click to see the pictures big

bVision & Photography

Zo vlak na de tweede wereldoorlog waren materialen schaars en het geld ook. Toch had men transportmiddelen nodig. Een motor kon maar was niet praktisch, en de gewone auto was te duur. Een ideaal klimaat voor de ontwikkeling van alternatieven vervoermiddelen. In Duitsland ontstonden op deze manier “Kleinwagen”, in de engels sprekende landen “bubble cars” genoemd en deze waren vaak gebaseerd op een bestaand ontwerp.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Auto’s zoals de Heinkel, Messerschmitt en de alomtegenwoordige Isetta vallen onder deze microcars, maar er waren ook andere spelers in de markt. Veiligheid was niet belangrijk, als het maar liep. Een van de kleinere spelers op de markt was deze Kleinschnittger F125. Die in een ander model ooit al eens op de site heeft gestaan. De auto’s werden geproduceerd door Paul Kleinschnittger van Arnsberg tussen april 1950 en augustus 1957. Dit is een van de weinige overgebleven exemplaren.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Met een gewicht van 150 kilo en voortbewogen door een 6pk, 123cc tweeslag motor met aangedreven voorwielen is dit een mooie kleine Roadster. De auto is gemaakt van lichtgewicht aluminium plaatwerk over een stalen buizenchassis. Veel onderdelen werden gemaakt van overblijfselen uit de tweede wereldoorlog. De Kleinschnittger op de foto’s is uit 1954. De auto is volledig gerestaureerd in het afgelopen jaar. En nee, het is geen trapauto of kinderspeelgoed…
de foto’s zijn ter beschkking gesteld door Hymann LTD

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

14 Comments

  1. De Heinkel, Messerschmitt zijn wel bekende “Kleinwagen”.
    Deze Kleinschnittger F125 is voor mij een geheel nieuwe type.
    De “bubble cars” komen weer terug in het straatbeeld voor het milieu. Hans

    logbankje

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.