Zachtjes zoevende scheerde de buizerd laag over de bomen om zijn weg naar boven te vervolgen. Het beetje energie dat nodig was om zijn glijvluchten te maken kwam uit een goudkleurig motorblokje en een lipopack. Hij wilde gewoon niet meer naar beneden komen. Zijn collega buizerd was al met de noorderzon vertrokken en hij vloog maar voort over de weilanden. Uiteindelijk vloeide hij zich moe maar voldaan naast ons neer op het veld. Even wat nieuwe energie bij tanken uit de accu van een rood monster op wielen. Langzaam kwam er weer wat leven in de brouwerij en kon de vlucht vervolgd worden. Vriendelijk keek de vogel mij aan toen ik hem langzaam weg liet glijden uit mijn handen. Ronde na ronde vloog hij boven ons en hoger en hoger steeg hij boven ieder vliegtuig uit. Plots schoot hij omhoog, er werd een kreet geslaakt, en de buizerd brak een vleugel. Als een raket scheerde hij de honderden meters naar onderen en verloor ook meteen zijn tweede vleugel. Als een ongeleid projectiel viel hij recht naar beneden en miste op een paar haren na enkele voorbijgangers, wel al wat op leeftijd weliswaar, maar toch. Eenmaal op de grond, ontstond er een steekvlam en een rookpluim gaf aan waar de vogel zijn laatste adem uitblies. De vroeg bejaarde wandelaars bleven even geschrokken staan toen mijn vriend Humberto trachtte eerste hulp te gaan verlenen. Maar helaas, dat mocht niet meer baten, iedere hulp kwam te laat. Met de uitgebrande resten in onze armen vertrok de rouwstoet richting het in middels grijs van de stof geworden rode monster. Het einde van een zeer trouwe vriend. De resten werden achterin de stationwagen gelegd en zullen aanstaande woensdag door de gemeente worden aangeboden ter crematie.
Geschrokken waren we met z’n allen, je bent dan wel verzekerd als er iets fout gaat, maar als iemand zo’n ongeleid projectiel van grote hoogte op zijn kop krijgt kun je dat moeilijk verkopen. Gelukkig viel hij nog net binnen de toegestane grenzen, veel scheelde het echter niet. De beide vleugels hebben we niet meer gevonden. Het Lipopack (de accu’s) raakte bij de val dusdanig beschadigd dat het spontaan in brand vloog. De elektronica van het vliegtuig en het vliegtuig zelf kunnen we afschrijven. Uit de resten hebben we kunnen afleiden waar het fout ging. Door een thermiek-bel werd de druk op de vleugels te hoog (groot oppervlak) en scheurde daardoor van de romp af. We zijn ons aan het bezinnen hoe we dit bij onze nieuwe buizerd, waarvan u verleden week het begin heeft gezien, kunnen opvangen. Deze heeft namelijk een nog groter oppervlak als vleugel. (door op de foto’s te klikken krijgt u ze in groot formaat te zien)
Gelukkig maar dat het net goed is gegaan!
Maar ai, wat schrikken zeg… pfff…
Tjee, wat vervelend! Van de andere kant lijkt me dat juist dit vrijwel letterlijke ‘afbreekrisico’ ook deel van de mooie spanning is die bij deze hobby hoort.
Een mooi, dichterlijk verslag van de ondergang van de buizerd.
Ahhhh…dat is ECHT niet leuk! 🙁
Dorie…vindt het echt sneu voor jullie.
Gelukkig zijn er verder geen ongelukken gebeurd, maar toch…
Dat is het risico! Wel jammer.
Maar ja, volgende keer meer succes, en hopelijk leren mensen er weer wat van!
oeioei zoveel werk zn dan zo’n start… jammer van de buizerd en sneu voor jullie. Maar achteraf bekeken had t nog veel jammerder én sneuer kunnen zijn mocht er iemand dit op z’n kop gekregen hebben. Hou de moed erin enne jullie hebben hier wel iets uit geleerd… groetje,
Besturen is een kunst.
Eén buizerd maakt nog geen zomer…..
Zonde zeg, ik heb weleens zitten kijken bij van heli’s en vliego’s. Blijf het wel mooi om te zien.
Love As Always
Di Mario
Een vriend van me had een WO2 jager gebouwd met een 8 of 10CC motor erin. Hele middag geprobeerd netjes op te stijgen en te landen op een schoolplein. Volgende dag tank vol en naar het vliegveldje. Na 2 fraaie loopings was het vliegtuig plotseling onbestuurbaar en ging horizontaal vliegend naar de verte. Ongeveer 1 kilometer verderop, gelukkig boven een weiland, dook het toestel dan toch de grond in. Vliegtuig uiteraard onherstelbaar beschadigd (zat een meter in de grond), motor en ontvanger etc waren toch nog te redden.
Oorzaak: de accu van de ontvanger vergeten op te laden na de testmiddag. Dat zijn leermomenten! NB ik mocht ook wel eens met zijn zweefvliegtuigen sturen, maar heb dat niet gedaan uit angst schade te maken.
Zonde daty hij neergestort is, hopenlijk doe de nieuwe het eerdaags beter.
Maar het is en blijft een mooie foto, dat blijft als herinnering
dit is natuurlijk helemaal niet leuk, maar gelukkig heeft niemand dit op zijn kop gekregen.
Dat moet rot zijn als iets stuk gaat waar je zoveel tijd in steekt. Echt balen.
O, je gaat meteen weer een nieuwe bejaardenmoordenaar bouwen? Geef je wel een seintje wanneer we waar uit de buurt moeten blijven?
Een triest einde. Maar op een bepaalde manier ook wel mooi. “Going out with a bang” of zoiets. In elk geval hebben jullie ervan geleerd. En dat is ook wat waard. Toch?
Dat is wel een sneue start van het nieuwe vliegseizoen, Sjoerd..
Hopelijk vinden jullie manier om dit probleem bij de nieuwe buizerd te voorkomen.
Een trieste aanblik, meer kan ik niet zeggen, en niet te vergeten al die tijd die er in de bouw heeft gezeten. Gelukkig is het weer nu meer dan uitstekend en dat vergoedt veel.
Groetjes
Mara
Damned , fuck , hell ! Heel jammer voor je Sjoerd!
dat lijkt me toch wel pijnlijk, na al het werk dat je erin legt
Hi Sjoerd,
ach… de buizerd is niet meer.
wat een kleine ramp…
Zo’n mooi gebouwd vliegtuigje…
Ik hoop, dat het met de nieuwe buizerd anders zal aflopen en dat jullie daar heel lang mee mogen vliegen!
groet van Marlou
.
’t Is wel een prachtig gezicht en jullie hebben er toch van genoten en weer wat van geleerd. Op naar de volgende.
Ja, dat is weel heel zonde
Ahw wat zonde zeg. 🙁
Komt er een groot onderzoek naar de toedracht? Zwarte doos gevonden? 😉
En inderdaad, je moet er niet aan denken dat iemand zoiets op zijn hoofd krijgt. 😮
Oei Sjoerd, daar is niet veel meer van over zeg. Damned.
Dat is wel schrikken geweest, maar gelukkig uiteindelijk toch nog goed afgelopen. En geen gewonden.
Het wordt dus weer een grote nieuwe uitdaging om de ervaringen in te bouwen in het nieuwe vliegtuig.
Succes met alles…!!