Zebra’s
Zebra’s

Zebra’s

bVision Photography

Ik vind zo’n oversteekplaats voor voetgangers een beetje een rare naam hebben, zebra. Dat geldt ook voor de diersoort die hieraan is gekoppeld. Zebra, Zee Bra nou ja, daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat je op zo’n zebra veilig kan oversteken zonder dat je uit je schoenen word gereden. Van de sokken rijden kan ook, maar ik zie daar nooit mensen met sokken oversteken. Brillie wilde al ergens de slagbomen weghalen, geen mens rijdt bij een oversteekplaats voor treinen, met de auto door als de rooie lampjes knipperen en dan kunnen we die dingen gebruiken voor de veiligheid van de voetgangers. Maar er zijn nog diverse andere en wellicht beter oplossingen. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om zodra als een een voetganger op de zebra stapt, een paar verzonken palen omhoog te laten komen.

bVision Photography

Na de eerste berichtgevingen in de krant rijdt er dan ook geen automobilist meer door. Of er een soort bussluis van maken met van die opklapbare barrières.

bVision Photography

Het heeft natuurlijk voor de automobilist (alweer zo’n raar woord) wat nadelen. Maar veilig is het wel. En ik kan zo een aantal plaatsen noemen waar dat echt nodig is. En u ziet, zelfs de sterke arm van de hermandad komt er niet overheen…
Ik ben benieuwd naar uw ideeën over veilig weggedrag van automobilisten op voetgangersoversteekplaatsen.

bVision Photography

28 Comments

  1. Die uitspringende paaltjes zeggen me niks, hoge kosten voor installatie en schade aan auto’s. In plaats van de vele verkeersremmers op stupide plaatsen zouden ze de zebrapaden bvb wat hoger kunnen leggen zodat ze beter opvallen. Wanneer zowel de automobilist als de voetgangers een beetje uitkijken en vriendelijk zijn, doen de zebrapaden hun dienst. Ik zwaai ook altijd even naar de bestuurder die voor me stopt… met wat wederzijds respect komt men al ver; en heb hier (tot nu toe) nog niet echt problemen mee gehad. Wat me van de zomer in Madeira wel onmiddellijk opviel was dat men daar veel rustiger en galanter naar de ‘zwakke’ weggebruiker toetreedt. Als voetganger kom je daar duidelijk op de eerste plaats in het verkeer. Daar zouden we nog wel een lesje kunnen van leren..

  2. Als verkeersdeelnemer (prachtig woord) moet je altijd goed uitkijken, voorrang verlenen waar dat moet en liefst ook waar dat kan en natuurlijk uitkijken dat je zelf ook voorrang krijgt, in plaats van maar klakkeloos ervan uit te gaan dat het je wel zal worden gegeven.

  3. Ik stop altijd voor een zebra alleen je hebt er ook van die irritante mensen bij die expres een stapje harder lopen om nog erop te springen als jij er twee meter vanaf bent.
    Had ik vorige week nog, stond gelijk dwars over de weg door het plotseling remmen bij die gladheid, en de voetganger maar lachen weet gewoon niet hoe gevaarlijk het is, had hem ook kunnen scheppen.

  4. Zebrapaden zijn onbetaalbaar. Tenminste, dat pad dat laatst tot werelderfgoed is verklaard, dat waar The Beatles overheen liepen. Ik zou flink heen en weer lopen over de dichtstbijzijnde zebra als ik jou was, wieweet wrodt die dan ook nog wel eens werelderfgoed: de zebra waar Sjoerd altijd overstak.

  5. Een zebrapad zegt niet veel meer…ik ben nogal eens aan het nippertje ontsnapt aan een auto die dat hele pad niet zag 🙁 Die paaltjes vind ik niet echt een succes…blijft ook opletten. 😀

    Fijne dag vandaag…hoop dat je een fijne Kerst had?
    Nu op naar Oud en Nieuw he?

    Liefs

  6. eerst de snelheid intomen dan zien hoe je de mensen veiliger kan laten oversteken.
    En paal omhoog ?
    Dan denk ik aan een collega die dat verleden jaar op televisie getoond heeft.
    Sommigen spreken er nog steeds schande over.

  7. (Mijn vorige reactie werd niet geaccepteerd. Dus een herpoging en eerst maar even in het geheugen kopiëren eer ik op verzenden druk.)

    Ik zie mezelf als zebrapadkundige (zie avater) en steek hier in de stad erg veel via zebrapaden over. 99% van de automobisten stopt als ik oversteek. Dwz een stevige tred die voor de zebra aanvangt en die niet de indruk geeft dat ik me laat afschrikken door een gosertje in een rijdend koekblik. Ik gun die automobilisten ook geen blik, zodat ze niet kunnen denken: ‘Hij ziet me toch wel.’ Nu denken ze vaker: ‘Shit die gast let niet op. Hij ziet me niet. Ik stop maar, want gezeur met een agent erbij vreet meer tijd.’ Natuurlijk hou ik in een ooghoek wel de automobilist in de gaten en daarbij heb ik een prima gehoor.

    Voetgangers op een zebrapad hebben voorrang. Die voordeelpositie moeten mensen niet verkwanselen door bij een zebra te gaan wachten tot auto’s stoppen. Dat doen ze meestal niet. Ook hier.

    Voetgangers doen er ook dom aan om bij een zebra met wat kennissen te praten en daar helemaal niet willen oversteken. Doe dat aub op een plek waar geen zebrapad is.

    Alle andere oplossingen zoals lichten, verzinkbare palen (die steeds stukgaan) of bijvoorbeeld zwenkhekken die ik in het Verre Oosten tegenkwam (Die dingen stonden beurtelings voor de voetgangers of voor de auto’s.) is een achteruitgang. Je moet als voetganger wachten waar dat nu niet nodig is.

  8. Beter beveiligen van zebrapaden lijkt me lastig. Automobilisten moeten gewoon goed uitkijken en mensen voor laten gaan die over (willen) steken. Zo zijn de regels nu eenmaal. Een stoplicht zou kunnen waar dat echt nodig is.

  9. Hai Sjoerd,

    Tja… tips… ik weet het niet.
    Als voetganger heb je recht op een veilige oversteekplaats.
    Maar… je moet altijd blijven uitkijken, want er rijden een hoop gekken op de weg.
    Daarom… als er iemand voor me stopt, wat gelukkig vaak gebeurt, dan bedank ik altijd even. Steek mijn hand op en zwaai wat. “Dank u wel…”

    Gewoon een beetje aardig voor elkaar zijn.
    Kan absoluut geen kwaad.

    dag!
    groet van Marlou

    .

  10. Hier in de binnenstad valt het erg mee. Als voetganger kan ik meteen oversteken en vrijwel iedereen stopt. In omliggende dorpen worden zebrapaden veel minder gerespecteerd. Dat geldt niet alleen voor zebrapaden, maar ook voor zogenaamde duurzaamveilig ingerichte 30km-wegen. Die 30 leest men daar als minimaal 30 knopen (zeemijl per uur is 56km/h). Erg dom, want later worden ze zelf ouder en willen ze als voetgangers ook veilig kunenn oversteken.

    En nee, geen lichten of palen of zwaaihekken zoals ik in Taiwan bij een school tegen kwam. Die hekken hadden waren net zo lang als de weg breed. Als de voetgangers niet over mochten dan stond het hek voor hun neus en als de auto’s niet overmochten dan werd het hek 90 graden uitgezwenkt over de weg en hield die de auto’s en scootertjes (waren daar veel meer en veel erger) tegen.

    Maar dat duurt allemaal te lang. Een voetganger op een zebrapad heeft gewoon voorrang. Voetgangers moeten daar gebruik van maken en niet angstig voor de zebra blijven wachten tot er een auto stopt. Dat doen ze hier ook niet. Gewoon met een forse tred richting zebra lopen. De automobilist niet aankijken en door blijven lopen. In 99% van de gevallen stopt men. En als dat niet zo is, dan stop ik want ik hou ze wel in mijn ooghoek in de gaten.

    Overigens zijn er ook voetgangers die bij een zebra staan te praten en dus helemaal niet over willen steken. Die drollen kunnen dat beter ergens anders doen. Ook dat haalt het effect van een zebrapad sterk onderuit.

  11. frank-103

    alle auto’s, fietsen, motoren, bussen en vrachtauto’s verschrotten, dan kan er nooit meer iets doorrijden bij een zebrapad. Sterker nog, dan zijn zebrapaden helemaal niet meer nodig en kunnen we ze weer los laten in het bos. Maar hoe we ze daar na toe brangen, als we alle vervoermiddelen verschrot hebben? Penibel?

  12. Die barrières werken veel te traag. Da’s helemaal ellende als je van die voetgangers krijgt die áltijd op de knop drukken maar vervolgens wel gewoon door rood lopen, zoals iemand nog op mijn weblog opmerkte.

  13. Zelf steek ik ook graag veilig over, dus gun ik een ander dat ook.
    Maar oppassen is het altijd wel. Toch ben ik nog steeds blij met die herkenbare oversteekpaden, zoals de zebra’s.
    Als voetganger, maar ook als bestuurder.
    En al die andere obstakels hoeven voor mij niet, veel te veel autoschade.
    Fijne dag vandaag.

  14. Betere beveiliging van voetganger oversteekplaatsen zou zeker niet verkeerd zijn.
    Maar dat geen mens een spoorovergang oversteekt als de rode lampjes knipperen wordt regelmatig weerlegd door diverse berichten.
    Zo’n opklapbare barriere lijkt me wel wat.

  15. Die verzonken palen omhoog laten komen, ik zie zomaar voor mijn geestesoog, dat er velen daarna naar de garage door zouden kunnen omdat…

    Eerlijk gezegd, als ik moet oversteken als wandelaar of fietster binnen de stad, maak ik altijd oog contact met de automobilisten, en als zij mij zien zie ik ze vaak al afremmen als het rustig is, en kijken ze mij niet eens aan blijf ik liever even staan, die hebben haast denk ik dan…

    XXX

Laat een reactie achter bij tonReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.