bVision.nl

bVision.nl

Autobianchi A112

bVision Photography

Ofwel de auto die geen merk-auto had moeten worden. De auto’s welke bij Autobianchi geproduceerd werden waren eigenlijk op Fiat gebaseerde proefmodellen. Het was dan ook een Joint Venture tussen Bianchi, Pirelli and Fiat en opgericht in 1955. Er zijn dan ook niet zo veel modellen echt op de mark gekomen. De eerste auto die er gemaakt werd was een Autobianchi Bianchina en was helemaal gebaseerd op de techniek uit de FIAT 500. Motor iets verder achterin en met een kleine kont.
In 1964 werd de primula op de markt gebracht en deze plaatste in ene het merk ook op de kaart. De Primula was een voorwielaangedreven auto met een viercilindermotor en had voor die tijd vooruitstrevend, rondom schijfremmen.

bVision Photography

Het meest sucsesvolle model, en meteen de laatste Autobianchi was de A112 waarvan bijgaande foto’s gemaakt door Di Mario Dit model werd in 1969 voorgesteld aan het publiek en was meteen heel succesvol. Bedoeld om te testen of de Fiat 127 overlevingskansen had, maar meteen zelf een succes. Het was een klein racemobieltje en ging op het circuit de strijd aan met o.a. de Innocenti Mini. Er werden met de A112 ook cupraces gehouden (A112 70pk Kampioenschap). De fabriek werd in zijn geheel overgenomen door Fiat en ondergebracht bij de Lancia groep. De A112 werd opgevolgd door Lancia’s Y10 en later de Ypsilon.

PS, mij vrouw is sinds vanmiddag van de spoedeisende hulp af…

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Hoezo ziek…

Buiten de geplande stukjes op zaterdag en zondag kunt u hier een paar dagen niet veel beleven.
Vanavond is mijn vrouw met spoed opgenomen op de afdeling spoedeisende hulp van het Atrium Ziekenhuis in Heerlen. Wat wij dachten dat een zware griep met een verkoudheid was bleek een acute dubbele longontsteking te zijn, het zuurstofgehalte in het bloed was ontstellend laag. We mogen van geluk spreken dat de huisarts die we consulteerden haar twijfels had en na ruggespraak met de longarts ons linea recta naar het ziekenhuis stuurde. Daar zijn we bijzonder goed opgevangen en er is alles gedaan om haar te stabiliseren. Ik zit voorlopig aan de telefoon gekluisterd te wachten op goed nieuws. U begrijpt dat mijn hoofd nu ergens anders is, maar echt vatten doe ik het nog niet.

Zuinig

Na het stukje van Frank dacht ik aan het volgende verhaal:

Zuinige Nederlanders staan steeds vaker zonder benzine in de Belgische Ardennen op weg naar Luxemburg. De kleine garagehouder Lapraille in Marbehan, Habay, provincie Luxemburg, Belgische Ardennen heeft de handen vol aan Nederlandse vakantie- gangers die goedkoop in het groothertogdom willen tanken maar de grens niet meer halen. Vorig jaar sleepte hij 500 Nederlandse auto’s weg. In de zomer rukt hij gemiddeld twee keer per dag uit.
Zo wordt het alsnog een dure liefhebberij.

En over zuinig gesproken, ik krijg ieder jaar geld terug, afgelopen jaar hadden we exact 700 m3 gas verbruikt om het huis te verwarmen en om iedere dag te koken. Ik weet niet hoeveel anderen hieraan komen, maar na een kleine rondvraag op kantoor bleek niemand dat te halen. uit betrouwbare bron blijkt een gemiddeld huishouden jaarlijks zo’n 1.600 m3 gas te verbruiken. De gasrekening komt daamee op ruim 1.200 euro (bij 65 eurocent per m3, inclusief vastrecht; prijspeil 2012/2013). Ik moet drie etages warm houden, we zijn met drie volwassenen, hebben drie katten, stoken gemiddeld op 19.5 graad. Het heeft een stuk met isolatie te maken, uiteraard, en na het plaatsen van een hoog rendement ketel, het vervangen van onze ramen aan de voorzijde met geluidswerend glas (superdikke luchtlaag!) is dit overgebleven. Ik kan een glimlach niet onderdrukken en moet daarbij denken aan de lach van deze man in het filmpje…

Verbruik – door Frank

Een paar maanden terug had ik het geluk om een nieuwe auto te kunnen kopen (met inruilen). Vooraf vergelijk je dan auto’s met elkaar. Je moet hem mooi vinden, niet te groot niet te klein, mijn vorige auto was veel te groot 4,80m, een slagschip dus. Een grote auto rijdt over het algemeen wel heel erg lekker, maar het is vaak een crime als je hem mee de stad in wil nemen. Daarnaast kijk je dan uiteraard wat de de diverse fabrikanten zeggen wat hun auto’s aan de pomp kosten. Maar zogezegd dat zijn allemaal fabrieksopgaven. Ik weet dat men daar officieel vastgelegde methoden voor gebruikt, om zo eerlijk onderscheid te kunnen maken tussen merken. Men geeft dat ook altijd keurig aan dat de metingen volgens de Internationale norm zijn gedaan. Hieronder een overzichtje wat ik op een autosite vond, het ziet er veel belovend uit.

verbruik binnen beb. kom    5,9 l/100km 1 op 16,9
verbruik buiten beb. kom    4,1 l/100km 1 op 24,4
verbruik gemiddeld        4,8 l/100km 1 op 20,8

Maar in de praktijk kom je niet eens in de buurt, er zit in mijn auto een meter wat het gemiddeld verbruik aangeeft, maar die zit toch ver uit de buurt. Gemiddeld zit ik op 6,5 à 6,7 liter per 100km. En dan rijd ik redelijk rustig, max 120km/u en ik pas het nieuwe rijden een beetje toe. Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe je zelfs maar in de buurt van die cijfers zou kunnen komen, hoe je rijgedrag dan moet zijn. Nog meer nieuw rijden zit er niet in, ik rijd niet graag voorop de file.

Cabo de san vincente

Nog even terug naar het meest westelijke punt van de Algarve (Portugal), het laatste stukje bewoonde wereld wat de Spanjaarden zagen als ze de oceaan opvoeren, op weg naar Amerika…
(wegens ziekte van watje is het maar kort vandaag)

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Je hebt zo van die dagen

Ik was al de hele week niet lekker en toen mijn vrouw me vrijdag mailde van kunnen we niet eerder naar huis was ik eigenlijk blij. Bij thuiskomst lag mijn zoon ook al ziek op de bank, tjonge, de ziekte van Watje waard rond in het land. En wij mannen zijn dan dubbel zo zielig toch.
Vervolgens heeft de vaatwasser het definitief begeven en kunnen we met de hand gaan afwassen, niks mis mee, maar niet voor lang… Ik had ook al de wasmachine moeten repareren want er zat een BH beugel in de pomp.
En dan hang je met zijn allen maar wat rond. Liggen gaat moeilijk, want dan ga je te veel hoesten, bij zitten wordt je buik samengedrukt en gaan de spieren daar pijn doen, en staan is eigenlijk nog het beste heb ik ondervonden. Ik heb dan toch ook maar nog wat karweitjes aangepakt, het glaswerk, het papier moest aan de straat, de afwas uit de vaatwasser en ga zo maar door, maar wel Nice and Easy.
En uiteraard de onderstaande foto gemaakt van het kunstwerk van mijn vrouw. De ijsbeer met ballen en de boom. mijn kunstwerk stond al hier op de site.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

Een spannende zondag met een verhaal uit Harderwijk

Trafohuisjes bVision.nl

Vandaag gaan we op bezoek in een sanatorium in Harderwijk. Lees de tekst maar en beschouw het verhaal en niet het huisje, dat is alleen maar van beton en staat toevallig wel daar.

Tekst: Di Mario
Sanatorium Sonnevanck te Harderwijk was een van de tbc-sanatoria van Nederland.
Sanatoria konden worden verdeeld over de toenmalige zuilen: Sonnevanck behoorde tot de gereformeerde zuil, zoals Zonnestraal (Hilversum) tot de socialistische zuil behoorde, Zonnegloren (Soest) tot de Nederlands-hervormde en Berg en Bosch (Bilthoven) tot de rooms-katholieke.
Het sanatorium beschikte over zes paviljoens en een groot hoofdgebouw. Op het terrein stonden ook een basisschool en een ULO-opleiding.
Sonnevanck werd in 1905 opgericht door de Vereniging tot Christelijk Hulpbetoon aan Tuberculoselijders. In het najaar van 1908 ging men van start met de paviljoens 1 en 2. Het hoofdgebouw met het bekende torentje dateert uit 1920. In 1927 startte men met paviljoen 3 en werd er een nieuw röntgengebouw aan het hoofdgebouw gebouwd.
Sonnevanck is tegenwoordig een streekverpleeghuis, dat nog steeds op dezelfde locatie in het Leuvenumse bos aan de N302 (provinciale weg Harderwijk) – Apeldoorn is gevestigd
Verpleeghuis Sonnevanck ligt in een rustige, bosrijke omgeving tussen Harderwijk en Ermelo.
Er zijn mogelijkheden voor somatische langdurige zorg, psychogeriatrische zorg/kleinschalig wonen en palliatieve zorg.

Trafohuisjes bVision.nl

De coördinaten zijn 52.321465 en 5.663039 (Google Maps)

Trafohuisjes bVision.nl