Peugeot 203

bVision Photography

Met deze eerste naoorlogse 203 kroop Peugeot uit het diepe dal dat oorlog en recessie heette. In de periode 1949 en 1954 werd er geen ander model gemaakt en moest de fabriek zijn kwaliteit bewijzen. De 203 slaagde met lof en werd later alleen door de 404 overtroffen als het aankwam op betrouwbaarheid. Het was een opvallend moderne, gestroomlijnde auto en de eerste Peugeot met zelfdragende constructie. Met de 1290 cc 4 cilinder overvierkante motor met 45 pk en de synchromesh bak kon een topsnelheid van 120 km/u worden gehaald.
En zeg zelf, in endurence races was deze auto superieur, 900 kilometer op een tank was niet mis. In Australie werd in 1953 de redex race gereden, Peugeot won, met elf van de elf gestarte wagens. De kwaliteit in die dagen was echt spreekwoordelijk. Over de kwaliteit nu wil ik het even niet hebben, Toyota’s worden immers ook teruggeroepen…

bVision Photography

21 Comments

  1. Hohoho, mijn Peugeootje 205 uit 1998 doet het prima hoor! En dat is dat de nieuwste van mijn twee auto’s 😀 Er zit maar één generatie 200-serie tussen, besef ik nu.
    Twee leraren op mijn middelbare school hadden elk zo’n 203, in de jaren zeventig.

  2. Een prachtig lijnenspel bij een prachtige auto.
    De moderne auto’s lijken voor mij allemaal op elkaar.
    Gelukkig zijn er nog liefhebbers van deze auto’s.
    Er verdwijnt al genoeg uit het verleden.
    Vriendelijke groet

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.