Winkelcentrum de Plu

bVision & Photography

In mijn jeugd, die al heel wat jaren achter me ligt was Heerlen het centrum van de oostelijke mijnstreek. De mijnen waren toen nog open en Heerlen was een bruisende stad. Een stad met een stadsbestuur wat het altijd beter weet dan de burgers. Het centrum van nu is op sterven na dood. En als het zo doorgaat wordt het ook nooit meer wat. Ondanks een gigantisch Maankwartier wat nu langzaam tot ontwikkeling komt. Heerlen had het Centrum, bouwde “Het Loon”, bouwde “De PLu”, bouwde “Het Corio”, bouwde “de Klomp”. Maar geen van deze winkelcentra voldeed aan de vraag van het publiek, Zelfs het Corio wat wel in het centrum ligt kan zijn draai niet echt vinden en de rest is leeg, of bijna leeg. En nu komt weer ergens aan de rand van het centrum, bij het station, het Maankwartier. Ik kan u voorspellen dat de meeste centra die ik hiervoor op heb genoemd, gedoemd zijn tot leegstand en er straks uit zien als sloopterrein zoals winkelcentrum “De Plu” in de jaren zeventig gebouwd, waarvan ik afgelopen week deze foto’s heb gemaakt. Een trieste aanblik, maar wel mooi om te zien…

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Volta Limburg Classic Dames

bVision & Photography

Voor ik van start ga moet ik me bij velen van u verontschuldigen, Ziggo had besloten om Limburg en later half Nederland het internet af te nemen. Restte mij na een verjaardagsfeest alleen nog de tijd om dit logje te produceren en helaas velen van u niet te bezoeken…

Afgelopen zaterdag struikelde we op weg naar de finish. Onze zorgvuldig uitgezochte binnenweg over Valkenburg, richting Maastricht via Bemelen kreeg een voortijdig einde aan de kop van de Bemelerberg. We stonden vast, muurvast. Er was wat politie op de been want een stelletje malloten op de fiets kregen hier voorrang. Dames nog wel, op van die fietsjes met een krom stuurtje, nou ja dames… jonge meiden waren het. Nu zijn de dames op mijn leeftijd nogal snel jong, maar dat terzijde. Op zich was dat niet zo erg dat we stilstonden, na gedane arbeid is het goed rusten, maar van werken krijg je ook honger, en we waren op weg naar een etablissement achter Maastricht om daar wat te gaan nuttigen… Maar goed, ik las later het waarom, wat en wie er gewonnen hebben.

bVision & Photography

Het bleek te gaan om de 2e editie van de Volta Limburg Classic Dameswedstrijd. En de winnaars vind u hieronder, let op ik ken er gene van maar heb ze wel allemaal gezien. Wat me overigens wel opviel was dat aan het einde van de Bemelerberg er geen peloton meer te bekennen was. Het veld was aardig verscheurd en het rook er naar mest. Oh nee, dat was een ander veld. de uitslagen

  1. Belle de Gast
  2. Jip van den Bos
  3. Roos Hoogeboom
  4. Lorena Wiebes
  5. Skylar Schneider

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Spanning in Hoorn

bVision & Photography

De foto’s van het trafohuisje, inclusief het verhaal komen van deze week van Bertie van haar website Bertiebo Ik laat haar dan ook verder aan het woord
Ha Sjoerd.
Gisteren liep ik door onze stad door een straat waar ik normaal nooit kom. En daar was weer eens een huisje. Eentje met stijlkenmerken van de Amsterdamse school. Ik heb even gezocht en het huisje hoek Gasfabriekstraat – Gerritsland, is ontworpen door de architect J. B. van Loghem. En op de site van de Vereniging Oud-Hoorn vond ik nog meer info:

bVision & Photography

Op de bij deze stijl behorende expressieve wijze zijn op de gevelstenen een uit volle borst kraaiende haan en een vervaarlijk uitziende en blaffende buldog afgebeeld. Als we een relatie leggen tussen de bestemming van het bouwwerkje en de afbeeldingen op de stenen dan ligt zowel de waarschuwende boodschap van de haan (‘weest op uw hoede voor brand en vuur’) als die van de buldog (‘treedt niet onbevoegd binnen wegens levensgevaar’) voor de hand. Het transformatorhuisje houdt verband met de aanleg van het Hoornse elektriciteitsnet en maakt deel uit van een groepje van drie van deze huisjes in de Hoornse binnenstad. In 1914 bouwde de K.E.M. (Kennemer Electriciteits Maatschappij) in de Achterstraat het eerste transformatorhuisje. Het tweede huisje werd in 1934 in de Trommelstraat gebouwd en het derde in 1939 op het Gerritsland.

bVision & Photography

Alle huisjes zijn ontworpen door architect J.B. van Loghem. Het eerste wijkt in zijn vormgeving af van de twee latere. In 1914 was een “electriciteitshuisje” nog een vrij nieuw verschijnsel. Aanvankelijk vroeg men zich af welke architectuur bij de elektriciteit(svoorziening) als nieuw fenomeen behoorde, precies zoals deze vraag in het begin ook relevant was bij het bouwen van bijvoorbeeld spoorwegstations en postkantoren. Enige jaren na 1914 bood J.B. van Loghem de K.E.M. een gestandaardiseerd basisontwerp aan, en volgens dit ontwerp zijn de twee laatste huisjes van het groepje tot stand gekomen.

bVision & Photography

In de hele provincie komt men transformatorhuisjes tegen die volgens dit concept gebouwd zijn, en zij bevatten allemaal dezelfde twee gevelsteentjes. Een duidelijker herkenningsteken is niet denkbaar. Deze stenen dienen dan ook niet louter een architecturaal of ornamenteel doel, maar hebben wel degelijk een boodschap of mededeling: echte gevelstenen dus. Zij zijn mooie voorbeelden van wat modernere gevelstenen uit de eerste helft van de vorige eeuw.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

DAF A10 bestelbus

bVision & Photography

DAF stond in eerste instantie voor Van Doorne’s Aaanhangwagenabriek en werd later Van Doorne’s Automobielfabriek. De gebroeders Hub en Wim van Doorne begonnen in 1928 in een kleine technische werkplaats. Reeds voor de tweede wereld oorlog begon men met de productie van opleggers en aanhangwagens en vanaf medio de dertiger jaren met het onwerp en de productie van pantserwagens met de bekende tradoconstructie welke van een vierwielaangedreven auto een zeswielaangedreven auto maakten.

bVision & Photography

In 1949 werd het serieus en begon men met de productie van vrachtwagens. Dit resulteerde naast de A30 in 1950 in de A10 bestelbus waar het hier om gaat. In de A10 lag een 2.2 liter Hercules zijklepmotor met 46 pk (type IBX-3) met drie versnellingen. Dit type motor was ijzersterk en vond men o.a. ook terug in tractoren. Het laadvermogen van deze bestelbus was 1000 kg. De productie stopte in 1955.

bVision & Photography

Het meeste komen we in die tijd de A10 tegen bij het leger, de politie, gewondenvervoer (Ambulance), en bij o.a. de zweedse posterijen. De grote laadruimte van ca 7 m3 was uiteraard heel handig daarbij. De wat grotere vorm van de A10 werd de D400 genoemd. Hier lag een iets sterkere Hercules motor in en was iets groter.

bVision & Photography

De A10 was leverbaar als chassis of compleet gebouwd als bestelwagen. Dit resulteerde in een grote variëteit aan carrosserie vormen. Er is niet bekend welke aantallen van deze A10’s er geproduceerd zijn, maar de kans om er ene tegen het lijf te lopen ik vrij klein. De enige die ik weet te staan, staat bij het DAF museum, aan de Tongelresestraat 27 in Eindhoven, en deze is in gebruik geweest bij de gemeentepolitie van Eindhoven. Maar het schijnt dat er elders nog twee exemplaren te vinden zijn.

bVision & Photography

Colofon
https://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_A10
http://www.oudedaf.nl/fotomap%20paginas/Foldermap%20op%20naam/Daf%20folder/folderpag29.jpg
http://www.klassiker.nu/sites/klassiker.nu/files/styles/main_image_full/public/images/2012/02/ADaf10%20eindhoven.jpg?itok=XCHn98xP
http://www.historical-fire-engines.com/data/media/31/his2245.jpg
Door Alf van Beem – Eigen werk, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24931061
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Heerlerheide: Oud Politiebureau

bVision & Photography

In verband met de groeiende gemeenschap in Heerlerheide door de komst van de mijnen en de groeiende bevolkingsaanwas werd in 1922 het politiebureau op de hoek van de Heulsstraat en de Netelstraat gebouwd. Het politiebureau werd gebouwd naar een ontwerp van de architecten Jan Stuyt en Anton Bartels. Een zelfde bureau werd ook gebouwd op de Heerlerbaan in Heerlen. Aan de achtergevel is rond 1990, het was toen al niet meer in gebruik als politiebureau, aanbouw gepleegd. waarna later het gehele pand is opgeknapt en met woonunits is ingericht. Een schitterend pand met alle originele en karakteristieke delen nog intact. De foto’s vroeger, en nu.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Zomaar een woensdag

Heerlijk zo’n woensdag, ik zou eraan kunnen wennen om meer woensdagen vrij te zijn in een week. Lekker uitslapen tot zes uur. Opstaan en het milieupark opruimen, vuilnis buiten zetten, even naar het ziekenhuis voor een controle, daarna even een stalen radiatorbekleding aangebracht, dan naar de kapper, samen met mijn vrouw. Even een slokje drinken en dan de boodschappen halen. Daarna wat foto’s opgehangen in onze Galerie. Nog snel wat opruimen en dan even met de benen omhoog. Hoezo naar bed… Ik ben nog niet klaar.
We zijn onze fotogalerie opnieuw aan het inrichten. Alle mischmasch aan lijsten worden mooie lijsten met een passe-partout, ene uitgezonderd. Dat is onze mijnwerker van Jan Toorop. Die blijf mooi in zijn eigen lijst zitten. Het is naast een schitterend oud werk ook een aandenken aan de geefster, collega blogger Marlou van Ik kan vliegen (marlou’s praathuis).

bVision & Photography

Mural Maastricht – Amnesty International – Topor

Waakzaamheid tegen schending van de mensenrechten 1988 schrijven we als in het Maastrichtse “Quartier Latin” gewerkt wordt aan de totstandkoming van een grote muurschildering van Roland Topor. Het is de uitwerking van een affiche ontworpen door hem voor Amnesty International. Hier wordt uitgebeeld: De waakzaamheid tegen de schending van de menserechten. Topor heeft het schilderwerk door Annehilde Bruining, Arjan van Dam en John Pren, afgestudeerden van de Maastrichtse Stadsacademie persoonlijk begeleid. Het kunstwerk is te vinden op de splitsing van de Tongerse straat en de Kakeberg. Het is o.a. in 2010 gerestaureerd nadat enkele vuilspuiters het werk hadden beklad. Er is daarna een vernis- en waslaag aangebracht welke de schildering moet beschermen tegen nieuwe graffiti.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek