Talbot Matra Murena
Talbot Matra Murena

Talbot Matra Murena

click to see the picture big

bVision & Photography

De auto vandaag is ingezonden door Di Mario en is een Talbot Matra Murena, een automodel van de Franse autofabrikant Matra Automobile dat van 1980 tot en met 1983 is gebouwd in de Matrafabriek te Romorantin. Door de samenwerking met PSA (Peugeot & Citroên) is de auto onder de merknaam Talbot verkocht als Talbot-Matra Murena. Overigens werd de voorganger van deze auto nog gewoon verkocht onder de meer bekendere naam Simca Matra Bagheera. In de Murena vind je twee verschillende motoren, de 1.6 met de 1592cc Simca type 315-motor van de Talbot Solara, zoals in de auto op de foto en de 2.2 met de 2155cc Simca type 180-motor van de Talbot Tagora, naar mijn idee de betere uitvoering. Al met al heerlijke auto’s om mee te mogen rijden. Jammer eigenlijk dat een fabriek als Simca uiteindelijk toch het onderspit heeft moeten delven. Overigens ben ik op het internet meer foto’s tegengekomen van deze auto, en allemaal op dezelfde plaats…

click to see the picture big

bVision & Photography

De auto staat voor het Fraterhuis/Pesthuis aan de straat van Sevenhuijsen 4-8 in Harderwijk
Het pand bestaat uit twee delen. Het rechter deel, dat hoger opgaat, was vroeger de kapel. Momenteel zijn er drie woonhuizen in gerealiseerd. In zijn huidige staat is het een gerestaureerd pand na de brand van 1976, waarbij slechts een klein stukje voorgevel bleef staan. Het is verfijnd in zijn detaillering van raampartijen, gevels, steunberen en topgevels. Het Fraterhuis werd in 1441 gebouwd. Boven de toegangsdeur van de kapel staat in steen de uit het Latijn vertaalde tekst: “Mijn huis zal een Huis des Gebeds genoemd worden”.
Achtergrondinformatie Fraters waren geen echte kloosterlingen, ze waren verbonden aan de Latijnse school maar gaven geen les. Deze school was naast de Grote Kerk gelegen. Na de reformatie in 1578 kwam het gebouw in handen van de stad. Vanaf die datum werd het ingericht als Pesthuis. Later verbouwde men de kapel tot arbeiderswoningen, later stadsboerderij, en na de brand van 1976 tot woonhuizen met kantoorruimte. (info: Di Mario)

click to see the picture big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

11 Comments

  1. Gaaáááf! Zelf ben ik met een Simca 1307 begonnen en daarna de 1308 .(of andersom?) … heerlijke auto’s waren het … je zweefde over de weg. Helaas ook roestbakken, want Frans hè? 😉

  2. logbankje

    Er komen bekende Franse automerk namen naar boven, kan me het model Talbot Horizon ook nog wel herinneren.
    De auto staat in een historische omgeving. Hans

  3. Leuk om die andere foto’s ook eens te zien… maar het stomme is.. ik heb die auto pas 1 keer gezien daar, terwijl ik er toch weleens kom in die hoek van de binnenstad. Maakt niet uit.. we hebben hem. Ik zag gisteren nog een oude simca rijden, maar ik had geen tijd om de auto tegen te houden voor een foto serie…

    Love As always
    DI Mario

  4. Goede morgen Sjoerd, een mooie auto, ik vond auto’s die hun ‘oogjes’ dicht konden doen altijd erg leuk maar dat is weer een vermenselijking van een machine. Het achtergrond verhaal van Di Mario is ook erg leuk om te lezen. Een mooi hoekje van Harderwijk.

Laat een reactie achter bij A van de AaReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.