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar dat komt nog wel beetje bij beetje. Van auto’s heb ik niet zoveel verstand, maar na het lezen van je blog word ik vast een stukje wijzer. Allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!!

  4. Wij hebben thuis 3 Simca’s gehad.
    2 van het type dat erg lijkt op de onderste foto ( botervloot) en 1 nieuwere…leek een beetje op een Citroen BX.

    In ons dorpje in Friesland (1500 inwoners) was 1 autogarage: een Simca garage…dus er reden er heel veel rond in de buurt.

Laat een reactie achter bij Sanne Reactie annuleren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.