Lada Niva
Lada Niva

Lada Niva

Mooi, nee
zuinig, nee
betrouwbaar, nee
Milieuvriendelijk, nee
Krachtig, nee

bVision Photography

Maar goedkoop en degelijk dat deze wagen was en nog steeds is. De Lada Niva is een vierwiel aangedreven auto uit Rusland. In 1977 liep de eerste auto van de band en ze worden nog steeds geproduceerd. Als je een echt spartaanse auto zoekt ben je bij de Niva goed voor de rest zou ik er niemand ene aanraden. maar 80 PK en 280 gram uitstoot aan CO2 doen de auto de das om. Je krijgt ze in twee uitvoeringen een korte driedeurs en een verlengde vijfdeurs. Lada heeft overigens ook onder Fiat licentie auto’s gemaakt en sinds kort bestaat er ook een Chevrolet Niva. Die ziet er een stuk moderner uit, maar valt buiten dit bestek. In Nederland zijn ze sinds 2010 niet meer verkrijgbaar om dat ze te duur zijn door de hoge CO2 uitstoot (Milieubelasting). Toch heeft de auto wel wat en krijgt een plaatsje achterin de virtuele garage. Zeg maar in de kneuzenhoek…

bVision Photography

21 Comments

  1. ha, de VAZ, pure nostalgie! je mocht hem niet laten draaien als je aan het rooie licht stond te wachten anders was je tank leeg tegen dat het groen was! maar beresterk, en heel simpele mechaniek, gemakkelijk om zelf aan te prutsen ten dat was inderdaad dikwijls :-)). Btw, de Volga zie je toch ook nooit meer? In Nederland nog wel? dat was ook miserie maar in limousine stijl 🙂

  2. Ooit jaren geleden hebben wij een nieuwe Lada gekocht. Helaas geen Niva, dat kon Bruin niet trekken, maar de gifgroene Lada heeft jarenlang hele goede diensten gedaan. Nog nooit zo voordelig gereden. Enige nadeel was de herrie

  3. Helemaal geweldig deze auto! jammer dat hij slecht is voor het milieu want anders had ik er graag eentje gehad! Lekker vierkant en in mijn beleving doet ie t juist altijd! Maar ja, ik ben nu eenmaal dol op een beetje vreemde auto’s! Zal wel een tik zijn! Ik heb er 3 jaar geleden nog naar gezocht maar ze zijn idd nergens meer te koop…..

  4. oma

    Ha Sjoerd,

    Je wilt het niet geloven, maar ik heb rijles in deze auto gehad.
    Dat zal 1978 geweest zijn, ongeveer.
    Een lompe bak, schakelen was ook niet soepel, had ook 4 wiel en overdrive.
    Leuke herinnering. oma

  5. Twintig jaar geleden, toen ik nog weleens aan wedstrijden deelnam (met paard dan) zag je er veel Belgen mee rijden, eenpaardstrailertje erachter en dan maar zwoegen heuvelop, dat viel niet mee. Maar mooi dat ze kwamen waar ze wezen wilden, uiteindelijk.

  6. Ik vind hem ook niet echt lelijk, maar ik heb nog nooit in zo’n auto gereden… dus dat zou dan misschien toch de doorslag kunnen geven om hem in de kneuzenhoek te zetten…Kan ik nog een proefrit maken? Ik wil eerst gestuiterd hebben voordat ik echt eedn oordeel heb…

    Agnès

  7. Lada … dat roept toch wel diverse herinneringen op, want ik ben mijn chauffeurscarrière begonnen met een Lada 2101. Die kon ik indertijd voor een habbekrats kopen, en ik heb er toch nog een jaar of twee plezier van gehad. Het rammelde en het trilde enorm, maar hij bracht me wel over de hoogste bergen heen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb hem ook wel eens vervloekt. 🙂

  8. Op weg naar de luchthaven zie ik deze auto staan. Een Lada, je wilde er nog niet in begraven worden, die tijd. De kleur doet een klein beetje denken aan British raming green, zoals onze MGF. Met twee zoons reden we begin jaren tachtig een degelijke gezinsauto, een Ford Taunus. Die tijd is gelukkig voorbij.
    Vanaf mijn iPad wens ik je een fijne zaterdag en ik hoop dat de treinen normaal rijden vanaf Schiphol.
    Saludos de
    Mara

  9.  
    Begin 80er jaren van de vorige eeuw heb ik er ooit naar gekeken. Maar nadat ik met een collega eens mee mocht in zijn Niva was ik er van genezen. Dat ding dat reed niet maar stuiterde over de weg. Het is toen een saaie oerdegelijke Toyota Corolla geworden. In België gekocht, ik was daarmee toen 1500 gulden goedkoper dan in Nederland. Wat toch 10% van de prijs was.
     

Laat een reactie achter bij FrankReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.