PMH – Pierre Mulder Hoensbroek
PMH – Pierre Mulder Hoensbroek

PMH – Pierre Mulder Hoensbroek


Mulderbus – Station Heerlen

Het streekvervoer zoals we dat nu kennen bestond nog niet aan het begin van de 19e eeuw. Toch was er reeds vroeg een Commissie Vergunningen Personenvervoer die er voor zorgde dat er geen wildgroei ontstond in het openbaar vervoer. Het was dan wel geregeld, maar in principe kon iedereen een aanvraag doen voor het vervoer van personen. In 1924 werd een busonderneming gestart door ene Sjeng Mulder die reed van Hoensbroek Kasteel tot Heerlen Centrum.e Enkele jaren later werd zijn broer Pierre toegelaten tot de onderneming. Uiteindelijk bleef deze als enige over. Zijn broers gingen verder in het busvervoer met de White Cars. Pierre doopte zijn geregelde Lijndienst bussen om tot PMH en het vakantieverkeer werd Green Cars.e De LTM (Limburgse tramweg Maatschappij wilde graag de licentie van Pierre overnemen en uiteindelijk lukte dat in in mijn geboorte jaar 1953. De diensten van White Cars werden tegen vergoeding overgenomen en de lijn Hoensbroek-Heerlen ging wel naar de LTM, maar Pierre Mulder mocht de exploitatie blijven doen. Na zijn dood in 1979 is de onderneming in 1980 overgenomen door het VSL (Verenigd Streekvervoer Limburg). Het einde van een mooi stukje ontwikkeling in het openbaar vervoer was hiermee aan het einde gekomen. Veel mensen stapten niet mee over, de kwaliteit van het VSL personeel liet gewoon te wensen over. Het betekende ook het begin van het einde van de particuliere busondernemingen in Limburg. In de afgelopen weken is de voormalige garage van Mulder gesloopt. Dus ook dat monument bestaat niet meer… De foto’s zijn afkomstig uit Andre’s Fotoarchief


Mulderbus – Juliana Bernhardlaan Hoensbroek

16 Comments

  1. funske

    Mulders was voor mij nostalgie jaren mee gereden naar mijn werk hij had twee routes ene langs de nationale houthandel en de ander door de beersdal.Was ook wel als er iemand te laat was voor de bus hij effe bleef wachten want het waren altijd dezelfde in de bus en werd al gezegd als je vrij was tegen de chauffeur dat hij niet hoefde te wachten.Mooie en warme tijden.

  2. Het commentaar van laurent spreekt mij erg aan. Ik zie die chauffeurs van vroeger tijden met dat enorme stuurwiel in de weer voor mij. Ik vond het altijd heel indrukwekkend. by the way, opeens lees ik de naam Sjeng, is dat echt een Limburgse naam?

  3. Oh ja, die oude bussen met van die enorme, witte stuurwielen. Vast nog niet bekrachtigd. Ik weet nog dat ik verbaasd keek tyoen ik de eerste bussen met zo’n heel klein versnellingspookje zag, in plaats van zo’n paal van bijna een meter lang.

  4. Mooi he, die oude bussen… Hier in de buurt kun je ze nog huren voor diverse activiteiten en dat doe ik ook wel eens, voor mijn werk. Een ex-collega chauffeert regelmatig met het oude spul, minstens zo leuk!

  5. In iedere sector moet zo nodig heel veel concurrentie. Bij het spoor en stads/streekvervoer lukt dat maar niet. Het is bijna overal Connexxion/ NS/ Ariva wat de klok slaat. Met vaste gebiedsdelen. Terug naar af zou een goede oplossing zijn. En kan de OV chipkaart de prullebak in.

  6. Ik heb de hele fusie vanuit de eerste hand meegemaakt en dus met de oude Pierre en zijn bakbeest van een hond in zijn huiskamer over de fusie-voorwaarden, met name voor wat betreft de overgang van zijn mensen, gesproken. Kan er heel veel fraais over vertellen. Maar misschien is het wel beter dat het toch in de schoot der goden blijft of ooit in een of meer logjes bij mij terugkomt.

Laat een reactie achter bij carlaReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.