De spoorwegzeppelin

Als je nu dacht dat wij een beetje vooruitstrevend waren in Europa dan heb je het goed mis. Volgens mij zijn de Duitsers ons in vervoerstechnieken ver vooruit. Neem nu de spoorwegen, met name de HSL lijnen. Lachen toch hier, dat krijgen we gewoon niet van de grond. Kijk dan maar eens naar het ontwerp van Franz Kruchenberg uit 1929.e De Schienenzeppelin, een propeller aangedreven locomotief die eventjes naar Berlijn reed en daarbij een topsnelheid noteerde van 230 km/h en over het traject een gemiddelde snelheid haalde van 160 km/h. Een superlichte trein op basis van een Zeppelinconstructie en mooi zilvergrijs gespoten. De hedendaagse ICE heeft het daar nog moeilijk me. Dan moet je toch nu toegeven dat de ideeen van deeDuitsers veel beter zijn. En dan praten we alleen maar over treintjes, en niet eens over auto’s zoals de Volkswagen, Mercedes, BMW, Audi etc.. Want hier doen we helemaal niets meer, we bouwen geen treinen meer, we bouwen geen vliegtuigen meer, en de Nederlandse automobielfabrikanten hebben ook niets in de melk te brokkelen. Boten zei u… Afbouwen ja, de Casco’s laten we tegenwoordig ook al elders maken.
Aan de andere kant, wat moeten wij in dit kleine landje met treinen die 250 km/h gaan. Als ze op snelheid zijn moeten ze alweer in de ankers.

18 Comments

  1. Mooi he. Deze railzeppelin was zelf in model bij Maerklin te krijgen!

  2. De ICE is een prettig fenomeen, als het geen storingen heeft en die zijn er nogal eens.

  3. De Duitsers waren (zijn ze dat nog?) heel ver in vele technieken. Denk maar eens aan Werner Von Brauwn. Dit heerschap was alleen op technisch gebied een zeer ontwikkeld man. Hoe hij zich gedroeg ten aanzien van de “slaven” in z,n Nazi-Staat is een totaal ander beeld van deze techneut. En zo waren er in die tijden van Duitse superioriteit ten aanzien van techniek en andere wetenschappen wel meer van dit soort mensen.

  4. Het werkte wel. Maar nu is het veel te druk op het netwerk.

  5. Even designe en we hebben een nieuwe trein!

  6. mooi zilvergrijs , dat is jouw mening, ik had het liever knalgeel.

    De spoorwegen hier zijn op peil, en dat is het dan ook.
    In nederland komen grote projecten nooit van de grond.

  7. je hebt helemaal gelijk, wij krijgen het niet van de grond,
    je weet dat Peter met ons bedrijf aan de Hsl heeft gewerkt en moest allemaal op tijd klaar zijn anders krijg je een vette boete.
    die gasten hebben allemaal keihard gewerkt, en moet je zien er rijdt nu nog geen trein

  8. Een eigenaardige trein vind ik! Hebben ze echt dienst gedaan of …?

  9. Gelukkig zijn we nog wel goed in het ontwikkelen van voertuigen op solar energie!
    Een hoge snelheids trein heeft in ons kleine landje inderdaad weinig zin.
    Het heeft meer zin om de treinen wat vaker te laten rijden en er een soort metrosysteem van te maken!
    Groetjes,
    Elmar

  10. precies, het is daarom verspilling van veel geld

  11. Volgens mij ligt Duitsland in Europa. In Nederalnd gaat het fout omdat er teveel mannetjes mee mogen spelen

  12. Heel apart, deze propellertrein.
    Het zal met de HSL in ons land wel nooit iets worden. Het lijkt me inderdaad zo, dat die alleen over langere afstanden in alle opzichten rendabel is.

  13. Quote: HSL lijnen. Lachen toch –> ik vind het eerder te triest voor woorden en ongelooflijk zonde van al ONS gemeenschapsgeld

  14. Toch zou het wel lekker zijn als de treinen wat sneller reden

  15. Wij in Europa? Hoort Duitsland niet bij Europa dan?

  16. Als ze op tijd rijden, dan zijn we al heel tevreden. Duitsland heeft veel moois opgeleverd door de eeuwen heen. Laten we het ook maar eens positief houden.

  17. Tja. Wat wil je. Geeft dat ding een keer goed gas, moet hij alweer afremmen, is Nederland op…

  18. Ja, die hoge snelheden zullen we niet halen, daar is nederland een beetje klein voor.

Laat een reactie achter bij Redstar Reactie annuleren