Hillman Imp
Hillman Imp

Hillman Imp

Wie kent nog dit grappige autootje, gebouwd van 1963 to 1976, ofwel nog niet zo heel lang geleden. Ik hoor u denken, Hillman was het geen Sunbeam, of een Commer, of een Singer… In werkelijkheid hoor ik u helemaal niet, want de meeste van u zeggen deze merken niets. Het waren namelijk allemaal dezelfde auto’s met een andere naam. In die tijd was men nog erg merkentrouw en zo werd voor alle merken die onder de Rootes groep vielen eenzelfde auto gemaakt (en meestal gebouwd door Hillman). Niet dat dit hielp want de Rootes Group werd uiteindelijk Chrysler Europe met o.a. Talbot (Simca) en werd even later overgenomen door Peugeot. Die sloopte de hele handel en ging in de vrijgekomen fabrieken peugeotjes maken. Ook een manier om de Concurrentie uit te schakelen. De kwaliteit van deze auto’s was gewoon kut (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend), en daarom zijn er nog maar weinig goede exemplaren over. Toch zijn er diverse clubs en websites die proberen om deze vergane glorie nog in stand te houden. Als je wat meer over deze auto te weten wil komen moet je maar eens kijken op deze Imps4ever site.

IMP 1: The very first Hillman Imp to roll off the production line at Linwood, near Paisley, Scotland in 1963. Seen here in the recreated Rootes car showroom inside the Glasgow Transport Museum at their old home within the Kelvin Hall.ephoto: Leslie Thomson

17 Comments

  1. Nico Verhoeven

    Niet alleen zegt het me wat: ik heb er al bijna 20 jaar 1. Kan ook niet anders de Imp werd op 3 mei 1963 geintroduceerd en ik de 11e. Dit ter zeide, grappig dat iedereen gelijk geloofd dat de kwaliteit KUT was. Wie bedenkt het? Omdat je er nooit meer 1 ziet zal het wel drie keer nada zijn en tevenskomen de beste autoes toch zeker uit Duitsland? Wel eens in een Kever gereden? Nou dan weet je ook dat 25 miljoen mensen het best fout kunnen hebben. De Imp is voornamelijk krankzinnig en wat de Britten een engineers car noemen, kan inderdaad niet iedereen begrijpen. Het zij zo, weet jij een jaren zestig auto met een neerklapbare achterbank? of een lichmetalen motor met maar 875 cc en toch 41 DIN pk? Precies dat had een Kever of zoen roestende Simca 1000 niet.

  2. dirk cornelis

    Gisteren zag ik twee zwerfwagens met daarachter een IMP op de E17 nabij Breda. Een van de zwerfwagens was zelf een oldtimer. De IMP’s stonden niet op een aanhangwagen maar werden voortgetrokken op hun eigen wielen…..mag dat? Ik heb er wel belangstelling voor daar ik dikwijls zelf met de Standard Flying 8 achter de camper maar op een aanhanger onderweg ben. Wie hierover meer info heeft mag me dit hier: info@foto-kalender-fokus.com melden. Alvast bedankt. Dirk uit Stekene in Vlaanderen

  3. Wat een lief dingetje… ik houd wel van zulke autootjes, ook van trabootjes, oude Ladaatjes en Fordjes Zephyr etc. 😉 Je hebt een mooie website, de kleur blauw is fijn! Liefs vanuit Sint Petersburg, x Martine

  4. ton

    Ik leerde rijden in een Simca 1000 en ben dus van de generatie, di ook de Hillman Imp (met zijn eigenwijze kontje) heeft meegemaakt. Zelf rijd ik nu een Citroen CX25 TRD Turbo2, een van de mooiste auto’s ooit gemaakt!

Laat een reactie achter bij rob hamiltonReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.