Opel Kapitän (1)
Opel Kapitän (1)

Opel Kapitän (1)

click to see the pictures big

bVision & Photography

Deze Opel Kapitän werd gespot door Di Mario, hij kon het niet nalaten om deze op de foto te zetten. Voor vandaag dus een nieuwe telg uit de diverse automodellen die reeds in mijn virtuele garage staan. Dit type Opel Kapitän was de P2 in een hele reeks van modellen met deze naam. Uiteraard de opvolger van de P1, maar toch wat verfijnder. De productiejaren liepen van 1953 tot december 1963. Met een redesign van de body, een ander grilletje kon hij weer even verder. Kleine jongens waren het niet en de nieuwe overvierkante 2.6 liter in lijn zescilinder motor was een ware krachtpatser. Een auto die een flinke aanhanger kon trekken.

click to see the pictures big

bVision & Photography

Dat had uiteraard ook wat nadelen zo’n grote bak, 12 liters super, als je zuinig reed en niets erachter had hangen. De Kapitän P2 kende ook een record, van geen enkel model uit deze serie werden er ooit meer verkocht. Topjaar voor Opel was in dit segment 1960, met de meest verkochte auto’s in Europa. Dat woog niet op tegen de verkopen van de Opel Record en de Opel Kadett, maar die waren in een veel lager segment, dat van de gewone man, ingedeeld. De Opel Kapitän de luxe op de foto is afkomstig uit 1963.

click to see the pictures big

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

di mario

From August 1959 to December 1963, Opel built 145,618 units of this Kapitän series. No other Opel Kapitän model, before or subsequently, achieved such a high production level.[6]

The large Opels were never dominating players in their market segment on the same scale as the smaller Rekord and Kadett models, possibly due to the strength of Mercedes-Benz in the big car sector.[7] Nevertheless, the highpoint for the big Opels was 1960 when together the Kapitän and Admiral were Europe’s top-selling six-cylinder saloons, with nearly 48,000 sold.

12 Comments

  1. Kakel

    Je garage wordt almaar voller en voller en ik denk dat Di Mario verantwoordelijk is voor de helft daarvan. Volgens mij heeft hij een bepaalde aantrekkingskracht op oude auto’s. Een soort magneet. Ook een gave, hoor (-:
    Prachtig wagentje.

  2. Frank103

    Mooie foto’s van DiMario! Die kaptein en de commodore waren de meest luxe Opels, zelf heb ik het maar tot een Record uit 1974 geschopt, en daarna een E Kadett. Rond die tijd (1995) roesten Opels meer dan een Fiat of Alfa en ben ik overgestapt op Ford, waar meeste Opel rijders nu volgens mij Toyota rijden. Zo is Opel haar Nederlandse nummer 1 positie kwijt geraakt en zal ze die ook niet meer terug krijgen. Maar zo’n Kaptein blijft een schitterende auto!

  3. Goede morgen Sjoerd, ja ik ken die auto nog wel van vroeger. Dat rood was toen bijna shocking. Want ik die tijd waren de meeste auto’s zwart voor zover ik me herinner. Maar dat kan ook zo geweest zijn in mijn herinnering, want de paar auto’s die bij mij in de buurt reden in de vijftiger jaren waren zwart..
    Mooie bak om in te trouwen.
    Ik wens je een fijn weekend toe met de kleine meid.

Laat een reactie achter bij logbankjeReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.