Trams in Zuid-Limburg
Trams in Zuid-Limburg

Trams in Zuid-Limburg

bVision Photography

Trams in het uiterste zuiden van het land, dat kan toch niet hoor ik u denken. En dat klopt, nu niet meer. In de hoogtij dagen van de Limburgse mijnen was de tram voor ons een normaal straatbeeld. Dat later vervangen is door een spoorwegverbinding tussen Heerlen en Sittard en een busverbinding van Heerlen maar Brunssum. Maar laten we even deze tramverbindingen in de Oostelijke Mijnstreek onder de loep nemen. Er waren twee hoofdverbindingen, Van Heerlen via Hoensbroek naar Brunssum en van Heerlen via Hoensbroek naar Sittard. Als kind heb ik jarenlang langs de destijds nog niet weggehaalde rails naar Brunssum gefietst.

bVision Photography

De LTM was destijds eigenaar van deze verbindingen. LTM stond voor Limburgse Tramweg Maatschappij. Ook na het wegvallen van de trams was dit de belangrijkste vervoerder in Limburg. Maar dan met bussen. Zo rond 1950 werden de laatste trams uit bedrijf genomen en vervangen door bussen.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

22 Comments

  1. Klaas

    Dag Sjoerd,

    Zo komen menen mekaar weer tegen zonder de interesses van mekaar te kennen maar dat komt later bijeen (zoals nu blijkt) Mooi dat jij en Humberto aan het 3D printen slaan, wou dat ik dat kon voor proto’s van mijn trammetjes…

    Ga vooral zo door ! Klaas Arends

  2. Mooie foto’s! Nooit geweten van die trams, maar de LTM herinner ik me ook nog als bussen ja. De EBAD had hemelsblauwe bussen met een crèmewit dak, en de LTM had groene bussen. Aangezien ik in Beek woonde reed ik meestal met de EBAD. Alleen als je naar Heerlen moest had je inderdaad de LTM nodig.

  3. De LTM kende ik dus alleen van de bussen, ik heb in Limburg vroeger nooit een tram gezien. Koeltorens als hierboven daarentegen genoeg, ze stonden standaard op de horizon van al mijn kindertekeningen.

  4. Een schitterende log Sjoerd die mijn hart als tramliefhebber sneller deed kloppen.
    Toen de tramlijnen van de Limburgse Tramweg­maatschappij in 1950 werden opgeheven, nam de HTM de vierassige trams over. Ze gingen rijden op de lijnen naar Wassenaar en Voorburg. In 1963 was de Haagse carrière van de wagens voorbij, en werden ze gesloopt, behalve de HTM 90, die als monument voor de Limburgse trams werd opgesteld voor het LTM-kantoor in Heerlen.
    Heb jij van dat laatste toevallig een foto? Ik verneem het graag van je.
    Saludos de Albert

  5. oma

    Ha Sjoerd,

    eigenlijk wel jammer dat veel tramlijnen zijn verdwenen in de loop der jaren.
    Was toch een milieu vriendelijk vervoersmiddel.
    Mooie foto’s oma

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog en nu al op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM.

  6. Prachtige plaatjes. Ik ken de tram alleen uit Amsterdam, toen ik ( errug lang gelee ) daar een scharrel had zitten. ’t had wel wat… met zo’n ding de stad door.
    Daarna enkel nog maar scharrels zonder tram. En zonder stad.

  7. Je weet ws. dat ik acht jaar bij de LTM heb gewerkt. In die tijd heb ik een hele kollektie jaarverslagen van dat bedrijf opgebouwd, vanaf de oprichtingsdatum, ergens rond 1918. Op een bepaald moment werd die hele stapel ballast voor mij waardoor ik ze heb weggekieperd. Stom en jammer achteraf bezien. Daarom leuk dat je met dit materiaal op de proppen komt. Interessant zou het ook zijn om de oude tramweg tussen Maastricht en Vaals nog eens met foto’s tot leven te roepen, met inbegrip van wat afbeeldingen van wat spectaculaire viaducten die inmiddels wel gesloopt zijn. Wat nog over is, zijn de resten van het spoor die je bij Cadier en Keer en rond Gulpen terug in het landschap kunt zien.

  8. Vanwege mijn afkortingenverzamelwoede wist ik van de LTM en waar de letters voor stonden. Trams zijn echt overal geweest. De eerste waren de paardentrams en stoomtrams en later werd een deel van elektrische bovenleidingen voorzien. Bijna overal zijn ze vervangen door bussen. Mogelijk omdat dat flexibeler, sneller en veiliger was en minder kostte.

    Hier in Alkmaar staan sinds enkele jaren 3 mooie overzichtsborden met info over de voormalige tramlijn Alkmaar-Haarlem, Alkmaar-Egmond aan Zee en een stadslijntje, waarvan je nu denk: ‘Hoe wisten ze die door die smalle straatjes te loodsen’. Andere bekenden waren Alkmaar-Purmerend, Alkmaar-Bergen aan Zee en Alkmaar-Schagen.

    Tegenwoordig heb ik een negatief beeld over trams. Steden die daar aan doen zijn behoorlijk fietsonvriendelijk. Schijnbaar omdat ze meer geld in het OV steken en dat dat ten kostte gaat van fietspaden. Het zijn ook absolute concurrenten. Een fiets sluit prima aan op de trein voor grotere afstanden. Maar fiets en tram wordt eigenlijk weinig gedaan. Eerder is het fiets of tram.

  9. hai Sjoerd, ja… dat waren nog eens tijden. Hier in Haarlem heeft ook een tram gereden: de blauwe tram. Die ging helemaal naar Zandvoort. Best wel jammer, dat die er niet meer is. de rails zijn natuurlijk ook weg.
    Mooi, die oude fotoos…
    Prettig weekeinde! groet van Marlou

    .

  10. ria

    Hier op schouwen reed vroeger ook een tram, mijn moeder had dat nog meegemaakt. Bij zonnemaire is nog steeds een wegje dat de trambaan heet. Toen ik klein was lagen daar ook de rails nog.

Laat een reactie achter bij MarlouReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.