SAAB 95 V4
SAAB 95 V4

SAAB 95 V4

click to see the pictures big

bVision & Photography

De onderstaande bijdrage is van Hans Bank, inclusief de tekst

Hier nog een aardige Saab 95 v4 oldtimer, weet niet of deze al in je virtuele garage staat, maar hij is misschien wel de moeite waard. De auto ziet er nog goed uit, alleen wat roest aan de voorbumper. Veel informatie heb ik niet gevonden op het internet, maar wel het belangrijkst, dat het de Saab 95 v4 is. Tijdens een loopje door de wijk Kattenbroek in Amersfoort zag ik deze staan aan de Amerika ring. Volgens de gegevens van de RDW: De 95 v4 komt uit het jaar 1972. Dit model heeft een gewicht van 1000kg. benzine is de brandstof die getankt moet worden. De eerste registratie van dit voertuig met kenteken DH-84-69 vond plaats op 30-06-1972 in Nederland. Op de volgende website is het volgende te lezen: http://www.oldtimerautosite.nl/saab_oldtimer_pagina.htm. In 1959 ziet de Saab 95 het daglicht. De Saab 95 is niet de opvolger van de 93 maar een stationwagon variant. De Saab 95 biedt plaats aan zeven personen en is op hetzelfde platvorm als de Saab 93 gebouwd. Ook de motorisering komt overeen, de Saab 95 is uitgerust met dezelfde driecilinder tweetaktmotor, nu goed voor 38 pk. Wanneer de 93 de deurscharnieren aan de voorkant krijgt moet de 95 daar nog even op wachten. Net als bij de sedanversie heeft de 95 slechts twee portieren. De stationversie valt met 905 kg slecht 100 kg zwaarder uit als de sedanversie. In grote lijnen zijn de twee versies wat techniek en uitrusting betreft grotendeels gelijk. De Saab 95 wordt er echter niet in de Saab-fabriek in Trolhättan, maar in de Saab-fabriek in het Zweedse Linköping. Om het compleet te maken een filmpje van rond om en in de auto op youtube.
Vriendelijke groet Hans Bank van Logbankje.nl
(Note van bVision: Vanaf 1967 gebruikt SAAB ook de Ford Taunus V4-motor, een viertaktmotor met 1498 cc, oorspronkelijk ontwikkeld voor Ford Taunus 12M.)

click to see the pictures big

bVision & Photography

14 Comments

  1. Kakel

    Ik vind ‘m práchtig! Nou heb ik altijd een zwak voor Saab gehad (-: En voor Kevers.
    Maar sinds ik jouw blog volg merk ik dat ik waarschijnlijk gewoon een zwak voor klassieke auto’s heb (-:

Laat een reactie achter bij JohnReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.