Ieder voor zich en …… door Frank (van IkFotograag.nl)
Ieder voor zich en …… door Frank (van IkFotograag.nl)

Ieder voor zich en …… door Frank (van IkFotograag.nl)

Vorige week lees ik dat het AD een onderzoek heeft gedaan met een lasergun hoe hard mensen nou echt rijden in een 30 Km zone. hieronder de tekst uit het bericht:

Bijna niemand houdt zich aan de maximumsnelheid in 30-kilometerzones.

Het AD voerde op veertien plekken in het land metingen uit en constateerde dat 92 procent van de bestuurders de maximumsnelheid aan zijn laars lapt.

Veilig Verkeer Nederland reageert geschrokken op de bevindingen van de krant. “Hier schrikken we echt van”, zegt directeur Linda van Eijck. “We hebben het over gebieden waar mensen wonen en kinderen spelen. Een te hoge snelheid is hier schandalig.”

Veilig verkeer is geschrokken; over iets wat heel Nederland zonder onderzoek ook al lang weet. Een beetje wereldvreemd zou ik zeggen. Volgens mij raken ze helemaal in paniek, als ze horen hoe het gesteld is met de andere snelheidsbeperkingen. Als je in een 60-kilometerzone 60 rijdt wordt je ook gebumperkleefd. En bij werkzaamheden op de autoweg lijkt het, dat ik de enige gek ben die zich aan de maximum 70 of 90 houd. Kennelijk maakt ieder voor zich wel uit hoe hard hij mag rijden, wetten zijn er imers voor sukkels, petjes en visjes. Opzij opzij, hier kom ik kijk eens hoe goed ik het gaspedaal kan intrappen. En om op de 30-kilometerzone terug te komen, het zijn toch andermans kinderen die er spelen, of niet soms?

Een paar dagen later lees ik bij NU, dat de snelheidsboetes in Nederland het hoogst zijn

AMSTERDAM – In Nederland zijn de boetes voor snelheidsovertredingen vergeleken met omringende landen het hoogst. Dat meldt RTL Nieuws zaterdag, dat de Nederlandse tarieven van snelheidsboetes met die in Spanje, Frankrijk, Duitsland, België en Luxemburg vergeleek.

Zo betalen weggebruikers in Nederland 110 euro voor een snelheidsoverschrijding van vijftien kilometer, terwijl daar in Duitsland twintig euro voor gerekend wordt en in Frankrijk 45 euro. In 2006 waren de Nederlandse boetetarieven nog lager dan gemiddeld. De hoogte van de Nederlandse boetes is de afgelopen vier jaar echter met 66 procent gestegen.

Het lijkt dus dat de pakkans erg gering is, en/of de boetes nog niet hoog genoeg zijn zou je zo zeggen. Waarom maken we wet en regelgeving als vrijwel ieder afzonderlijk individu het belachlijk vindt dat hij/zij maar maximaal 30 mag en vervolgens gewoon 50 of nog harder gaat rijden (lees de reacties in de forums op dit soort nieuwsberichten maar na). Want tenslotte zijn we allemaal zeer bekwame automobilisten en kunnen we zelf wel inschatten en bepalen hoe hard we gaan. Overigens heb ik ook wel eens ooit een boete voor te hard rijden gehad, maar altijd maar voor een paar kilometer te hard. Iedereen kan zich natuurlijk vergissen of even niet opletten. Ik ga er vanuit dat de meting, genoemd in bovenstaand artikel niet die auto’s heeft meegenomen van mensen die 31, 32 of 33 km per uur reden. Zo precies zijn kilometertellers nou ook weer niet. Natuurlijk heb ik ook weer makkelijk kletsen, ik heb een cruise-control in de auto. Die gaat altijd aan als de maximumsnelheid bereikt is. Zo vergis ik me ook niet gauw.

 

21 Comments

  1. oma

    Ha Sjoerd,

    Hier in Amersfoort zijn alle wijken 30 Km geworden, maar er wordt niet op gecontroleerd.
    Je raad de gevolgen al, verkeers belemerende maatregels hebben veel geld gekost, maar men rijd rustig harden, veel harder.
    Heb eens gemeten,had niks te doen blijkbaar, lantaarnpaal staat 25 meter uitelkaar, de tijd meten in seconden.
    Afgelde weg gedeeld door de tijd krijg je m/s.
    Gemiddeld werd er 49 Km per uur gereden, met uitschieters ver er boven. oma

  2. ben ik misscien wel een trutje, zei mijn rij leraar al………… ik hou me gewoon aan de snelheid die mag.\waarom……. ik ben zo blij met mijn rijbewijs dat ik zo bang ben hem kwijt te raken.

  3. ja, ik hou me ook altijd aan de snelheid.
    En toch, als ik in zo`n straat werkzaam ben dan komt er elke dag wel zo`n scheurder langs.
    Ik ben altijd blij als ik het werk daar klaar heb en ik geen ongeluk heb gezien.

  4. Ach ja, hier op het platteland mag je ook maar 30 op de binnenweggetjes, maar wat wordt er gescheurd, zeg… niet normaal… iedere ochtend als ik weg rij met 30 dan komt mij wel weer een auto(in de eerste bocht) tegemoet, die dat heel anders wil aanpakken… heel irritant… zeker, omdat je hier voor elkaar moet uitwijken.. het weggetje is te smal…en daarbij komt nog dat “de ander” altijd wel denkt dat jij zult uitwijken… ze blijven met volle kracht op je inrijden… verschrikkelijk… aan rustig rijden heb ik overigens “geen brioertje dood”…

    Leuk log….

    Agnès

  5. Ik rij eigenlijk nooit te hard, behalve in 30km zones. Ik vind 30 wel heel langzaam, en rij meestal 35/40 in die zones. Tenzij het druk is, of er kinderen zijn maar ja dan rij ik ook geen 50 waar ik 50 mag als het druk is.

    Wel heel frappant dat ze er verbaasd van zijn. Komen die mensen wel ooit op weg?

  6. Dat krijg je als kabinetten meewerken aan gedogen van bepaalde zaken. Het is strafbaar of niet. Als je alles door de vingers ziet en niet of te weinig controleert lok je dit vanzelf uit. Kijk maar eens hoeveel mensen je bellend achter het stuur tegenkomt. De pakkans is gewoon te klein.

  7. Zolang voornamelijk zwakzinnigen de maximumsnelheid op een stuk wegdek bepalen kan er van de oppassende burger niet verwacht worden mee te werken. Er worden hier overal opbrengstgericht maximumsnelheden gewijzigd, het wordt hoog tijd dat de politie inderdaad eens boeven gaat vangen!

    (NB ik heb afgelopen 10 jaar maar 1 boete voor te hard rijden gehad, 104 op de 6-baans coentunnelweg, waar je 10 mag)

  8. Wat ik belachelijk vind is dat mijn kilometertellertje op m’n fiets (van 3,95) stukken nauwkeuriger de snelheid aangeeft (max. 0,5% afwijking) dan wat er al jaren in auto’s wordt gemonteerd. Vooral in de lage gebieden wijken ze flink af. En dan krijg je van die verhalen: ‘volgens mij geeft ie 10km teveel aan, dus mag ik hier op de teller 40.’

    Ik heb overigens een jaar terug zo’n onderzoek gedaan onder 200 voertuigen op een weg met erg veel (school-)fietsers. Daar hangt een prima teller die mensen attendeert op hun snelheid. Een aantal zie je dan ook inhouden en die blijven na zo’n teller netjes met ingehouden snelheid door rijden.

    Gewone fietsers reden er tussen 20 en 25 (de meter geeft onder de 20 niet aan). Elektrische fietsers reden erg vaak precies 25. De bus (waar trillingsklachten over waren) reden allemaal 30 tot 32. Personenauto’s gemiddeld 34 (30 tot 40). Bedrijfsautootjes 38 (30 tot 45), bromfietsen (geel kenteken) gemiddeld 40 en het snelste waren de snorfietsen (geel kenteken, geen helm) met een gemiddeld van 44 km/h waarbij er 1 56 reed met 2 opzittenden. Dergelijk tuig slingert dan ook overal tussendoor omdat ze door hun snelheid iedereen moeten inhalen. Het zijn dan vooral de jongens. Meiden rijden een stuk langzamer.

    Voor mij mogen de snorfietsen dan ook opgeheven worden. Of verschrotten of gewoon een brommerkenteken en helm. In het laatste geval blijven ze ook in de schuur, omdat de helmloosheid de kracht van die Holleedertjes is. De doelgroep (ouderen) fietsen inmiddels allemaal elektrisch, een stuk goedkoper en thuis te tanken in het stopcontact.

  9. Ook ik moet een stuk over het woonerf rijden om thuis te komen aan de waterlijn. Over het algemeen wordt op een woonerf rustig gereden, maar hoe verkoop je dat een 50 km weg overgaat in een 30 km weg. Je rijdt dan gauw te hard. Vergelijk dat eens als je van de snelweg afkomt en beneden gekomen in de bebouwde komt. Dan rijd je onbewust ook harder dan 50 km.
    Saludos
    Albert

  10. Als Ollie naar zijn werk rijdt , moet hij in de bebouwde zone van een dorp door waar je dertig per uur maar mag rijden ! Mijn vriend die agent is heeft Ollie verteld , dat iedereen die daar woont al beboet is geweest ! Meestal door er niet aan te denken !

Laat een reactie achter bij omaReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.