Ik wen er nooit aan – door Frank (van IkFotograag.nl)
Ik wen er nooit aan – door Frank (van IkFotograag.nl)

Ik wen er nooit aan – door Frank (van IkFotograag.nl)

Afgelopen week, weer een hele week voor de baas naar Den Bosch mogen reizen. Weer een cursusje bij SAP. Iedere morgen aanschuiven in de file. Vooral tussen Weert en Den Bosch is het een ramp. Je kon er de klok op gelijk zetten, bij iedere oprit was het mis. Ik heb dat eens bekeken hoe dat gaat; met te lage snelheid tussen de rechterstrook invoegen. Daar gaat alles op de rem. Vervolgens met die nog steeds te lage snelheid door naar de linkerstrook, want rechts gaat het immers niet hard genoeg. Gevolg links ook alles op de rem. Kilometers lang schuift alles in elkaar. Tegen dat de laatste weer wat snelheid kan maken is/zijn de “boosdoeners” allang voorbij Den Bosch. Als we dat invoegen al vast eens geregeld konden krijgen, dan zou dat wellicht enkele kilometers file per dag schelen.

Hieronder een filmpje wat ik onlangs ergens tegenkwam, misschien zelfs bij een van jullie, dat weet ik niet meer. Voor diegene die het nog niet gezien heeft, zo ontstaan file’s nou. We doen het eigenlijk allemaal zelf. En een ding weet ik zeker: wennen doe ik er nooit aan, accepteren zal uiteraard moeten. Maar zelfs met een muziekje erbij vind ik het niet relaxed om in een file te zitten.

Onderzoekers van verschillende Japanse universiteiten lukte het een file te laten ontstaan met 22 auto’s op een 230-meter lang circuit (zie video). Ze vroegen chauffeurs constant 30 kilometer per uur te rijden, en in eerste instantie lukte dat ook. Maar door kleine schommelingen in de afstanden tussen de auto’s, lukte het op een gegeven moment helemaal niet meer om door te rijden. Men begon wat af te remmen waardoor op enig moment een aantal auto’s volledig moest stoppen. Dat remmen verspreidde zich achteruit door het verkeer als een soort schokgolf. Elke keer dat een het een auto lukte om aan de voorkant van de file om op te trekken, moest aan de achterkant een andere auto weer remmen. De snelheid van deze schokgolf kon men meten hij verplaatste zich achteruit door de ring van auto’s met ongeveer 20 km per uur, wat hetzelfde is als de snelheid van de schokgolf welke waargenomen worden op echte wegen, zegt hoofdonderzoeker Yuki Sugiyama, een fysicus van de Japanse Nagoya Universiteit.

17 Comments

  1. Dat vergat ik je nog te vertellen Frank. We vertrokken om klokslag 15.00 uur vanaf het Continium Discovery Center Kerkrade en waren tegen 18.30 uur thuis in Harderwijk. Ruim 3,5 uur over 251 km, dat is niet snel. Op de A73 tot Nijmegen heb ik gereden. Toen we in de file kwamen, heeft Albert het van mij overgenomen.
    Groetjes
    Mara

  2. Een plezant filmpje Frank. Dat plotseling in de file komen, hebben wij vorige week gemerkt toen we terugreden van Zuid Limburg naar onze ‘dolfijne’ stad. Totaal 251 km. Tot even voorbij Nijmegen ging het goed en daarna tot de A50 in de file. Het kwam ook door de opkomende mist. Gelukkig uiteindelijk veilig thuisgekomen.
    Adios Frank
    Saludos
    Mara

  3. Inderdaad een leuk filmpje. En de oplossing is zo simpel. Op hetzelfde circuitje kan je moeiteloos 1000 fietsers laten rijden. In geval van wielrenners gaat dat tot 50 km/h en bij schooljeugd circa 20 km/h en geen van hen veroorzaakt ook maar een file. 🙂

  4. ja, interesant. Als mensen allemaal dezelfde snelheid konden houden. Maar ja, dat kan niet.
    Plus dat het heel erg druk is.
    Ze moeten toch iets uitvinden dat de boel aan elkaar gekoppeld kan worden of zo, of wat middenbanen voor de langere afstanden.
    Ideeen zijn er wel, en almaar meer asfalt is dat niet.

  5. Dat hadden we vroeger in militaire dienst met colonne rijden. De voorste wagen kachelde met een vaartje van 60 gewoon door, terwijl de snelheid van de laatste wagen van stilstand tot maximaal was…

Laat een reactie achter bij MarjolijnReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.