Amerikanen houden niet van auto’s, laat me dat eens als statement hier neer zetten. Ik voel al een hoop gesputter, de Shelby’s, Corvettes, Mustangs, Trans am’s en ga zo maar door vliegen aan uw oog voorbij. Dat was toch autoland nummer één, of niet. Een beetje gelijk heeft u wel, maar de Amerikaan kijkt niet eerst naar de auto, maar naar de motor die er in ligt. Alle Hot Rods, Custom cars, zijn gebouwd rond een motor. Het is zelfs zo dat Amerikanen een top 10 in motoren hebben. Ik zal het lijstje van de zestiger jaren hier eens neerzetten:
- 426 Plymouth Road Runner HEMI V8 (1969)
- 289 Mustang GT350 hi-performance engine (1966)
- 390 ANC AMX 390 V8 (1969)
- 340 Dodge Dart Swinger V8 (1962)
- 413 Dodge Dual Quad V8 (1962)
- 421 Pontiac Catalina HO V8 (1965)
- 425 Oldsmobile Starfire V8 (1965)
- 427 Ford Cammer SOHV V8 (1954)
- 283 Chevrolette Corvett V8 (1960)
- 225 Dodge 225 Slant 6 (1962)
En vergis u niet. De HEMI motoren zijn uniek en zijn de meest gevraagde motoren. Bijna alle grotere merken leveren hun model op verzoek af met een gewenste motor. Op het plaatje uiteraard deze motor. In volle glorie. De HEMI motoren zijn nog steeds verkrijgbaar, of laten we zeggen weer verkrijgbaar en worden voornamelijk gebruikt voor de grote jongens van Dodge, Chrysler en Jeep, en verder uiteraard bij alle Custom made modellen. Want dat is dan weer typisch Amerikaans, als we het doen, doen we het groot. De HEMI motor heeft een uniek geluid, dat meer op een tractor lijkt dan op een soepel draaiende motor. Maar als je die weg hoort sleuren is het jammer dat je zelf niet in die auto zit…
ik weet nog de goldwing 1500 die had een giga mooi geluid.
Ha Sjoerd,
Het zijn sterke motoren, nog steeds gewild.
toen kon je ook nog zelf om je blok sleutelen, kom daar tegenwoordig maar eens mee. oma
Tsja de motor is ook gewoon belangrijk!! 🙂
maar om er nou een auto omheen te bouwen? Het oog wil ook wat.
Ik ben het met ze eens. Als je een “wonder der techniek” (= auto) koopt, moet het er onder de motorkap ook fraai uitzien en als je gas geeft, moet er natuurlijk ook rook van de banden komen. Geluid hoeft van mij dan weer niet; gewoon stil, maar snel.
Ze zullen allemaal wel goed zijn, want falende motoren prijzen zichzelf zo de markt uit.
Ik heb er ook geen verstand van, als het werkt ben ik tevreden. En dan het liefst zo stil en zuinig mogelijk.
Zoek het verschil. ik kan ze niet vinden. voor mij is plaatje 1 en plaatje 3 hetzelfde
Haha, je bent de eerste die het opvalt, nu niet meer…
Iedere keer als onze overbuurman thuiskomt met zijn Chevrolette Corvett V8, gaat mijn hart sneller kloppen. Wat een heerlijk geluid denk ik dan. Beter dan m’n MGB en MGF, en dat wil wat zeggen door een MG liefhebber.
Grtz
Albert
Hm de motor kan me echt niet interesseren…
We hebben sinds enige tijd twee van die herriebakken op de buurt. Voor mij hoeft dat niet zo nodig, ik ben tevreden met mijn Toyota.
Daar gaat het uiteindelijk toch ook om, de motor. Mijn broer (= Amerikaan) had een auto met een 280 pk motor, maar aan de buitenkant leek het een gewoon, tam model. Nu hij 70 is doet hij het wel wat kalmer aan. Het gekke is dat je in Amerika dus echt nergens hard mag rijden. 110 km/u dat is wel zo’n beetje het maximum.
Ja, kijk, dat zegt mij nou weer niet zoveel. Ik zie meer het kleurtje en de vorm van het blik natuurlijk 😉
Uiterlijk moet het bij Amerikanen vooral gewoon groot zijn.
Het geluid wat dat spul maakt is ook echt mooi 😀
Ik zie toch ook graag het uiterlijk van de auto.
Fijn weekend Sjoerd.