Geen e-mail meer…
Geen e-mail meer…

Geen e-mail meer…

Eerst dacht ik nog even aan een 1 april grap bij het lezen van het onderstaand bericht, maar deze mensen is het ernst:
Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. ‘De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt’, stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.
Maar goed, als je nagaat dat zo’n 25 procent de tijd van de werknemers daar besteed wordt aan het lezen en beantwoorden van e-mail kan ik me daar toch wel wat bij voorstellen. Ze willen het gat opvullen met social media zoals Facebook, Sharepoint, LinkeIn en Twitter. dat schijnt veel effectiever te zijn. Ik moet het allemaal nog zien gebeuren. Ik kan mijn mail account nu nog niet missen…

bVision Photography

21 Comments

  1. En hier hoor ik de laatste tijd meer en meer dat bedrijven maatregelen nemen om de sociale netwerken aan banden te leggen…. Anderzijds kan ik me niet van’t idee ontdoen dat Facebook, Twitter ed aan een serieuse opmars bezig zijn. Maar ik wil m’n mailaccount niet inruilen voor een pacebookpagina !

  2. frank-103

    lijkt me uitstekend hoor, gewoon beoordelingen en vertrouwelijke financiële informatie op iemands facebook zetten. . Facturen naar klanten ook via hyves versturen. Medische informatie via twitter, zou die Breton echt zwakzinnig zijn?

  3. Ik kan me er iets bij voorstellen. Dwz toen de e-mail zo rond 1992 haar intrede bij ons bedrijf deed was ik daar wel blij mee. Waren we eindelijk van die vervelende faxen en telexen verlost. Om maar te zwijgen van de overige copietjes die ik dagelijks in mijn postbak trof. Het duurde nog een tijdje voordat het gefax afnam. Dat terwjl er toen ook al gebeld kon worden.

    En nu is die vraag gewoon iets veranderd. De fax en telex zijn toch echt verdwenen, maar daar is twitter, msn en weet ik niet wat voor teruggekomen. Je moet je nog steeds de vraag stellen aan wie geef ik de informatie en op welke manier doe ik dat?

    Onlangs kwam die vraag in onze vrijwilligersclub voorbij. We hebben een forum ingericht voor de 17 actievelingen. Dat forum is er om te weten wie waar aan werkt en hoever de status is. Dat had net zo eenvoudig met een mailtje gekund of via een nieuwsbrief. Iedereen bellen is simpelweg teveel werk. Het voordeel van zo’n mailtje is wel dat je weet dat ie blijft liggen tot ie gelezen wordt. Bij een forum moet je dat maar afwachten.

    In het algemeen is het zinnig om elkaar wel op de hoogte te houden, maar niet om iederen met van alles te overladen omdat je als verzender geen keuze wilt maken. Dat was dus ook al zo in het papieren tijdperk. Mijn baas liet een voorlopig rapport van 100 kantjes moeiteloos in 30 postvakken stoppen. Dan kon niemand zeuren dat ze het niet gehad hadden. Maar hij wist ook dat geen van die 30 mensen de tijd zou nemen om dat voorlopige rapport te lezen. Iedereen wacht gewoon tot de definitieve versie komt en kan er dan niets meer van zeggen. Had mijn baas mooi zijn zin. 🙂

  4. Hai Sjoerd,

    “ergens” lijkt het me wel een goed idee.
    Maar niet vervangen voor twitter en face en weet ik al:
    nee… gewoon weer even bij elkaar langslopen om iets te vragen.
    Of een memootje op het prikbord.
    Waar is het prikbord gebleven???

    Gewoon een brief met een postzegel vind ik ook prima.
    Maar elkaar even in de ogen zien als je iets te vragen hebt, en je stem gebruiken vind ik helemaal niet zo gek.

    Misschien brengt het wel een ware revolutie te weeg!
    Ikzelf was al van plan om minder te gaan e-mailen. In ieder geval twee dagen te wachten tot ik een mail beantwoord…

    groet van Marlou

    .

  5. Lijkt me niet handig. Met e-mail kun je alles opslaan en heb je bewijslast eventueel. Bij twitter kan de tegenpartij alles verwijderen en dan heb jij geen poot om op te staan mocht het tot een conflict (of ongewenst intimiteiten…?) komen.

    Ik zie het sowieso niet echt gebeuren. Op Stefan zijn werk maken ze gebruik van MSN voor klein en snel overleg. Voor officiële afspraken wordt e-mail gebruikt. Lijkt mij een goeie aanpak.

  6. Die directeur vindt dit en voert dit in een pionier, visionair of wellicht een Don Quichotte. Ik verwacht dat de medewerkers daar nu minstens 50% van hun tijd zitten te twitteren, te chatten, te faceboeken en te linkedinnen. En om zich in te dekken regelmatig chats en twitters opslaan in documenten.
     

  7. bij ons op het werk zijn alle sociale netwerken geweerd.
    E mail blijft het enige middel voor communicatie.
    misschien maar goed ook.
    sociale netwerken zijn voor vrije tijd, niet voor tijdens het werk.

Laat een reactie achter bij suskeReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.