Volkswagen Fridolin (1964-1973)
Volkswagen Fridolin (1964-1973)

Volkswagen Fridolin (1964-1973)

bVision Photography

Day Of MonthHier in Nederland vind je er bijna geen, maar de Fridolin was een heuse Volkswagen Weliswaar samengesteld uit alle op dat moment beschikbare onderdelen, maar er stond een volkswagen logo op. Niet dat ze daar trots op moeten zijn, want wereldwijd zijn er niet veel meer van over. De type 147 kleinlieferwagen is een bestelwagen speciaal ontwikkeld voor de Deutsche Bundespost. De Transporter was te groot, de Goggomobiel werd het ook niet, dus werd er een opdracht gegeven die vrij duidelijk was, Er moesten schuifdeuren in, er moest een hoop post in kunnen. De bestuurder moest direct de laadruimte in kunnen en er hoefde niet meer dan 400 kilo aan poststukken in te kunnen. Op basis daarvan werd dus deze Fridolin, eigenlijk een bijnaam, ontwikkeld. De basis, het chassis was van Karmann Ghia, de kont van de transporter, de motor van de kever, de koplampen van de kever, dus een Mieschmasch van allerlei bedrijfsonderdelen. Alleen een klein minpuntje, de wagen was erg roestgevoelig. Dat is ook de reden dat er nog maar erg weinig rondrijden. Volgens mijn informatie niet meer dan een paar honderd exemplaren. Terwijl er toch ik dacht meer dan 6000 exemplaren zijn gemaakt.

click to see the pictures big

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

18 reacties

  1. Frank-103

    De ontwerper van de multipla had dit ding vast op het netvlies toen hij de multipla ontwierp. Als dit hok te dicht bij mijn (virtuele) garage komt graaf ik daar direct een (virtuele) gracht omheen, om maar voorzichtig te verwoorden dat ik het niet zo’n fraaai ontwerp vind.

  2. Ik heb hier weer wat bijgeleerd vandaag, Sjoerd, want ik had nog nooit van dit wagentje gehoord, laat staan dat ik er ooit eentje gezien zou hebben … In tegenstelling tot diverse van mijn voorgangers, vind ik het trouwens maar een lelijk ding. Gelukkig valt er over smaak niet te twisten. 🙂
    Goed weekend verder!

Reageren mag, maar hou het netjes...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.