Ergeren
Ergeren

Ergeren

Renesmurf had het van de week over zich ergens aan ergeren. Nu heb ik dat niet zo vaak, maar soms stoor ik me ook wel eens aan bepaalde zaken die zeker beter kunnen. Neem nou de auto, waarom moet er voor een historische kerk uit het jaar toebak een parkeerplaats worden aangelegd die voorkomt dat je ooit nog een fatsoenlijke foto van dat gebouw kunt maken. Een historische kern moet gewoon autovrij worden gemaakt. Maak dan die parkeerplaats onder het kerkplein, of de markt. Wat je ook regelmatig ziet zijn pishokjes aan de zijkant van zo’n gebouw. Als voorbeeld neem ik hier even een foto van onze blogvriend Mario. En zo zijn er meer plaatsen waar de auto, gezien zijn jonge leeftijd, niet past in het straatbeeld. Ik stem voor, iedere dorpskern autovrij. Lossen tussen 6 en 8 uur, en tussen 18 en 20 uur. Uiteraard chargeer ik wat, maar toch, dat maakt het een stuk vriendelijker. En buiten de stad conglomeraties maken van supermarkten, zoals er nu al zijn voor meubels en auto’s. Daar kun je dan ook (bewaakte) parkeerplaatsen en of garages maken voor mensen die in de stad moeten zijn. Ik heb nog wel een paar ideeën over hoe het vervoer van en naar de kern moet gebeuren. Maar dat bewaren we voor later. Eerst even de stemming van de mede en tegenstanders peilen.

bVision Photography

24 Comments

  1. Ik sluit me bij John aan, dat het openbaar vervoer beroerd is en het voor moeilijk ter been zijnden geen optie is om naar de buitenrand van de stad te wandelen. Ik begrijp deksels goed dat je je ergert aan het feit dat er van alles bij oude gebouwen wordt gezet, zodat je foto eigenlijk altijd ontsiert wordt.

  2. Ergeren ? niet doen… haalt toch niks uit ! Wat betreft een autovrije binnenstad ben ik niet volledig akkoord, hier zijn een paar steden die daardoor nu niks gezelligheid meer hebben, terraskes blijven leeg ed. De warenhuizen naar de stadsrand ok, maar in de binnenstad voorziet men toch ook best parkeerplaatsen, natuurlijk hoeft dat niet onmiddellijk onder de kerktoren te zijn. Je foto vind ik wel hilarisch; toiletten naast de kerkdeur ? nee, een auto tot daar aan tot, maar dit heb ik hier nog niet gezien.
    Groetje,
    AmaZony

  3. Ik kan me er wel in vinden inderdaad.
    Het gebeurd in sommige plaatsen volgens mij al. Maar nog niet genoeg. Want echt lekker lopen is het niet.
    Maar als je alles naar de buitenkant verplaats, winkels ed. Wie komt er dan nog naar de binnenstad?

  4. helemaal met je eens.
    hier in de stad hebben ze de urilift geplaatst netjes vindt de gemeente, maar niet de reataurant houders die hun toko daar hebben,
    zal er eens een logje over maken

  5. Ik erger mij nooit…. wel aan traagheid van site, reclame op sites, wachten op de trein, als ik voor het spoor sta en ze komen zo langzaam voor bij zetten. Maar om nu te zeggen dat ik mij erger, nee.

  6. Ik ben daar wel voor, als er goed openbaar vervoer is. Dan valt er beter te genieten van de mooie gebouwen en straten.
    OT: natuurlijk heb ik graag dat je zegt wat je denkt van m’n foto’s. Soms ben ik het ermee eens, soms niet. Maar er valt voor mij nog genoeg te leren, dus vaak kan ik er wel wat mee. Ik zal je tip ter harte nemen en de foto die ik er vandaag op had staan nog eens nemen als het wat meer herfst is.

  7. Mooie foto trouwens 😉

    Maar ik kan je vertellen hoor, de pisbak is ondertussen weg. De binnenstad is autovrij. De vrachtwagens mogen tot 11 uur lossen. Dus ik ga een stukje door deze prachtige binnenstad wandelen, want ik hoor dat mijn prinsesje wakker is.

    Love As Always
    Di Mario

  8. Dorpen en steden hebben, omdat er nu eenmaal altijd mensen wonen en er markten, winkels en bedrijven zijn, altijd straten voor het verkeer gekend. In de vervlogen eeuwen waren dat eerst natuurlijk het vervoer per paard en wagen en schepen. Tegenwoordig is al dat verkeer gemotoriseerd. Zodra de oude binnensteden (en dorpen) musea worden sterven ze. Het verkeer reguleren is de enige oplossing die een alternatief kunnen bieden tegen de aantasting van de schoonheid van het oude.

    Amsterdam heeft de mogelijkheid om dat te doen door alle gedempte grachten weer uit te graven. Rozengracht, Westerstraat, Willemsstraat, Overtoom en ga zo maar door. Dat scheelt een hoop verkeer door ruimtegebrek voor de auto.

    Hier een beeld van de Dam in Amsterdam in de 17e eeuw.
    http://en.wikivisual.com/images/c/ce/AmsterdamDamsquar.jpg

  9. Iedere tijd heeft wel iets aan het straatbeeld toegevoegd. Dat moet je maar voor lief nemen denk ik. Zo hoorde ik iemand klagen dat er zoveel mensen (toeristen) bij de bezienswaardigheden rondlopen. Hij kan dan geen foto’s maken zonder mensen erbij. Moeten we dus ook al mensen weren om mooie foto’s te maken? Ik denk het niet. Bij de piramides bijvoorbeeld krioelde het duizenden jaren geleden ook al van de mensen, ze hadden alleen andere kleren aan. De uitdaging ligt er juist in om met het moderne gegeven erbij een mooie foto te kunnen maken. Een andere insteek voor de fotografen van de 21e eeuw. Terug naar vroeger kunnen we toch niet. En anders is er altijd nog Photoshop.

  10. Ik herken je ergernis. Denk je een mooie foto te maken van een oud gebouw, staat er iets lelijk nieuwerwets bij.

    Mijn ergernissen liggen helaas meer op het vlak van gedrag van andere personen. Wat stom is, want daar kun je toch niets aan veranderen. Volgens mijn vader leer ik wel met de tijd me er niet aan te ergeren. 😀 (Laten we het hopen)

    Btw, had je de docu Home nog gekeken? En wat vond je er van?

  11. Er zijn ookn andere oplossingen die ik beter vind. Allereerst die dixi’s (mobiele bouwvakkersplee). Dat is een soort statussymbool geworden dat al een maand voor een bouwproject wordt geplaatst en pas een maand na bouwproject wordt weggehaald. Die dingen hebben een zeer opvallen kleur zoals hierboven. De reden is simpel op deze manier maakt de pleeverhuurder reclame voor zijn verhuurbedrijf. Een simpele oplossing is deze dingen rood te maken met beschildering op een manier dat ie op een oude Engelse telefooncel lijkt.

    Verder moet je idd erg oppassen dat een stad niet doodbloed door winkels en bijvoorbeeld bioscopen ver buiten de kern te plaatsen waardoor het autogebruik ook nog eens toeneemt. Deze verkeerde Amerikaanse aanpak zie je vooral in Frankrijk.

    Hier is de stad is het grootste deel van de oude binnenstad autovrij. De auto’s kunnen echter tot onder de binnenstad parkeren. Verder mag je in de meeste delen wel fietsen, maar zijn de fietsers te gast en moeten zij voorrang verlenen aan de voetgangers. In de allerdrukste straten is ook het fietsen verboden omdat daar geen ruimte voor is. Met deze aanpak blijven erg veel winkels in de binnenstad en kunnen mensen meer winkels bezoeken dan wanneer de auto’s voor de winkels staan zoals vroeger. In omzet is de Alkmaarse binnenstad de 10e van Nederland, terwijl we in ‘grootte’ niet verder dan de 27e plaats komen. In de oude kern komen wel alleen schoenen en klerenwinkels en bouwmarkten en meubelzaken zijn al jaren naar de buitenwijken en bedrijfsterreinen verschoven. Toch is er nog altijd 1 supermarkt in de binnenstad, zijn er diverse bakkers, slagers en groentezaken om je boodschappen te voet naast de deur te halen.

    Zelfs zaken als Aldi, Lidl, Action en nog een paar andere grote supermarkten liggen op wandelafstand tegen de binnenstad. In dat zogenaamde Overstad is erg veel parkeerruimte, waar de oude stad geen last en hinder van heeft.

    De bus rijdt steevast zijn rondjes door de binnenstad, maar speelt vrijwel geen rol. Maar enkele mensen gaan op deze manier winkelen. Het meeste (ruim 40% komt op de fiets), zo’n 25% komt tevoet en maar 5% met de bus. De rest is auto’s en scooters (die ook niet in de binnenstad mogen).

    Als ik naar andere steden in NL en het buitenland kijk dan doet Alkmaar het zeker bovengemiddeld. Er zijn nog mooiere oplossingen zoals Lüdenscheid. Die stad ligt op een heuvel en de doorgaande weg gaat onder de stad door met onder de stad een hele grote parkeergarage. Boven op het marktplein merk je daar niets van en zie je alleen mensen wandelen en fietsen.

  12. Nee alsjeblieft niet alle auto’s uit de stad weren en ook geen conglomeraties van supermarkten buiten de steden maken. Dat maakt de binnenstad dood. Als levend voorbeeld staat Thiers in Frankrijk voor mijn ogen. Een oud stadje met vele prachtige oude straatjes, maar die helemaal verloederd waren omdat er geen nering meer was. Hierdoor was het voor de toerist ook niet meer een echt aantrekkelijk stadje. En Dokkum, hoe mooi dan ook, is op zondag niet te genieten, omdat het er dan uitgestorven is. Een handvol mopperende toeristen moet dan nog wat leven in de brouwerij brengen, maar sfeer heeft het op die dag niet.

  13. Hier en daar zijn er gelukkig goede initiatieven zoals grote parkeergarages aan de rand van de stad met gratis/goedkoop openbaar vervoer, verder de stad in. Er is dus hoop. Maar het gaat wel langzaam. Nog heel veel mensen moeten leren om wat vaker de auto te laten staan. Zeker in de grotere steden is een auto bijna niet nodig en ben je ergens veel eerder en sneller met de fiets. Een paar keer per week een taxi nemen is nog goedkoper dan het erop na houden van een eigen auto.

  14. ria

    In Zierikzee zijn ze er al jaren mee bezig, dat wil maar niet van de grond komen. Ik ben ook wel voor, maar ja, aan de andere kant hoort de auto wel bij deze tijd en niet bij de tijd dat die gebouwen gebouwd werden. Op zondagmorgen wil het nog weleens lukken met die foto’s 😉

  15. Is toch al in heel veel steden en dorpen Sjoerd.
    Zal uiteraard altijd meer en beter kunnen.
    Alle winkels naar de buitenwijken, helemaal goed. Maar om ook de auto nu naar de buitenwijk te bannen…??
    Fijne dag vandaag.

Laat een reactie achter bij JohnReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.