Protest tegen Circus Freiwald

Naast mijn huis heeft men een reclamebord opgehangen voor een bezoek aan het reizende circus Freiwald. Al generaties lang een echte circusfamilie en sinds een jaar of 10 geleden begonnen met hun eigen circus. Ze hebben al vaker op deze plek aan de Unolaan gestaan en op hun site staat keurig het programma vermeld. Tot zover niets bijzonders. Totdat ik gistermiddag even met de auto weg moest. Er zat nu een plakkaat bij, waarschijnlijk van de een of andere actiegroep tegen dieren in een circus… Ik kan me voorstellen dat mensen nu gaan twijfelen.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Geleenbeek -7- Prickenis

bVision & Photography

Vandaag is de tocht langs de Geleenbeek wat korter, dat ligt o.a. aan het feit dat ik een heel stuk moest omlopen voor ik op het startpunt aankwam. Er zit een spoorweg in het traject, de lijn Heerlen naar Maastricht en daar waar de Geleenbeek er onderdoor gaat, kom ik niet droog aan de overkant of ik moet zwemmen. Het goede is dat ik de beek weer snel gevonden had, ze zijn er met groot onderhoud bezig dus de bosschage langs de beek was minder dicht.

bVision & Photography

We steken de weg over en daar achter in het bos zie je de contouren van het meest illustere huis in de omgeving. Een koude rilling gaat oven mijn rug als ik het pand bekijk. De vroege middeleeuwen trekken aan je voorbij, ridders, struikrovers, galopperende paarden, schreeuwende mensen, Bokkenrijders, heel het verleden komt voorbij in mijn gedachten.Het is het oorspronkelijke Riddergoed van de Familie Prick van Geisbach. Op het huis staat het jaartal 1381. Omgeven door vijvers en beekjes lag het daar, midden in het bos. Klein Geisbach werd het genoemd. Wat groot Geisbach dan was leest u in het volgende deel.

bVision & Photography

Het ziet er niet uit, maar er is hoop. Het hele Terwormgebied is in beheer bij Natuurmonumenten. En het verhaal doet de ronde dat hoeve Prickenis weer in ere hersteld wordt. Als je aan de achterzijde langs de Geleenbeek loopt richting hoeve de Struiver, zie je dat er hard gewerkt wordt aan herstel. Maar het is een zeer groot pand waar momenteel het achterdeel bewoond wordt. en het voorstuk geheel leeg staat. Ik heb het idee dat mensen in de buurt van Prickenis zich niet veilig voelen het is een spookachtig geheel. Maar we gaan verder langs de Geleenbeek, richting de Motte van Terworm. Dat wordt nog een wandeling op zich..

bVision & Photography

colofon

Deze teksten zijn niet gemaakt op basis van een uitgebreid historisch onderzoek, maar zo als ik de loop van de geschiedenis zie. Beschouw dit dus niet als een stuk met historische waarde maar zoals de oneliner van mijn blog. De naakte waarheid met een korreltje zout!.

Andere afleveringen

  1. Geleenbeek – De oorsprong in Benzenrade
  2. Geleenbeek – Auberge de Rousch
  3. Geleenbeek – Weltermolen
  4. Geleenbeek – Geleenhof
  5. Geleenbeek – Eyckholt – Eikendermolen
  6. Geleenbeek – Kasteel Terworm
  7. Geleenbeek – Prickenis
bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Murals Heerlen – Plu

Heerlen staat bij de pers bekend als de muralhoofdstad van Nederland. De gemeente voert bewust beleid waarbij street art en urban art vormen alle ruimte krijgen. Ik probeer als inwoner van de gemeente Heerlen vele van deze murals te fotograferen en in de belangstelling te brengen:
Deze week een geheel nieuwe mural welke is aangebracht op een stukje hal in de stadstuin op het Schinkelterrein, daar waar ze het winkelcentrum de Plu hebben afgebroken. Het is het gezamenlijke resultaat van Magdalena Karol, Timotiejus Norvila en Wesley van Heugten de laatste beter bekend als DazeTwo. Het is niet zomaar dat deze mensen dit hier doen, eenzelfde project heeft ook plaatsgevonden in Waterford (Yasja Ligtelijn NL) en vind ook nog plaats in Kaunas en daar gaat DazeTwo naar toe.Vandaag het eerste deel

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Mijnsteenberg ON4

bVision & Photography

De Sibelco-zilverzand groeve op de Heksenberg in Heerlen is normaliter een afgesloten bedrijfsterrein. Maar afgelopen zaterdag werd deze voor publiek opengesteld. Niet voor de Sibelco groeve, maar voor het beklimmen van de laatst overgebleven mijnsteenberg van de voormalige Oranje Nassau 4 mijn.

bVision & Photography

Een beperk aantal van 300 mensen mochten de berg op, dat was volgens de organisator, Jos van Wersch van Sibelco het maximaal aantal mensen dat veilig naar boven kon. Uiteraard was ook EHBO geregeld. En dat naar boven gaan viel best nog wel even tegen, mijn knie sputterde behoorlijk tegen, maar wat je dan te zien krijgt is werkelijk fantastisch, wat een uitzicht!!!.

bVision & Photography

Je kijkt zowat over heel Parkstad heen. En uiteraard ook over de groeve en de fabriek van Sibelco. Het was prachtig weer, zonnetje en een graad of 24. Het topje van de berg ligt op 144 meter boven NAP en de klim naar boven is best wel stijl, alhoewel dat moeilijk op een foto is vast te leggen.

bVision & Photography

En dan was ook nog de Zuidplas open vanaf de groeve, daar kun je goed zien hoe mooi Sibelco omgaat met het herstellen van de natuur. Er zijn al diverse dieren zoals reeën aangetroffen, maar daarover later meer

bVision & Photography

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het een mooi initiatief vind, ik hoop echter dat anderen ook eens daar naar boven mogen klauteren, bedankt Jos en uiteraard Sibelco.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Broodje poep

Jeslynn was afgelopen week zo’n vier dagen over de vloer en bleef ook een nacht logeren. Een heel geregel maar het kon even helemaal niet anders. Hoeft gelukkig ook niet. Zo ging ik even samen met Jes oma ophalen op het werk. Uiteraard ben ik dan altijd te vroeg. Jeslynn vindt dat niet erg, die zet je ergens neer en het kind begint met spelen. In haar hand had ze een tekening voor oma. Toen oma vroeg wat ze getekend had zij ze: “allemaal poep…”. Nou ja zeg.
Gisteren hadden we de tijd om even tot rust te komen, vandaag ga ik beginnen met het schilderen van de trappen. Ons huis heeft drie etages, dus dat zijn 30 treden, aan de voor en aan de achterkant. Dat zal wel even duren.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Spanning in Almere Haven

bVision & Photography

Rob Alberts van het gelijknamige WordPress blog stuurde me de bijgaande foto’s van een trafohuisje in de nieuwe haven van Almere (Almere Poort). Nou ja een echt huisje kun je deze betonnen blok niet noemen, maar door de beschildering heeft het wel wat, heel mooi die Dolfijn erin opgenomen. Van Rob kreeg ik ook de volgende tekst. (zie ook de opmerking van Morgaine hieronder)

bVision & Photography

Op huizenjacht met vrienden keken we ook nog even bij de haven van het Almeerderstrand. Zo te zien is de stroomvoorziening goed geregeld. De belijning van de parkeerplaats brachten ons bij dit elektriciteitshuisje. De beschildering vind ik wel leuk gevonden.
Zonnige groet, Rob

bVision & Photography

Het heeft even geduurd alvorens ik het in Google Maps gevonden had. De haven is groot als het huisje niet zichtbaar is. In dit geval was het de aanhouder wint. Ik vond een klein stukje van het huisje tussen twee gebouwen door. Google Maps kan daar de parkeerplaats niet op want daar staan slagbomen

bVision & Photography

Het oude Almere Haven is volgens mij het eerste deel wat er sinds 1975 in Almere gebouwd is. Maar ik kan me vergissen. Het heeft geen ver teruggaande historie. Almere Haven kent een tweetal zandstranden waar je een douche en toilet kunt vinden. Het is er veilig omdat het zandstrand geleidelijk afloopt en er in het Gooimeer drijflijnen zijn. Een gezinsstrand dus. Onder de bewoners gaat alom de spreuk: eenmaal in Haven altijd in Haven. Het zijn dan ook geen Almeerders, maar Havenaars.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Renault R4

bVision & Photography

Morgaine van Morgaine’s Passions stuurde me de foto’s van dit Renaultje, je vond ze in de gloriejaren op iedere straathoek. Volgens mij reden er destijds evenveel R4’tjes rond alsook eendjes, maar ik kan me vergissen. In het straatbeeld is de R4 bijna geheel verdwenen terwijl je de Eend best nog wel vaak tegenkomt. De Renault R4 is tussen 1961 en 1994 geproduceerd door de Franse Renault fabrieken. Het is de eerste voorwielaangedreven Renault. Er werden in totaal meer dan 8 miljoen geproduceerd.

bVision & Photography

De R4 liep in de ontwikkeling achter op de Eend, maar het was wel de grootste concurrent. Hij moest zo’n beetje aan dezelfde eisen voldoen als de eend. Zo moest hij comfortabel zijn, geschikt voor in de stad, en vooral wat meer bagage-inhoud hebben. Comfortabel was deze geheel met onafhankelijke torsievering op alle wielen zeker. Al werden sommigen zeeziek in deze auto. Maar dat was in een eend niet anders. Ondanks dat de auto’s een beetje gelijkwaardig waren, heeft de R4 nooit dezelfde status gekregen als de Eend. Alhoewel tegenwoordig de prijs van een gave R4 ook omhoog gaat. De auto op de foto is uit 1990 en is een Renault R4 GTL. Deze modellen hadden i.p.v. de eerste 750 cc motoren van de 4CV, de 1100 cc motor. En volgende week even iets anders uit Leiden…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek