Alfasud, een rijdend wrak (1971-1984)

Vandaag gaan we het niet hebben over een auto, maar over een rijdend wrak. Een vervoermiddel dat Alfa Romeo bijna aan de afgrond bracht. De Alfasud was in productie van 1971 tot 1984 en was de meest roestgevoelige auto van het Europese continent. Als je was wezen winkelen bij Appie en de boodschappen in de schaarse ruimte van de Alfasud had gepropt, was het nog de vraag of je met de boodschappen thuis kwam. In die tijd vielen de kofferdeksels van deze Alfasud spontaan van de auto. In de beginjaren zestig werd bij Alfa Romeo besloten dat men ook maar eens een kleine auto moest gaan produceren. Geen historie, dus van de grond af aan nieuw gebouwd in een nieuwe fabriek in het sud’en. De eerste voorwielaangedreven Alfa, een geheel nieuwe (boxer)motor, ofwel, alles nieuw. En dat voor de werkgelegenheid in Italie opgezet. Het was een leuk autootje in de showroom, sportief ogend en nog redelijk ruim van binnen. Maar zodra de auto de showroom uit was begon de ellende, en Alfa Romeo heeft nu nog steeds last van deze K.U.T. auto. Waarbij u weet dat K.U.T. bij mij staat voor kwalitatief Uitermate Teleurstellend. De Alfasud heeft dan ook nooit meer een opvolger gekregen.

20 Comments

  1. Saabrijder

    vroeger eens in een 33 gereden en ik durfde er niet mee boven de 100km per uur te komen. laats zat ik in een 146 en ik kreeg gewoon een flashback van 20 jaar.. t blijven een beetje rammelbakken die van elastiek en purschuim aan elkaar hangen..

  2. Menno

    Ik heb 2 jaar in een gerestoureerde sud gereden.
    Zelden zoveel plezier aan het rijden gehad, maar de electronica in dat ding deed de vreemste dingen.
    De wegligging is geweldig, en de remmen super.
    Kwalitatief wel echt een drama……….

  3. Tom

    De Alfasud had wel degelijk een opvolger de 33.
    By the way, de alfasud was m,n eerste auto,nu z,n 30 jaar geleden.
    daarna als 2e auto een vw golf 1 gehad,wat een KUT auto,
    Heb toen maar weer snel een alfa gekocht,Tot heden rij ik nog steeds boxerjes van alfa .
    Bezit nu een 33. sw en een 146. Superauto.s

  4. Nico Verhoeven

    Vond zelf de Alfasud Sprint geheel het einde.
    Leerde in 1985 in dienst rijden, en startte de zoektocht naar een betaalbare 2ehands. Kon je snel mee ophouden, durfde het niet aan. Wel had elke sloop een stel goede motoren liggen, die waren wel prima en sleten veel minder snel dan de body kon roesten. Menigmaal bij een opgegeven Sud gestaan, was er weer niets om iets aan vast te lassen..

  5. Ik weet nog dat ze het hadden over de term: “hij roest al op de folder” Ik denk ook dat daar het merk een gevoelige klap heeft gehad. En dat is jammer voor het merk ,want ze maken ook nu nog prachtig auto,s. Qua modellen . Gr. Jan

  6. Dit zijn van die auto’s die, net als sommige Britse exemplaren, in gerestaureerde staat beter zijn dan in nieuwstaat. Pas dan hebben ze de juiste roestwerende behandeling gekregen en soms bepaalde modificaties ondergaan die de betrouwbaarheid verhoogt.
    .-= Laurentes laatste blog ..Genesis =-.

  7. Tuurlijk, het was een waardeloze auto. Maar zelfs van dit model rijden er nog exemplaren rond, liefdevol onderhouden door hun trotse eigenaar. Alfa’s weten de harten van autoliefhebber te raken.

  8. Het was zonde, want het was een leuk model. Maar de Sud heette zo omdat die in Zuid-Italie werd gemaakt, en Zuid-Italie is een ander land dan Noord-Italie. Daar is het zo’n puinhoop dat het zelfs de Italianen opvalt.

  9. Ik heb 2 “gelukkige” eigenaars gekend van een alfasud of alfa rust zoals tie genoemd werd. Het model was voor die tijd niet verkeerd. De hele sterke neiging om binnen korte tijd de begin kleur om te zetten naar roestbruin dan weer wel.
    .-= Frankes laatste blog ..Terug op de fiets =-.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.