Ofwel de auto die geen merk-auto had moeten worden. De auto’s welke bij Autobianchi geproduceerd werden waren eigenlijk op Fiat gebaseerde proefmodellen. Het was dan ook een Joint Venture tussen Bianchi, Pirelli and Fiat en opgericht in 1955. Er zijn dan ook niet zo veel modellen echt op de mark gekomen. De eerste auto die er gemaakt werd was een Autobianchi Bianchina en was helemaal gebaseerd op de techniek uit de FIAT 500. Motor iets verder achterin en met een kleine kont.
In 1964 werd de primula op de markt gebracht en deze plaatste in ene het merk ook op de kaart. De Primula was een voorwielaangedreven auto met een viercilindermotor en had voor die tijd vooruitstrevend, rondom schijfremmen.
Het meest sucsesvolle model, en meteen de laatste Autobianchi was de A112 waarvan bijgaande foto’s gemaakt door Di Mario Dit model werd in 1969 voorgesteld aan het publiek en was meteen heel succesvol. Bedoeld om te testen of de Fiat 127 overlevingskansen had, maar meteen zelf een succes. Het was een klein racemobieltje en ging op het circuit de strijd aan met o.a. de Innocenti Mini. Er werden met de A112 ook cupraces gehouden (A112 70pk Kampioenschap). De fabriek werd in zijn geheel overgenomen door Fiat en ondergebracht bij de Lancia groep. De A112 werd opgevolgd door Lancia’s Y10 en later de Ypsilon.
PS, mij vrouw is sinds vanmiddag van de spoedeisende hulp af…
bVision.nl een Parkstad Limburg blog