Deze wagen kwam ik tegen op de woonboulevard in Heerlen. Een Saab 96 met een 4 cilinder Ford motor. Dus eigenlijk geen Saab meer in mijn ogen. Het autootje stamt uit 1974 en dit type heeft reeds vaker op deze site gestaan. Maar aan de andere kant is het een typische auto met een kleur die echt bij deze tijd paste. De eigenaar was er er trots op, en terecht. Het is en blijft een mooie klassieker.
Ik had in die tijd een Renault 12 in exact dezelfde kleur, mijn Peugeot 104 was een stuk donkerder, maar zat ook ergens in de zeventiger jaren. Trouwens als ik daaraan mag refereren, dat was een echte trabantia kleur… toch. Maar om eerlijk te zijn ga ik toch echt voor die oudere drie cilinder tweetakt modellen. De pruttelbakjes, Trabantjes, maar dan in een mooier jasje… De later modellen konden niet echt bevallen.
Deze oranje of die blitse paarse van Jeselyn ….. 🙂
Ik vind hem prachtig! Vroeger hadden de auto’s tenminste nog eens kleuren. Al dat grijs en zwart tegenwoordig 😉
Leuke kleur voor zo’n auto. Saab was altijd een auto voor een bijzomder publiek, die bijvoorbeeld niet in Mercedes, Bmw, Audi of Volvo wilden rijden.
Een goed onderhouden Saab is het zeker.
De oranje kleur kwam je toen inderdaad vaak tegen, zoals oranje golfjes. Hans
Oorspronkelijk had dit model (Saab 96) een tweetaktmotor, die van DKW kwam. Wel wat gemodificeerd. Ik heb zo’n tweetakter gehad in de kleur muisgrijs, bouwjaar 1961. Ik heb er goede herinneringen aan. Het grappige was de vrijloop: Als je gas losliet ontkopppelde hij en koppelde weer aan als je voldoende gas bijgaf. Dit mechanisme zorgde ervoor, dat bij gas loslaten de motor niet veel smering nodig had, want die kreeg hij niet. De smering zat immers gemengd door de benzine ( 1 l olie op 40 l. benzine).
Ik (1.85 m) had er veel beenruimte door het hoge dashboard.
Later heb ik ook ook een viertakter gehad met de Ford-motor, zoals op de foto’s maar dan knalgeel. Ook deze had de vrijloopmogelijkheid, maar die was voor viertaktmotoren eigenlijk niet nodig.
Voor het merk Saab heb ik altijd een zwak gehad. Gewoon een auto die ik mooi vind om te zien. De kleur vind ik iets te opvallend. Aan de andere kant ben je wel goed zichtbaar bij slecht weer.
Fijne zondag!
Ik vind de kleur juist niet zo mooi, hoewel dit model het wel kan hebben. Het bouwjaar is dezelfde als de mijne.
Een mooie oldtimer met een apart kleurtje.
Mooi hoor! En zo te zien nog in perfecte staat, die heeft een goeie baas. 🙂
Heerlijke auto! En ja, die jaren zeventig…Toch leef ik liever in de huidige tijd.
Geen grijze muis, lekker opvallend.
Model en kleur, allebei hebben wel wat…!
Fijn weekend Sjoerd.
Hij valt in ieder geval op door zijn kleurtje. Het model is nog wel leuk, echt saab.
Love As Always
Di Mario
een echte nederlandse auto :o)
maar ’t is ne mooie, vooral dit model, want later vond ik saab niet meer zo mooi
Een @->- voor jou.
Goede morgen Sjoerd, zo’n oranje saab , zag ik laatst ook staan, maar ik kon niet op die weg stoppen en later was die vertrokken.
Mijn tennisleraar van heel erg vroeger, had een rode saab, maar die zal wel van een ander model geweest zijn want dat was eind jaren 50 begin jaren zestig.
Fijne zaterdag gewenst.
Opvallend kleurtje maar helaas voorlopig geen oranje voetbal meer dus niet de blits maken met deze kleur.