We schrijven het jaar 1890, als de eerste vierwielige Peugeot uit de werkplaats van Armand Peugeot rolt. Net zoals andere beginnende merken moet je als je wil overleven in die tijd laten zien dat je betrouwbare auto’s bouwt. Dat ging het snelste in de autosport. De eerste Peugeot had overigens een Panhard motor. Als ik een auto plaats wil ik meestal wat meer informatie over de auto geven. Dat ik oude auto’s mooi vind weet iedereen wel.
En dan vind je onderweg in Roermond ineens een oude Peugeot 203, waar ik eerder eens een artikel over schreef. Mijn verbazing was echter groot toen ik bij mijn zoektocht over de herkomst op de hierboven geplaatste site keek, daar werden mijn bevindingen van destijds, keurig met een verwijzing hierna geplaatst. Leuk dat de eigenaar van de site dit gedaan heeft.
Maar goed, ik trof deze peugeot 203 aan op de parkeerplaats van intratuin in Roermond. De eigenaar was nergens te bekennen maar uiteraard bied de Rijksdienst voor Wegverkeer uitkomst. Alhoewel voor auto’s van deze leeftijd ook niet alles is vastgelegd. De auto is van augustus 1960. Het is een opvallend moderne, gestroomlijnde auto en de eerste Peugeot met zelfdragende constructie. Met de 1290 cc 4 cilinder overvierkante motor met 45 pk en de synchromesh bak kan een topsnelheid van 120 km/u worden gehaald.
Ze blijven mooi die oldtimers, ik ben benieuwd hoeveel auto’s van deze generatie zullen overleven….
Het is als een slang die in zijn staart bijt, het cirkeltje weer rond.
En dat past dan weer goed bij dit model.
Fijn voor jou dat ze je niet vergeten
Is toch erg leuk als men je verhaal aanhaalt en de bron vermeld.
Dit is inderdaad nog een heel mooie 203 met een top van 120, goed verzorgt. Hans
Ere wie ere toekomt natuurlijk. Je maakt er altijd weer een mooi verhaal van. Mooie kar hoor.
Love As Always
Di mario
Mooi, maar ik zou er toch geen Peugeot in hebben herkend.
Netjes dat je site als bron wordt genoemd, dat maak je wel eens anders mee.
Een hele mooie. Zeker leuk dat je daar zo gelinkt wordt.
Niet te vergeten de ronde koplampen. Niets mooiers dan dat. En leuk zo geciteerd te worden.
Goede morgen Sjoerd, leuke auto weer, die oude wagens hebben in mijn ogen toch meestal meer een eigen karakter dan tegenwoordig.
Ik wens je een fijne zaterdag toe, je zit vast en zeker dieper in de sneeuw dan ik hier.
wat een grappig model is dat zeg
Toch was de eerste Peugeot die mijn vader ooit had ook de slechtste auto, daar was de wegenwacht en garage toch regelmatig nodig. Ford Taunus en leyland princess, ook geen toppers, deden het heel wat beter. Ook de tweede Peugeot, een 504 grd was veel beter, hoewel we heel blij waren toen die vervangen werd door een opel rekord 2.1d, die vooral veel ruimer was op de achterbank.
als je spreekt van een echte oldtimer, deze datum kan wel seg, de meesten zijn van rond 1960
Dat is een beauty….!!
Jammer dat het steeds moeilijker gemaakt wordt om in een echte oldtimer te rijden.
Wat leuk, zo geciteerd worden!
En het is weer een prachtige wagen, een ‘auto zoals een auto er hoort uit te zien’ roep ik dan altijd 🙂
Wij hebben vandeweek ook een (waarschijnlijke) leeftijdsgenoot van deze wagen gekiekt, een Volvo, ook met de Gamma op de achtergrond 🙂 zal ik E.’s kiekjes naar je mailen? (ik ben niet zo goed iets zinnigs over auto’s te schrijven:))
Dat is prima Jolie, Ik vind de oorsprong wel
Ha Sjoerd, je Mail-link werkte niet, dus ik heb de kiekjes even hier als ZIP neergezet. De Volvo is vast minder oud, en minder mooi (roestgaten?) dan deze Peugeot; maar we zijn wel benieuwd wat het is, via de RDW-site kwam er geen info over naarboven, dan dat het een “rode Volvo” (ja duh… ;-)) was. Laat maar weten of je ze hebt, dan gooi ik de fotos er weer af 🙂
Ik heb ze in ieder geval al gedownload