Gardenstore

Day Of MonthHet enige wat ik van de grauwe, grijze Koningsdag heb meegemaakt waren deze ijzeren kroontjes in een gardenstore, tuinfabriek mag ook. Dat was thuis het gesprek van de dag, de stores. Afgelopen week waren we bij Makado in Beek in daar zag het er door het vertrek van de Schoenenreus, en Halfords, die daar dan ook nog toevallig naast elkaar liggen, akelig kaal uit. Je gedachten staan daar dan toch even bij stil en je vraagt je af hoe het verder moet gaat met de detailhandel in de steden, nu mensen steeds meer, en steeds specifiekere zaken online gaan bestellen. We hebben laatst een wasdroger online besteld, en als de service goed is, waarom niet. De grote internetwinkels beginnen zich te onderscheiden en service staat daarbij erg hoog in het vaandel. Dat is waar je het onderscheid kan maken. Coolblue is daar een mooi voorbeeld van, gestart vanaf nul met een filosofie dat als de klant tevreden en gelukkig is, het bedrijf dat vanzelf ook wordt. Puur een Nederlands bedrijf, en dat mag ik ook wel. Er is al genoeg door de Russen overgenomen. De standaard winkel is op zijn retour. Als je een plantje wil voor in de tuin, is dat wat lastiger online te bestellen, dus de tuincentra blijven en breiden uit met tuinplezier en woonplezier. De grote bouwmarkten blijven, mensen zijn zuinig en willen op deze wijze wat verdienen, en de bouwmarkt levert wat goedkope plantjes mee. Een stoel moet je op zitten, dus die meubelboulevards redden het ook wel. Uiteraard redden de grotere supermarkten het ook wel. Daarna krijg je een beetje een grijs gebied, ik moet kleding en schoenen passen, ik pas toch gauw een 6 a 7 paar schoenen. En om nu te zeggen ik koop daarvan een paar en stuur de rest terug is niet lonend. Hetzelfde geld voor kleding. De Cooks online overleven het wel, maar in de straat… De rommelzaakjes, gadgets, gaat veel beter online.
Maar wie ben ik, ik kan ook alleen maar koffiedik kijken, en daar staat helaas niet zoveel leesbaars in. Het wordt anders in de binnensteden, maar hoeveel anders zal alleen de tijd ons leren.

click to see the picture big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

18 Comments

  1. De lege plekken in de binnenstad vind ik niet om aan te zien, maar dat heb ik al wel eens eerder te kennen gegeven. Maar aan de ontnering in de binnenstad doe ik ook zelf aan mee. Ik koop heel wat via internet. Behalve schoenen dat zie ik mij met mijn moeilijke voeten nog niet zo gauw doen.

  2. Hier zie je ook steeds meer lege plekken in het centrum Gelukkig wordt een deel opgevuld met pop-up stores die waarschijnlijk steeds meer een begrip gaan worden in de toekomst. Wat veel weg gaat vallen zijn de winkel amet artikelen die we inderdaad makkelijk via internet kunnen bestellen. En bij kleding en schoenen valt met middensegment weg, zoals Mexx etc

  3. Ik zag laatst zelfs zakken met tuinaarde in de supermarkt liggen, en daar is ook kaas, maar niet zoveel soorten als bij een kaaspakhuis. En daar moeten de binnensteden het dadelijk van hebben, de specifieke snuffelwinkeltjes, maar ook alhier speelt internet een grote rol, als ondersteuning.

  4. Ik koop niet online, want ik wil graag dat de mensen om me heen een winkel en dus een baan blijven houden. Dat vind ik belangrijker dan iemand aan de andere kant van het land met een internetshop.

    Love As Always
    Di Mario

  5. Frank-103

    Bij de standaard producten waarvan de kwaliteit vast staat, zoals boeken, cd’s, modeltreinen etc durf ik ze wel via internet te bestellen, maar smaak of maatgevoelige zaken als schoenen en kleding haal ik liever in de winkel. Voor tuinartikelen zit verderop een hovenier, schuttingdelen en palen gaan echter weer even makkelijk via internet. Naar de stad om even bij een fotozaak binnen te kijken naar nieuwe snufjes, dat gaat niet meer, best jammer eigenlijk!

  6. Winkelketens zoals Blokker, kruidvat en HEMA enz bieden bepaalde producten alleen aan via internet die kun je dan soms in de winkel ophalen.
    Een internetwinkel is dus voor de bedrijven ook gunstig, dat gaat ten koste van filialen.
    Wel een roestige kroon trouwens. Hans

  7. Achter de meeste internetwinkels zit een gewone (winkel)zaak, en een V&D, Gamma of … zitten ook online.
    En schoenen cq kleidng, als het niet past, mag je het terugsturen…. dus daar geen excuus meer voor om ook dat niet online toe te laten sturen…..
    Het is wachten dat bij de bestelling kofiie met gebak meegeleverd wordt, dat is nog het verschil met de meubelboulevards of een ander dagje shoppen in de stad.
    En wat valt er tegenwoordig nog te zien in de winkels, men heeft bijna niks meer staan, te leveren op bestelling….. u raad het via online…. en dan daar af te halen …. het eind is inmiddels zoek in on 24/7 maatschappij al dan niet online.

  8. Wat zonde he! Ik moet er niet aan denken, een spookstad ofzo..
    Ik denk, als de winkels wat scherper aanbieden, dan is het online kopen misschien minder interessant. Ik werk zelf in de detailhandel en merk dat de mensen de persoonlijke aandacht toch wel heel erg waarderen. Volgens mij komt het wel goed!

  9. Vooropgesteld dat ik tegenwoordig maar weinig meer in welke binnenstad dan ook maar kom, vind ik de neergang van het winkelbestand toch wel een jammerlijke ontwikkeling. Zaken als een boek of dvd koop ik ook wel online, maar kleding en schoenen wil ik toch eerst even voelen en passen. En ook voor elektronica ga ik toch liever naar de vertrouwde specialist. Toen onze homecinema op een bepaald moment kuren vertoonde, heeft de plaatselijke vakman hem tijdelijk verruild voor een leenexemplaar, zodat we geen dag zonder hebben gezeten. Kom daar bij Cool Blue maar eens om.

  10. Dag Sjoerd,

    dat koffiedik kijken van jou zou wel eens kunnen kloppen…
    Eigenlijk doen we het dus allemaalzelf!
    Maar de Halfords… dat snap ik niet!
    Die liep toch goed? Tenminste de winkel hier in Haarlem liep als een trein…

    Tot de tiende!
    De mijnwerker staat voor je klaar en reist met ons mee…

    groet!
    Marlou

    .

  11. ria

    Ik vind het ook erg makkelijk hoor. Kleding zo,n beetje half om half. Het is ook zo dat de keus online vaak veel groter is. In een winkel is vaak veel minder keus. Ach ja zulke grootverbruikers zijn we niet.

  12. Hier scheen de zon in een blauwe lucht. Er woei een klein zilt briesje en de vlaggen wapperden vrolijk . Een mooie Koningsdag op mijn zandplaat.

    De internetwinkels doen goede zaken en die tendens zal zich voortzetten is mijn idee.
    Bij ons hebben kleine detaillisten het moeilijk ermee, ze kunnen niet opboksen tegen de mega-kortingen en snelheid waarmee goederen geleverd worden. ( meteen aan huis )
    Voor de klant met de zuinige of krappe knip een uitkomst, maar omdat er door al die internet-opkomers ook veel ontslagen vallen, krijgen steeds meer mensen een krappe knip. Meer leegstand van winkels is de doodsklap voor een stad of dorp, de loop raakt er uit. En dat is ook niet goed voor de horeca: als er minder mensen een dagje gaan winkelen wordt er op dat gebied ook minder genuttigd.

    Niets is zo makkelijk om vanuit je luie stoel en je kopje koffie naast je, iets te bestellen. Maarja: valt het tij nog te keren? Wie heeft de gouden oplossing?

  13. Toch vind ik het jammer, al die lege plekken in de binnenstad. En met kleding vind ik het heel lastig hoor, online bestellen. Maar gadgets, die bestel ik inmiddels ook bij CoolBlue.

  14. ik koop al eens wat online, al ga ik eigenlijk liever winkelen en passen, ik houd niet van terug te sturen. Laatst had ik een mooie broek gepast, en mijn maat was er niet in, ik bestelde die online en kreeg ook nog eens 10€ korting, dan vindt ik het wel de moeite

  15. Goede morgen Sjoerd. Ik ben kennelijk erg ouderwets, ik koop niets on line, hoe makkelijk het ook schijnt te zijn. Ik wil/moet altijd passen, zeker schoenen (ik heb moeilijke voeten) trouwens kleding ook, soms lijkt iets er leuk uit te zien en als je het aan hebt, valt het tegen.
    Hier was het een stralende koningsdag, al was er een tamelijk fris windje. Moos heeft zijn laatste ab prik gehad en verder heb ik het kalm aan gedaan.
    Vandaag weer naar het asiel, ik wens je een fijne dinsdag toe.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.