Over nostalgie gesproken. In de vorige eeuw reden er al trams en auto’s op perslucht. En ook in de Limburgse mijnen werd perslucht gebruikt om locomotieven aan te sturen. Het laatste vooral omdat hier geen vonken bij aanwezig waren. Guy Nègre een ingenieur van het Luxemburgse bedrijf MDI, ontwikkelde een persluchtmotor die ingebouwd in de AirPod ook in het hedendaagse verkeer mee kan komen. Oke, we zijn er nog niet helemaal, want het moet ook overal goed bruikbaar zijn. En helaas, de autoweg is nog verboden gebied voor dit geinige karretje. Want het is een leuk modelletje en zeker fotogeniek en een aanwinst in het muisgrijze straatbeeld. De motor bestaat uit twee cilinders met een inhoud van 430cc en er gaat 260 liter perslucht mee met een druk van ca 250 bar. De Indische autobouwer Tata heeft besloten om deze AirPod op de markt te gaan zetten, voor een prijs tussen de vijf- en zesduizend euro, een koopje toch.
De ‘brandstof’ van de driewieler is perslucht en kost 50 eurocent per 100 kilometer, en als je dit omrekent naar een zuinige auto die toch op ongeveer op 9 Euro per 100 kilometer kost is het een schijntje. Om lucht te persen, heb je elektriciteit nodig en zolang die schoon is, rijdt de Airpod zo groen als een kikker in het gras. Het kan uiteraard nog slimmer, een hometrainer met compressor bijvoorbeeld, of een wat grotere fietspomp, maar nu draaf ik uiteraard even door. Topsnelheid van deze Airpod is overigens 80km/uur met een bereik tot 150km. De chauffeur stuurt met een joystick en er kunnen twee passagiers mee op de achterbank. Binnenkort staat dit karretje in de showroom, het lijkt me de ideale auto voor woon-werkverkeer als je niet te ver weg woont. Ook als boodschappenwagen is het een uitkomst. Hij gaat dan ook linea recta naar mijn virtuele garage.
bVision.nl een Parkstad Limburg blog
Voor Frank-103: Vergeet niet dat het hier om een stadswagentje gaat, dat nooit meer dan 70 km per uur zal rijden. Op een snelweg zul je hem nooit zien. Verder is het koetswerk heel elastisch. Het vangt schokken op zoals een rubberen bal, en is vier keer beter bestand tegen impact dan plaatstaal. Ook is een voetganger of fietser die zou aangereden worden door een Airpod beter af dan met een klassieke auto, omdat de Airpod helemaal afgerond is.
Ik vind hem mooi en ik zou hem/haar best willen hebben.
Het ziet er leuk uit, maar mbt verkeersveiligheid scoort deze vast niet geweldig!
Dank je voor deze fijne reportage en de mooie foto’s. Mag ik even een kleinighid rechtzetten? De Airpod zoals op de foto’s te zien heeft een verwachte prijs van 7000 euro. Hij wordt ontwikkeld en weldra (mogelijk nog dit jaar, als alles goed loopt)verkocht door MDI (hoofdkwartier in Luxemburg maar de eerste fabriek staat in Carros (Nice – Frankrijk)). Tata Motors heeft de licentie gekocht om hun persluchtmotoren te mogen gebruiken in hun eigen modellen (dus niet de Airpod) en die worden op de markt verwacht rond mogelijks begin 2014. Ik volg dit verhaal al jaren op mijn site http://www.aircars.tk. Neem eens een kijkje!
Toonbeeld van inventiviteit!
Ha Sjoerd,
Geweldige uitvinding, mag zo op de markt komen, zeker met het stadsverkeer.
Kan er zowat mee heen en weer naar mijn schoonmoeder. oma
Dat lijkt me ook een heel leuke wagen, ben benieuwd wanneer we hem hier in de randstad zullen zien!
Hier mag ie ook komen, top.
Trams in Zuid Limburg. Ik denk dat niet veel mensen dat nog weten. Gelukkig staat er in het HOVM Haags Openbaar Vervoers Museum een Limburger die bewaard is gebleven.
Geinig karretje om te zien. Is voor mij geen auto.
Tramgroeten Albert
Leuke blik in de toekomst, want dit soort karretjes zullen het gaan worden als de olie op is.
goh, dat lijkt wel een attractie van Slagharen! Ha, ouderwets wordt dan toch weer reuze modern!
’t Is een geinig karretje om te zien, maar ik zie me er voorlopig nog niet in zitten, om over rijden nog maar te zwijgen …
Een erg leuk wagentje om te zien. Wel een beetje klein. Dus niet voor het gezin.
Ik moet heel erg wennen aan het uiterlijk, maar ik lees van hier heel veel voordelen. Dus misschien ga ik hem wel kopen om op mijn oude dag naar het werk te gaan ipv de fiets.
Love as Always
Di Mario
Dit karretje mag van mij wel op de weg komen..!
Leuk om te zien.
Fijn weekend Sjoerd,
Het lijkt mij inderdaad wel een heel leuk stadswagentje, lekker klein en makkelijk ook. Alleen die joystick lijkt mij raar sturen.