De PVVE (deel 2) Zonnepanelen voor de regen
De PVVE (deel 2) Zonnepanelen voor de regen

De PVVE (deel 2) Zonnepanelen voor de regen

bVision Photography

Ik kan niet zeggen dat mijn eerste presentatie in goede aarde viel, integendeel, maar de aanhouder wint. De Partij Voor Vrije Energie gaat door.. Bij een nadere uitwerking kwam ik erachter dat er nog meer voordelen kunnen worden behaald uit het plaatsen van zonnepanelen boven fietspaden. Als het grauw, donker is, en het regent (wanneer niet hier), vangen we het regenwater op en via een goten systeem en dynamo’s aangedreven door waterkracht, verlichten we de fietspaden met het hemelwater wat van de zonnepanelen afkomt. Een kind kan de was doen en heel Nederland lacht zich kapot. We maken een systeem op de doorgaande fietspaden van stad naar stad waar de wind wordt om geleid, zodanig dat die altijd in de rug van de fietser terecht komt. Altijd wind mee dus. En als laatste komen boven de fietspaden kleinere windmolens voor extra energie. Oftewel zonne-energie, windkracht en waterkracht zorgen dus voor een comfortabel woon-werkverkeer. Het enige wat jezelf nodig hebt is een fiets.
Ik zoek alleen nog altijd een tekenaar die mijn verhalen kan larderen met een uitgewerkt voorbeeld. Ik beloof een riant salaris als de plannen worden uitgevoerd door de PVVE. Voor sollicitaties en het toezenden van het portfolio kunt u gebruik maken van het mailformulier.

bVision Photography

20 Comments

  1. Toevallig kwam dit een maandje terug op mijn pad. Er is een bedrijf dat energie-opwekkend asfalt wil aanleggen en daarmee het fietspad wil verwarmen zodat het niet meer bevriest. Daarvoor werd/wordt een stuk nieuw aan te leggen fietspad gezocht voor een proef. Ik heb dat doorgespeeld naar een buurgemeente die een nieuw pad gaat aanleggen en waarbij dat pad aan veel voorwaarden voldoet. Veel fietsers en een ondergrond waar je nog alle kanten mee op kan.

    Maar ik bedacht ook dat het onzin is en je zaken op betere manier op kan lossen. Het is zo dat je maar weinig energie nodig hebt om een fietspad net boven nul te krijgen in die paar nachten dat het hier vriest. Zoutauto’s nemen ook energie en eigenlijk werkt zoutstrooien bij fietspaden niet omdat de fietsbanden te smal zijn. Je moet dus meer en vaker vegen en ook dat is duur en neemt energie.

    Maar de koppeling tussen ter plaatse opwekken en verbruiken werkt niet. Zonnewarmte heb je juist niet in de winter en juist niet in de winterse avonden die qua bevriezing het ergste zijn. Je moet dus met accu’s werken en die hebben een waardeloos rendement en na verloop van tijd veel chemisch afval. Dat heb ik ook tegen op de elekstrische auto’s.

    Beter is het om te scheiden. Leg de zonnecellen op fabrieksdaken en daken van huizen. Daar kunnen ze onder de juiste hoek en leveren meer op. Ze worden ook minder vuil. En er is minder bekabeling nodig door een grotere concentratie. Lever dat spul aan het net en laat een kolencentrale in de zomer minder vaak draaien.

    Zo’n fietspad kan je vervolgens gewoon verwarmen van de lantaarn-elektriciteit en als dat minder is dan wat zout-auto’s en/of veegwagens verbruiken en fietsers meer op de fiets krijgt dan moet men dat zeker doen.

    Overdekt fietsen is een heel ander verhaal. Ik wil dat maar af en toe. Dwz hier rond Alkmaar regent het maar voor 6,5% van de tijd. Zuid-Limburg is ongunstiger met 7,5% van de tijd, maar veel stelt het niet voor. Wat dat betreft is er meer behoefte aan het windvrij maken, want tegenwind is er voor 50% van de tijd. Helaas maak je voor de wind, wat wel gewenst is, net zo onmogelijk. Daar zijn oplossingen voor, maar ze leveren onvoldoende voordeel op. Dus laat mij maar gewoon heerlijk in de buitenlucht tegen de elementen trappen. Dat ontspant lekker.

    Fietsen bevoordelen kan beter door de verkeerslichten vriendelijker af te stellen en fietsers kortere routes te geven dan gemotoriseerd verkeer. Dat levert met minder geld meer fietsers op.

  2. oma

    Ha Sjoerd,

    Je plan begint al een mooie vorm aan te nemen, als je het maar groot genoeg maakt zou het moeten lukken.
    We hebben nu ook energiezuinnige LED-verlichting.
    Hier een daar wat windmolens en de zaak draait. oma

  3. Als je dat water toch opvangt kun je het ook over het fietspad heen laten stromen zodat de gebruikers daar in een bootje overheen worden geblazen, hoeven ze niet te trappen. Je kunt het dan weliswaar geen fietspad meer noemen. Nu maar hopen dat ze allemaal naar Zuid-Limburg willen want met de overheersende windrichting komen ze daar uiteindelijk allemaal terecht.

  4. Ik ben er helemaal voor hoor.
    Maar je opmerking “wanneer regent het nou niet” mag je er wel uithalen.
    Ik ga voor een eerlijke transparante partij en die moet niet op de onderbuik spelen maar eerlijk zeggen dat het slechts 5% van de tijd regent.
    Het is niet veel, maar wel vervelend.

  5.  
    De lezers hebben kennelijk nog niet in de gaten dat je het serieus meent en dat e.e.a. geen grap is. Ik heb nog een aanvulling voor je: als de palen waar het hele dak op rust nu eens verticale windmolens konden zijn. Deze staan altijd naar de windrichting gericht en bewegen zo ook nog eens dynamo’s. En als we nu die talloze pelotons weekendtourdefrancefietsers nou ook nog van de hoofdweg afkrijgen, dat ze ook over deze fietspaden gaan, dan zal de luchtzuigende werking van de groep de ventilatoren extra wind geven. Dan wordt het weer leuk autorijden over onze Limburgse heuvels. Ik vind daarbij wel dat een deel van de opgewekte energie gebruikt moet worden om CO2 en fijnstof uit de lucht te halen. BTW wat vond je van mijn voorstel om dit bij de spoorwegen boven de rails ook allemaal te doen. Overigens zou ik zo’n windmolen zoals op je begeleidende foto best op mijn dak willen hebben, maar ik denk dat de gemeente daar geen toestemming voor geeft.
     

Laat een reactie achter bij rob hamiltonReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.