De ondergang van de DDR wordt door geen ander symbool zo gekenmerkt als met de Trabant, het cultsymbool van de DDR. Toen in 1989 de muur viel kwamen deze knetterende, pruttelende, plastic, rokende auto’s uit alle hoeken van de DDR Duitsland binnenvallen. Het was dan ook snel afgelopen met de productie van deze auto, waar op dat moment in het moderne Europa niemand op zat te wachten. In de DDR zelf werd deze auto zelfs gehaat door de historie die erachter zat. Zelfs een in licentie gebouwde Trabbi model 1.1 met een Volkswagen Polo motor kon de fabriek niet redden. Toch is het opmerkelijk dat je nog zoveel van deze auto’s kan vinden. Zoals ook dit Reclameobject dat door Morgaine, van Morgaine’s Passions, op de gevoelige plaat is vastgelegd.
Het is het laatste uitgebrachte model met een tweetaktmotor, de P601, die hier reclame maakt voor Vos financieel beheer in Amersfoort. De auto, je kunt hier denk ik ook nog wel spreken van Microcar, is gebouwd in 1966 en heeft de eerstse tijd van zijn werkbaar leven doorgebracht in de DDR. Deze plastic auto is ontstaan door het gebrek aan grondstoffen in de oorlogslanden. Werd het in West-Duitsland aluminium uit niet afgebouwde vliegtuigen en overgebleven oorlogsreserve, in het Oosten werd gekeken naar alternatieven. De auto is ontwikkeld in Zwickau, juist ja, daar waar Audi en DKW eens thuis waren (de Horch fabrieken). De DKW was destijds ook een kunststof auto aan het ontwikkelen en daar had men wat ervaring mee. De carrosserie werd gemaakt op basis van samengeperst Duraplast en boomwol, daarnaast werd spaarzaam gebruik gemaakt van metaal, en juist, hout, de ervaring overgenomen van de tweetakt van DKW en klaar was de eerste Trabbi de (P70). Ieder nadeel heeft zijn voordeel. En het grootste voordeel van deze auto was dat je droog zat en de auto niet kon roesten. Over de Trabbi kan ik uren vertellen en door de Trabbi heb ik leuke avonturen beleeft in o.a. Tsjecho-Slowakije. Maar die zijn voor later.
Met zo’n auto trek je wel de aandacht, en terecht!
Whahahaha de reclame maakt jou dus echt niks uit, waar ik denk.. chips, reclame op die oude auto, hahaha
Wat een verhaal trouwens, van oost, DDR wist ik natuurlijk maar niet zoveel, wauw! Ik heb een boel bij geleerd dankzij jou.
X
Die trabi’s zijn hele karakteristieke autootjes, hier in noord holland zie je ze trouwens vrijwel nooit.
Is een bekende auto in Amersfoort, zie hem ook wel een rijden.
Toch heel anders dan toen ik in Polen was in de jaren 80, toen struikelde je over de Trabie’s. Hans
ja, een geheel eigen auto met een geheel eigen leven. Een auto voor iedereen omdat iedereen hetzelfde is.
Ons eerste autootje! Wat waren we trots en blij met onze lichtblauwe Trabant.
Ik blijf het leuke autootjes vinden, zag ze van de zomer ook in Duitsland weer rijden
Ik ben ooit eens meegenomen in een trabant en geloof me, je kan het niet vergelijken met westerse auto’s. 🙂
Ja, op de een of andere manier, om de een of andere reden heeft ’t toch elke keer wat om zo’n karretje te zien rijden. Op de laatste foto kun je hem bijna horen pruttelen … 😉
Ik zag ze in Berlijn jaren geleden geweldige auto!
Hier woont een gast met verschillende. Het zijn en blijven leuke bakjes.
Het blijven leuke, grappige autootjes om te zien.
Geniet van je vrije weekend Sjoerd.
In overpelt weet ik ook nog iemand die dit als tweede auto heeft….
ik ken “m
maar ik weet er natuurlijk niet zoveel van als jou
Ik wens je een fijn weekend
Een @->- voor jou
Een cultheld onder de auto’s eigenlijk. Het hoeft niet duur of groots te zijn.
Love As always
Di mario
Goede morgen Sjoerd, tja het is wel een voordeel dat een plastic auto niet kan roesten, maar verder lijkt me de Trabant meer iets om even met een glimlach naar te kijken.
Ik wens je een fijn weekend toe.