Opmerkelijk auto's – VW Karmann Ghia 1955-1977
Opmerkelijk auto's – VW Karmann Ghia 1955-1977

Opmerkelijk auto's – VW Karmann Ghia 1955-1977





Op verzoek van Belinda vandaag de Volkswagen Karmann Ghia. Deze Volkswagen werd bij Karroseriebouwer Karmann gebouwd van 1955 tot 1977 op basis van een Volkswagen kever onderstel en een ontwerp van Ghia. Volkswagen bedacht in 1953 (overigens mijn geboortejaar) dat het saaie imago van de kever en de transporter wat moest worden opgevijzeld en verzocht Karmann om het design en de bouw voor zijn rekening te nemen. Karmann schakelde het italiaanse Ghia in om het model vorm te geven. De grote voordelen van deze auto waren de mooie excentrieke italiaanse vormgeving en de betrouwbaarheid van de volkswagen motor. Het grote nadeel was de prijs van deze auto en de echt magere prestaties voor een auto die voor sportwagen moest doorgaan. Maar ik geef toe, het was een fantastisch mooie auto in die tijd. In 1974 werd de wagen vervangen door een Karmann Ghia die de bijnaam Razor Edge kreeg, ofwel het model 34 met een 1600 motor. In 1977 werd de productie in Duitsland gestopt. De opvolgers, waaronder de volkwagen porsche en naderhand de Volkswagen Sirocco hebben nooit zo’n populariteit gekend.



13 Comments

  1. Henk Volkers

    Mijn eerste auto was een Karmann Ghia 1600.
    Onze huwelijksreis hebben wij met deze auto gemaakt en dit jaar ben ik 45 jaar getrouwd!
    Toen was het al een zeldzame auto die veel bekijk trok.
    Helaas had de Karmann fabrikant geen enkele roest bescherming aangebracht, welke auto wel in die tijd?
    Toen ik een keer aangereden werd brak de hele bovenkant van het linkerachterscherm door, een en al roest.
    De schade was verzekerd en na 14 dagen had ik weer een mooi Karmann Ghia, groen met een wit dakje en een wit interieur inclusief stuur.
    Helaas bleef het roestprobleem de auto achtervolgen en heb em ingeruild, het was de MT-44-15.
    Ik rij nu in een Mercedes 320 SL, ik zou de auto zo willen ruilen voor een even goede Karmann Ghia 1600!

  2. pp

    Hoi, ik kwam toevallig op deze webpagina terecht. Misschien toch even een kleine correctie op bovenstaande tekst: de Karmann Ghia Type 14 (op basis van een verbreed Keverchassis) werd gebouwd vanaf 1955 tot 1974, de grotere Type 34 (op basis van de VW Type 3 ePontone) vanaf 1961 tot 1969. Beide modellen hebben naast elkaar bestaan en de De Type 34 was dus zeker niet de opvolger van de Type 14. Wat weinig mensen weten is dat er nog een derde Karmann Ghia bestaan heeft: de Volkswagen Karmann Ghia TC145. Deze werd tussen 1970 en 1974 geproduceerd door eKarmann Ghia do Brasile. Er werden slechts 18.000 exemplaren van gebouwd en dat maakt deze excoot veruit de zeldzaamste van de drie KGes…

  3. Ja van deze auto gaat mijn hart echt sneller kloppen. In mijn achterhoofd hoor ik een stemmetje “later als ik groot en rijk ben…”
    Ik kan me herinneren dat ze er in allerlei pastelachtige tinten waren. Mooie auto!

  4. Die eerste hebben wij dus gehad (toen dus echt een ouwetje dan he want anders konden we hem niet betalen, dat snap je).

    We waren er zo trots op en voelde ons de koning te rijk met onze voorloper van de Porche! 😉
    Door chronisch geldgebrek hebben we hem moeten verkopen aan een vriend van ons en die heeft er toen 3 auto’s mee total loss gereden onverzekerd… Hij had de deur van de auto niet goed dichtgedaan waardoor hij in een bocht uit de auto werd geslingerd… Ja dat waren nog eens tijden! 😉

    Leuk om hem hier te zien passeren! 😀

  5. Catman (Frank)

    Die eerste vind ik echt mooi. Jammer dat dit soort auto’s niet meer gemaakt worden. Ik bedoel dan moderne techniek dus 5 sterren, abs en andere ss. Een superzuinige schone motor en dan deze carosserie. Dan wordt auto rijden weer leuk.

Laat een reactie achter bij mike(lodeon)Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.