Limburg promotion: De ZLSM

bVision Photography

De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij is opgericht om de te voorkomen dat de spoorlijn Kerkrade – Simpelveld zou worden opgeheven. De Miljoenenlijn mocht niet ten onder gaan aan de grillen van het toenmalige kabinet. Deze in 1923 aangelegde lijn sloot destijds aan op op de verbinding van Aken via Simpelveld naar Maastricht. De laatste lijn is de oudste verbinding per spoor naar een onzer buurlanden. De Aachen – Maastrichter Eisenbahn stamt reeds uit 1853! Deze loopt nu niet meer door, maar stopt net over de grens in Vetschau. Er resten nog een 900 tal meters en de trein kan weer doorrijden naar Aken. De plannen zijn er, de uitvoering stokt op politiek gebied. Om dit alles te behouden en er een toeristische trekpleister van te maken is zeker gelukt. Met meer dan 200 vrijwilligers wordt er gewerkt om dit in stand te houden. Maar als je kijkt welk een werk er nog overblijft is het bijna vechten tegen de bierkaai.

bVision Photography

Om dit lovend initiatief te steunen neem ik ook af en toe de trein, in dit geval niet de stoomtrein die vandaar uit naar Valkenburg vertrok, maar de Schienenbus naar Vetschau. Net over de grens met Duitsland. Grappig aan zo’n Schienenbus zijn de banken. Die staan altijd met de zitting naar voor. Er zit een kantelmechanisme aan waarmee de leuning verplaatst wordt. Aanleiding om mee te gaan was de machinist van deze diesel aangedreven trein. Een vrijwilliger die normaal gesproken werkzaam is in onze centrale, een collega dus. Een gepensioneerde ander collega was vandaag conducteur op de stoomtrein.
Je moet gewoon zelf eens een tocht met een van de treinen van de ZLSM maken. Je steunt daar een fijne groep vrijwilligers mee die hun best doen om een stuk Limburgse historie te behouden.
foto 1: De voormalige Diesel-Electrische Loc 677 van de NS, nu ZLSM. Deze heeft een grote restauratie nodig en staat voorlopig even op een zijspoor.
foto 2: De Schienenbus of Railbus. Deze modellen zijn in Duitstsland ontwikkeld. Degen waarin ik heb rondgetuft komt uit Stuttgart.
Foto 3: Het werkpaard van de ZLSM. Deze Jung locomotief is nog betrekkelijk jong… gebouwd in 1964 in Jungenthal

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

14 Comments

  1. alle lof aan de vrijwilligers, zij zijn de doorzetters.
    De overheid heeft zijn handen er al langer vanaf getrokken.
    Wel een leuke manier om je (oud) collega’s te ontmoeten. Hans

  2. frank-103

    Goed werk Sjoerd! Vooral die railbus vind ik erg leuk, heb daar zo’n 10 jaar geleden, toen ik voor het laatst bij de ZLSM was, ook een tochtje mee gemaakt.
    Maar nu nog foto’s van de stoomlok!

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.