Tja zeg nooit nooit. Als iemand mij een jaar geleden had gezegd dat ik zo rond deze tijd in een auto met een 3 cilinder 1000cc motor zou rijden, dan had ik waarschijnlijk met een tikkend gebaar naar mijn voorhoofd hem voor gek verklaard. Maar toch is het zo, inmiddels heb ik al meer dan 7500 km “3 cilinder” er op zitten, en ik moet zeggen ik ben er helemaal weg van. Zo als ik er nu tegen aankijk, mogen ze mijn auto vervangen zolang dat motortje maar in de nieuwe zit.
Deze motor is zuinig, heeft weinig co2 uitstoot, accelereert soepel en vlot, en maakt eenmaal op snelheid weinig geluid. Dat laatste vind ik wel fijn. Een paar jaar geleden nog, zijn mijn vrouw en ik eens een proefrit gaan maken in een kleine stadsauto met een 3 cilinder motor. Het was net een tractor. U begrijpt dat ik er nogal sceptisch tegen aan keek toen de Ford dealer hier in de buurt, me uitnodigde om toch nog eens een proefrit te maken in een “3 cilinder”. Het was liefde op het eerste gezicht, van die motor heb ik zeker geen spijt. Op autoforums lees je weleens reacties dat je zo’n motor niet serieus kunt overwegen. Dat kan niks zijn, als je daar mee wil doen dan moet je een “echte” motor onder de kap hebben, maar niks is minder waar. Bij het optrekken dan maakt de motor een beetje roffelend geluid net als de motor van zo’n zware Amerikaanse wagen, maar dan wel veel zachter, en eenmaal op snelheid, en dat gaat vlug, dan zoemt het zachtjes onder de motorkap. Even inhalen is ook zo gepiept en aan de pomp hoef je niet eerst een persoonlijke lening af te sluiten om te kunnen tanken, dat terwijl de auto volgens kenteken toch bijna 1300 kg weegt. Hieronder een foto van een opengewerkt exemplaar van deze motor, het fotootje heb ik bij de fabrikant geleend.
Een goeie uitleg Frank. Ik hou het gewoon bij mijn Honda CRX. Die rijdt ook zuinig en is op z’n tijd heerlijk een cabrio.
Grtz Mara
Ha Frank,
Niks mis mee met een lichtere motor.
In NL. mag je toch max 130, waarom een zou je dan 3 liter motor nodig heben?
Heb een Renault 5 gereden met een 1000cc, liep 1 op 20. oma
Steeds kleinere motoren, daarmee bespaar je een boel geld op benzineverbruik. Maar wat bij 100.000 kilometer, moet hij dan voor een paar duizend euro gereviseerd worden zodat je het hele financiële voordeel in een keer weer kwijt bent? Of levert het ding niks meer op bij inruil? Over een paar jaar zullen we het weten!
Het maak wel een ander geluid als mijn vier cilinder 2000cc diesel en gaat ook nog sneller.
Ik had eens de uitlaat kapot, en dat gaf zo`n herrie dat ik nauwelijks gas durfde te geven. haha, ja, tot zover dan mijn tankgevoel of zo, geen verstand van.
Ik heb er niet veel verstand van, maar het klinkt goed…. en je vrouw is ook tevreden?…Agnès
Voor in de stad is dat volgens mij ook meer dan voldoende.
Als jij er tevreden mee bent, vind ik het prima!
dat is nogal een motor
Het is bijna kunst…
Doe mij toch maar een V5 dat loopt net wat fijner. Maar evengoed, als iemand plezier heeft in zijn auto vind ik het prima. Tevreden chauffeurs zijn meestal zuinige chauffeurs.
Die fabrikant zal toch vast wel blij zijn met zoveel positieve reclame.
Love As Always
di mario
Veel veilige en prettige rij kilometers.
Mooie dag vandaag.
Lekker dat je zo tevreden bent.
OT, denk dat die auto er wel vaker zal staan (was vergunnunghoudersplek)dus volgende keer neem ik er meer van.