Di Mario kon het niet over zijn hart verkrijgen om deze geweldige auto, een Citroên ID20 Break Luxe op de foto te zetten, opmerkelijk, want van dit type rolde deze maand 60 jaar geleden de eerste exemplaren van de band. Hij schreef mij hierbij het volgende:
Sjoerd.
Ik vind het een plaatje… ik zag hem zomaar staan in Apeldoorn.
De auto knipoogde zelfs naar mij.
Hij zei.. ik sta hier speciaal voor Sjoerd…
Love As Always
Di Mario
De Citroën ID/DS is ontworpen door de Italiaan Flaminio Bertoni. Overigens ook nog heel wat andere exentrieke modellen voor Citroën. Door sommige gedefinieerd als de mooiste auto ooit. En mooi was hij zeker. Ik zal nooit mijn eerste rit vergeten met een DS21 in het Zeeuwse Haamstede. Als een prins, ik was geloof ik een jaar of 10, zat ik achterin terwijl deze auto fluisterzacht naar de camping reed. Daarna heb ik altijd een zwak gehad voor dit model.
De ID break op deze foto is eigenlijk een iets goedkopere uitvoering van de DS. Motorisch wat lichter en meer geschikt voor het Franse belastingstelsel in die tijd. Maar even excentriek als je naar de uitvoering kijkt, de fameuze stuurbollen, het vederlichte weggedrag. Een van de weinige auto’s waarvoor geen drempel te hoog is. Hij negeert deze stelselmatig…
Het pientere het pookje hier is de stuurschakeling, wat eigenwijs, maar meerdere Franse automodellen zoals de Peugeot 404 hadden dat ook.
Een Citroën ID Break heeft drie kentekenplaten. De stationwagen-uitvoering van de DS heeft namelijk een in twee delen open te klappen achterkant, waarbij het onderste deel in gesloten toestand verzonken ligt ten opzichte van het bovenste deel. De kentekenplaat is hierdoor lastig zichtbaar en daarom is er ruimte om een tweede, liggende kentekenplaat te monteren. Zelfs de kentekenverlichting is hier op aangepast.
Het blijft een mooie wagen met klasse.
Nooit geweten dat er een auto bestond met drie nummerborden 🙂 Wat een plaatje van een auto. We boffen toch maar met die Di Mario!
Weer zo’n auto, die overal herkenbaar is en niet meer gemaakt worden……
Een geweldige serie foto’s heeft Di Mario gemaakt, top! Ik heb maar één keer meegereden met een ds, maar dat was ook een indrukwekkende ervaring!
Fantastisch! En wat leuk en lief dat een collega weblogger aan je denkt en van mooie plaatjes dient!
Ik kan er niks aan doen Sjoerd, mijn opa zei altijd over de Citroën, hoe meer snufjes hoe vaker je in de garage staat, hahahaha
Want ja, aan de overkant van hun huis stond er ook eentje, later model denk ik dan, seventies, maar ik vond de auto altijd zo mooi, en dus zei hij dat tegen mij… en elke keer als ik er eentje zie rijden, denk ik…
X
Prachtige auto. Apart dat kenteken dat heb ik nog nooit gezien.
Ik zette er ook pas een op de foto. Die moet ik nog loggen. Ook gewoon een prachtig exemplaar.
in die tijd sprak men er ook van dat die de beste vering hadden
het is altijd fijn zo’n oldtimer te zien, en dan nog zeker als ie één van de favorietjes is
Een mooie. Die kentekenplaat vond ik toch wel zo bijzonder. Ik kende het niet. Ga maar eens op internet een plaatje zoeken waarom ik kan zien hoe het er dan uitziet.
Love As alwyas
Di Mario
Goede morgen Sjoerd, weer een mooie wagen voor je virtuele garage, die raakt nooit vol denk ik ☺
Een heel fijn weekend gewenst.
Ja, dat is een beauty…met een goede vering…!!
Het is inderdaad een plaatje.