De dwergauto bij uitstek is de iso of eigenlijk de isetta wat kleine iso is. Renzo Rivolta was een succesvol zakenman die in 1939 een bedrijf in, jazeker, koelkasten en kachels kocht. Het bedrijf, Isothermos raakte door de tweede wereld oorlog een beetje in het slop en Renzo besloot scooters te gaan maken. De eerste, een isothermo Furetto voldeet niet en werd prompt met al zijn makkers in een diep gat gegooid. Einde oefening op naar de volgende. Deze was meer succesvol en werd de ISO 125. Dit succes was de reden om de naam van de onderneming aan te passen naar ISO. Maar het moest een overdekte scooter worden. Klein, zodat je hem met de neus naar het trottoir kon parkeren en met de deur aan de voorkant ook veilig, je kon zo meteen het trottoir opstappen. Een ideale vormgeving, de druppel (alhoewel de bijnaam watermeloen was). we praten hier over 1950. Na twee jaar was de Isetta een feit. Tot 1962 zijn er Isetta’s geproduceerd onder vele merknamen. Degene die de de Isetta beroemd heeft gemaakt was BMW. Dat er nu nog BMW’s rijden is alleen aan de ISO Isetta te danken. Naast de standaarduitvoering zijn verschillende andere vormen van deze auto bekend, zoals ook op de foto’s de ISOCARRO. De rest is historie. Ze werden al gauw voorbij gestreefd door de economische groei… Ze waren gewoon te klein voor een gezin.


22 Comments

  1. Ik kan me deze gevalletjes wel herinneren. De merknaam zei me echter nix. Zwaaide bij deze het stuur met de deur mee naar buiten of moest je die aan de kant schuiven om er voorbij te kunnen met instappen?

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.