Heinkel
Heinkel

Heinkel

bVision Photography

Deze Heinkel Tourist 103 A-2 is gefabriceerd in 1961. Er zit een 175 cc motor in op benzine. Ernst Heinkel ontwierp in 1950 zijn eerste scooter, met in zijn bagage een hele vliegtuigindustrie was dat uiteraard een makkie zou je denken. Maar Ernst ging niet over een nacht ijs, hij moest goed zijn. De eerste prototypen gingen dan ook meteen de schrotbak in. Versnellingsbak te zwaar, motortje deugde niet, Uiteindelijk verschenen in 1953 de eerste Heinkels met een fatsoenlijk 150 cc blokje. De latere modellen kregen 175 cc motoren en het model van de motor werd aangepast zodat het ook in de op de Iso Isetta lijkende dwergauto, de Heinkel Kabine moest passen. Lean en mean is daar waarschijnlijk uitgevonden. Toch is ook dit merk aan de verdergaande industrialisatie ten onder gegaan. De klant wilde meer, en vooral droog…
Gelukkig neemt hij maar een half plaatsje in mijn virtuele garage in…

bVision Photography

Eigenlijk heb ik alleen maar slechte herinneringen aan deze scooter. Ik weet niet zoveel meer van mijn jeugd, maar weet wel dat een oom van mij destijds zo’n scooter had en ermee verongelukt is. Na 50 jaar is het een beetje in de vergeethoek geraakt, maar iedere keer als ik zo’n scooter zie, denk ik daar weer aan terug.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

12 Comments

  1. R. Krans

    Hallo,

    Mooie kleurcombinatie.
    ben ook bezig met een restauratie van een 103 A2.
    Wil straks dezelfde kleurcombinatie verwerken
    Kun je mij mailen welke kleurcodes/namen het beige en het rood zijn?
    m.vr.gr.

  2. oma

    Ha Sjoerd,

    Dan komen de herinneringen boven bij het zien van de scooter.
    Zelf moest ik bij het lezen van de titel denken aan het autootje met de deur aan de voorkant, een buurjongen had die.
    De scooter kan ik me ook niet herinneren, was veel te jong. oma

    ot, dank je voor je compliment, was weer leuk om te doen. oma

  3. Frank-103

    Leuk ding zo’n scooter! Met een 175 cc zal je vast zo’n 100 kunnen rijden, die kleine wieltjes gaven geen beste wegligging en blokkeerden makkelijker met remmen, er zullen een boel ongelukken mee gebeurd zijn! Maar in die tijd hadden de mensen nauwelijks auto’s, er was.geen helmplicht, men was al blij met een vervoermiddel. Vroeger was niet alles beter!

Laat een reactie achter bij RenesmurfReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.