130 km/uur
130 km/uur

130 km/uur

Hadden we het vorige week nog over windmolens en zonne-energie om wat beter met de centen uit te kunnen komen. vanaf de vorige maand gaan we met zijn allen de snelweg op om met 130 km/uur over de Nederlandse wegen te scheuren. Een eenvoudig rekensommetje leert me dat:

  • Het benzine verbruik toeneemt
  • De milieubelasting toeneemt
  • we de staatskas nog meer spekken
  • we meer kilometers gaan maken (3 %)
  • we het openbaar vervoer nog meer gaan mijden als het kan
  • het leidt tot meer ongevallen/verkeersslachtoffers

De politiek heeft een nieuwe manier gevonden om de nationale melkkoe nog verder uit te melken. En wie wordt er beter van, niemand toch. Die paar minuten dat het scheelt op de gemiddelde af te leggen afstand zijn te verwaarlozen. Alles is weer aan het werk, dus straks staan we weer met z’n allen in de file naar het bordje 130 te kijken. Soms vraag ik me wel eens af wie dit erdoor wil hebben. Ik in ieder geval niet. Maar ik hoor graag uw mening.

bVision Photography

26 Comments

  1. Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens. Immers je kan niet overal 130 km/h rijden. Dan zijn er nog mensen die met 100 op die stukken inhalen, dan kom je er ook niet aan toe. Dus in al die gevallen, is het meer een gedachten dan werkelijk hard rijden.

  2. Het is bedoelt om de overheidsinkomsten op te krikken door het hogere brandstofverbruik. Het moet oa de lagere BPM inkomsten compenseren. Milieu, verkeersveiligheid etc is dan uiteraard niet relevant.
    Toelichting is vast bij een ministerie te vinden, google….

  3. Het is een soepzooitje met al die verschillende snelheden.
    Toch is denk ik 130 niet heel slecht omdat het wel eenheid schept in de EU. Oostenrijk, Duitsland en volgens mij ook Belgie zijn ja 130….
    Maar goed, dan wel 1 lijn trekken en niet 90, 100, 120 en 130…

  4. oma

    Ha Sjoerd,

    Een onzinnige actie in ons kleine landje, net wat je zegt winst in tijd is minimaal.
    Men moppert op de hoge benzine prijs, maar bij het instappen is men die al weer vergeten.
    Pak ook de fiets maar weer. oma

    ot, als je het nummer he girl from Ipanema weet je het gelijk weer.

  5. Vroeger mocht ik nog wel eens graag een stukje hard gaan waar plaats zat was, zoals op sommige stukken Autobahn, maar tegewoordig kan dat mij niet meer boeien. Hier in België is en blijft het 120, okee, cruise control aan en pruttelen maar, ook als er niemand op de weg is. Ik heb geen zin in een dikke boete. Nederland is inderdaad veel te klein voor dat soort snelheden en om de honderd meter een bordje hoe hard of hoe langzaam je nu weer mag is verwarrend en het kost ook weer een hoop geld.
    Dus, helemaal met je eens.

  6. Die 130 km/u slaat wat mij betreft echt helemaal nergens op, maar ja het kabinet Rutte moest o.l.v. VVD en PVV toch iets hebben om mee te kunnen pronken. Dit is zo ongeveer de enige prestatie van dit kabinet.
    Het is duurder, het is slechter voor het milieu en de tijdwinst is nihil in ons kleine landje. Maar wat ik nog het ergst vind is dat het onveiligheid in de hand gaat werken op de manier waarop het nu is ingevoerd. Op het stukje van Drachten naar Heerenveen -ca. 22 km- zitten 3 verschillende snelheden: 130, 120 en 100 km/u. Je doet het goed of je doet het niet, naar mijn idee. Dan maar liever niet dus!

  7. Nederland is veel te vol en te klein voor die onzin. Het is optrekken en afremmen, het rijden wordt er alleen maar onrustiger van. En de overlast voor al die mensen die in de buurt van een snelweg wonen neemt toe.

  8. Hai Sjoerd,

    wat een goed pittig stukje heb je geschreven.
    Ik vind het echt geweldig, je hebt er over nagedacht en het is geen blabla…

    Het rekensommetje klopt en we gaan eens kijken wie er het meest van gaat profiteren.
    En daar stemmen we dus NIET op!!

    Complimenten en groetjes van Marlou

    .

  9. Ik denk deze morgen, laat ik er eens wat geld tegen aan gooien en ook eens 130 rijden. Kijken hoe dat is. Had ik pvd nog een bumperklever achter me.

    Wat vind ik daar nou van, die 130?
    1. De benzine is nog niet duur genoeg, want er zijn er velen die vinden dat het nog harder moet. Mark, mocht je meelezen vanuit het Haagse, hier valt nog wat te halen om je begrotingsgat nog wat verder te dichten.
    2. Ik doe er niet aan mee aan dat 130 geneuzel, kost alleen maar geld en levert niets op.
    3. Het kabinet Rutte heeft dit ingevoerd, om later tenminste nog ergens mee in de geschiedenisboekjes te komen.
    4. 130 rijden is niet relaxed, en ik hou erg van relaxed.

  10. Ik rij geen auto en uit milieu-oogpunt zou ik tegen 130 moeten zijn, maar dan eigenlijk ook tegen 120. Toch steekt het anders in elkaar. Ik vind dat automobilisten zoveel mogelijk de grootste wegen moeten gebruiken en zo min mogelijk wegen door steden die ze moeten delen met fietsers en voetgangers. Als 130 er voor zorgt dat het aantal autokilometers door dorpen en steden afneemt, dan zie ik dat dus als positief.

    Iets heel anders is de lappendeken van allerlei snelheden ’s avonds, overdag, langs bebouwing etc tegen geluidsoverlast. Beter is het om niet 130 te doen voor stukjes korter dan 30km. Omgekeerd vind ik ook dat er niet teveel snelheidsverschil moet zijn tussen bussen, vrachtwagens en personenauto’s. Dat zorgt alleen maar voor meer inhaalmanouvres en dus meer kans op ongelukken.

    Eigenlijk vind ik dit minder belangrijk dan de snelheid van ongedefinieerde wegen buiten de bebouwde kom te verlagen van 80 naar 60km/h. Eigenlijk doet men dit al door heel Nederland vol te hangen met 60km/h borden. Maar is het niet beter om de wegen waar 80 gereden kan worden omdat er een vrijliggend fietspad naast ligt aan te geven?

Laat een reactie achter bij Frank (van IkFotograag.nl)Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.