Wegwezen

Je hebt van die dagen die bij voorbaat in de soep dreigen te lopen. Gisteren dus niet. Een probleem waar ik en een collega al even naar aan het zoeken waren leidde langzaam naar een groter aantal calls in het helpdesksysteem. Dus maar eens naar grovere middelen gegrepen en de hackingtools maar eens uit de kast gehaald waarom we op een bepaalde site van ons geen gegevens meer binnenkregen. Wireshark is zo’n programma wat alle poorten van een bepaalde verbinding kan monitoren. Ieder bitje wat eroverheen gaat wordt geanalyseerd en in hapklare brokken opgeslagen. Soms leesbaar, meestal niet. Ofwel 1 minuut luisteren naar een verbinding levert uren aan duf materiaal op. Maar, ik had geluk. Na alle verdachte packets geanalyseerd te hebben en niets te hebben ontdekt schoot mijn cursor per ongeluk naar een aantal entries waaruit ik de oorzaak van het probleem vond. De oplossing was wat eenvoudiger, een aanpassing in onze DNS servers en alkles werkte weer als vanouds. Om het in lekentaal te zeggen, iemand had een draai gegeven aan de wegwijzer… Om het te vieren heb ik maar even een vreugdedansje op mijn kantoor gemaakt.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

20 Comments

  1. Mmmm, ik zou je haast vragen eens bij ons in het systeem te kijken. Het hoofdkantoor heeft iets geactiveerd en ik ben er niet zo blij mee. En ik kan het niet vinden. Mmmmmmmmmm. Heel irri. Meestal kan ik het hoofdkantoor wel dwarszitten Ehhhh, doorgronden. Maar deze keer dus niet.

    Love As Always
    Di Mario

  2. Zelf heb ik flink wat storinggezocht in elektronica, software, maar ook in hydauliek, pneumatiek en zelfs leidingen van zuiveringsinstallaties. Als je het rustig in de goede volgorde aanpakt, dan is vaak al snel duidelijk waar de schoen wringt. Het gaat mis als mensen vooringenomen te werk gaan. Zo van ‘het zal daar wel aan liggen, dat was de vorige keer ook zo’. En dan uren zoeken op een verkeerd spoor.

    De leukste was rond 1997 toen we 3 Russen uit de Ukraine over de vloer hadden en zij om moesten leren gaan met industriele PC’s die we aan hen gingen leveren. Een aparaat deed zeer vreemd en ik had al grapjes gemaakt dat er nog 1 Rus mistte. Destijds was het Norton software die er niet uit kwam en vaak niet wilde starten. 20x deze bestanden in een directorie spoorde voor geen meter. Toen ze 2 dagen later met mijn collega’s er nog niet uit waren begon ik me ermee te bemoeien.

    Ik was de eerste die de achterkant losschroefde en merkte dat de print met daarop de hardeschijf niet goed in z’n sleuf zat. Nog geen 10 minuten later was alles opgelost. Natuurlijk belachelijk om een hardeschijf op een printkaart te monteren en dat ‘industrieel’ te noemen. Het kluitje mensen dat er mee bezig was hadden niet bedacht dat er ook maar iets aan de hardware kon mankeren.

    Later werkte ik een jaar op de servicedesk van de politie en kan ik moeiteloos stellen dat zaker 50% van de problemen veroorzaakt werden door de eigen ICT’ers.

  3. Annette Barendregt

    Als je zo goed bent met computers als jij, mag je pas op je 80ste met pensioen, vrees ik. Zulke pareltjes willen ze bij bedrijven niet graag kwijt, want je bent goud waard. En als buurman ben je vast ook heel erg populair. Ook omdat je zo aardig bent natuurlijk! 😉

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.