Ford Consul 1951-1962
Ford Consul 1951-1962

Ford Consul 1951-1962

De Ford Consul was een typisch engels autootje, net zoals de hier reeds eerder beschreven Ford Anglia. De Consul was het kleine broertje van de Ford Zephyr. Er zijn in de loop van de jaren twee uitvoeringen van geweest, de bovenstaande Ford Consul en de Ford Consul II. De eerste is geproduceerd van 1952 – 1956 de laatste sloot de rij van 1956 – 1962. De nieuwe 1500 cc 47 pk sterke motor met bovenliggende nokkenas en hydraulische remmen, naast de drievernellingsbak met synchromesh maakte het tot een moderne aandrijflijn. Het was de eerste auto met MacPherson veerpoten. Het werd een van de betere Engelse Fordjes. Oke, het model leek meer op een rijdende bolhoed, maar dat paste goed bij de Engelsman uit die tijd. Een echte auto om via een retrolook in een modern jasje weer terug te halen.
De Consul II werd meteen een stuk moderner aangekleed en had al een echt Angliafrontje… en zat tevens wat ruimer in zijn jasje. Dat moest ook wel want de Zephyr ging verdwijnen. Met een zwaardere 1700 cc 59 PK sterke motor geschikt voor heel wat jaartjes rijplezier. De opvolger was in eerste instantie de Ford Consul Granada, maar het tussenvoegsel Consul werd er al meteen vanaf gehaald. Het werd de Ford Granada. Overigens heeft ook tussen Ford en Cortina nog het woordje Consul gestaan.

20 Comments

  1. Mijn vader heeft ze allebei gehad,mk1 tot ,60,en mk2 tot ,63!
    Wat vooral apart was,waren de 3 bak aan het stuur,en de bank
    voorin,banden die niet tubeless waren,en,…..vegetarische
    motorolie!Toen waren het flinke autos,als je nu weleens een
    tegen komt,vooral in the UK,oh wat klein.Daarna ford 17m,en
    die zie je echt nergens meer.

Laat een reactie achter bij RedstarReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.