bVision.nl

bVision.nl

Roestieke bouwgevalletjes – De oude sluis bij Born

bVision Photography

Momenteel is men druk bezig met de renovatie van de twee oostelijke sluizen in Born. De grootste sluis word geschikt gemaakt voor schepen van 190 meter lengte. Daarvoor was het noodzakelijk om eerst de westelijke oude sluis te renoveren. Dit vond plaats in 2009/2010. Op de foto ziet u de gerenoveerde oude sluis weer in gebruik voor de scheepvaart. Als straks de twee ander sluizen weer volledig operationeel zijn zal deze sluis wel weer in de ruststand gaan. Vandaar dat ik me toch geroepen voelde om dit mooie beeld vast te leggen. Roestiek, maar echt niet roestig. Niet kapot te krijgen die oudjes.

bVision Photography

Scrapyard Cars – Renault Dauphine

bVision Photography

Niet ver van de Renault Alpine van de vorige week trof ik deze in zeer deplorabele toestand aanwezige Renault Dauphine R1094 aan. Ik kan er weinig van vertellen. Het was in die tijd een zeer gewild wagentje met uitstekende scheureigenschappen. De krengen werden af en toe behoorlijk opgevoerd, en niet alleen om mee te racen, maar ook gewoon voor op de openbare weg. De Dauphine was een echt verkoopsucces, tussen 1956 en 1967 werden er meer dan 2 miljoen van gebouwd. Deze stond me wel heel zielig aan te kijken, zo van neem me mee, neem me mee, maar helaas, in deze toestand mag ook deze niet mijn virtuele garage in. Het moet tenslotte wel bijdragen aan het kijkgenot.

bVision Photography

Niet voor Leidse watjes

bVision Photography

Was ik gisteren nog in een filosofische bui, dan is dat nu wel over. Of wellicht is het hier begonnen. Indrukwekkend, was het, Museum Boerhaave, gevestigd in het voormalige Caeciliagasthuis, en dat willen ze nog sluiten ook. Daar waar de natuurkunde en geneeskunde elkaar tegenkomen, de echte geschiedenis is geschreven. Van kwakzalver tot dokter van nu. Waar je als examen en aderlating moest doen en je dan dokter mocht noemen… Daar waar Herman Boerhaave zijn kunsten leerde en doceerde aan het bed van de zieken aldaar.

bVision Photography

Veel is er te leren over het ontstaan van de geneeskunde en hoe de natuurkunde daar een handje bij hielp. De instrumentmaker, de microscoop, de sterrenkijker, de koude techniek, de gereedschappen, verdovingen en uiteraard de ontdekking van de moleculen en elementen werkten samen met die ontwikkeling. Je ziet er uiteraard ook dingen waar je even niet aan wil denken. Voorwerpen op sterk water die wat minder smakelijk zijn om hier op het internet te dumpen. Maar wel een Museum met een hoofdletter, waar je geweest moet zijn als je Leiden verlaat. (u ziet, u bent mij nog niet kwijt daar in Leiden)

  • foto 1: Van microscoop tot sterrenkijker
  • foto 2: kunstogen, de techniek om te repareren was nog niet zover…
  • foto 3: de geneesmiddelen uit die tijd
  • bVision Photography

    Kwaliteit van leven

    We worden met zijn allen ieder jaar een jaartje ouder. Als je jong bent tellen die jaren niet, maar als je wat ouder begint te worden gaan de jaren tellen. Begin je een beetje te verslijten. Voor de een gaat dat sneller als voor de ander, maar kwaliteit van leven is tot op latere leeftijd, gezond door het leven gaan. Niet een verre vakantie of een cruise, een groot huis, een mooie auto. Dat zijn alleen maar herinneringen als je straks achter de geraniums zit weg te kwijnen en nadenkt over je leven, voor zover als je dementie dat dan nog toelaat. Het onderstaande plaatje wat ik afgelopen weekend in Roepmond maakte van deze orgeldraaister op leeftijd, laat precies zien dat deze vrouw nog steeds midden in het leven staat en ervan geniet. Een toevallige passant die wat geld in de bus gooide, en met een hondje rondliep, werd bedankt en de vrouw stopte prompt met spelen om het hondje een koekje te geven. Ik hoop dat ik straks ook nog zo glunderend door het leven kan gaan en over een paar jaar op deze wijze nog lang van mijn pensioen kan genieten.

    bVision Photography

    Onze rondreis in Normandië – door Frank

    Ik zou nog wat vertellen over mijn reis naar Normandië van eind augustus. Deze reis die georganiseerd was door de personeelsvereniging van het werk van mijn echtgenote, werd verder verzorgd door C&O travel uit Kerkrade. Hetgeen ze perfect hebben gedaan.

    Onderweg naar onze bestemming zijn we over een echt spectaculaire brug gereden, “Le pont de Normandie“. Gelukkig werd er op die plaats een fotostop ingelast. Alhoewel het jammer was, dat we deze meer dan twee kilometer lange brug alleen maar in de lengte konden zien. Daarna zijn we gestopt in Honfleur. Honfleur is een mooie stad met veel fotogenieke plekken. Echt de moeite waard om een paar uurtjes rond te wandelen. Ons hotel hadden we in Ouistreham, tegenover de ferry naar Engeland. Verder vond ik daar niet zoveel te beleven. We hebben  er ’s avonds nog een keer over een avondmarkt gewandeld. Maar daar verkocht men alleen maar spul waar we als doorgewinterde toerist allang niet meer intrappen. Vanuit Ouistreham hebben we één dag alle bekende plekken van D-Day bezocht. Pegasus Bridge en het daarbij behorende museum. De originele brug ligt buiten bij het museum. Want een aantal jaren terug is het kanaal verbreed, waarna er een langere brug moest komen. Wel is de nieuwe brug een replica van de originele. We zijn op “Point du Hoc” geweest, ongelofelijk eigenlijk dat daar iemand levend boven is gekomen, en dat de Amerikanen het veroverd hebben. Boven aangekomen destijds bleek dat de kanonnen eerder al verplaatst waren. Veel doden voor eigenlijk een kale rots. Maar dat kon men met de toenmalige middelen niet weten. We hebben nog stukken  gezien van de Mulberry haven en aangespoelde resten daarvan op het strand bij Arromanches.  Waar ik helemaal koud van werd en waar me de rillingen van emotie over het lijf liepen, (ondanks het warme weer) was het kerkhof van Colleville sur Mer. Uitkijkend over het strand van Omaha Beach ligt het tientallen hectare grote “American Cemetery” van Colleville sur Mer. Tot aan de horizon, kaarsrecht lopen de rijen met witte, marmeren kruisen over het gazon. Duizenden kruisen met hier en daar een Davidsster ertussen. Sommigen zonder naam, omdat het lichaam van de soldaat niet meer geïdentificeerd kon worden. In totaal 9.387 gedenktekens staan er. Zoveel jonge mensen dood, door de waanideeën van enkele gekken. Tenslotte waren we die dag in Saint Mere Eglise. Daar hangt tegenwoordig een pop met een parachute aan de kerk als herinnering aan de luchtlanding daar, in de nacht aan de landing voorafgaand. Daar werd op een boerenmarkt voor de kerk de voorgenomen Calvados geproefd, en een fles van het vocht gekocht.

    Ook zijn we naar Mont Saint Michel en Saint Malo geweest. Ondanks dat het voor een deel een regenachtige dag was, heb ik nog nooit zo veel toeristen bij elkaar op een kluitje gezien. Bij Mont Saint Michel stonden kilometers van de ingang af nog auto’s en Campers geparkeerd. Met de bus mochten we gelukkig zowat tot aan de ingang rijden. Maar het was aanschuiven om de door de stadspoort verder binnen te komen. Saint Malo was iets rustiger en ook erg mooi, met een stadswal die voor een deel tegen de zee grenst. We hebben er een lekker een stukje overheen gewandeld. Wel met de paraplu, zonder camera. Gewoon effe uitwaaien.

    Tenslotte hebben we nog de steden Rouen, Caen en Bayonne bezocht. Bayonne vond ik het mooiste stadje van de reis, heel veel mooie straatjes en pleinen, heel schilderachtig allemaal. Al deze plaatsen vallen vooral op, door hun gigantische oude kerken. De kerk van Rouen met de hoogste toren van Frankrijk stond wel in de steigers. Schade van een orkaan (ergens in de negentiger jaren) stond er te lezen. En misschien geen geld om het op te knappen, dacht ik. Op een kleine fototentoonstelling was de oorspronkelijke schade te zien. Nog veel werk te verzetten dus. Maar ja, de oorspronkelijk bouw van deze kerken duurde vroeger ook vaak eeuwen. Wat ik jammer vond, was dat ze naast deze kerk een modern betonnen iets aan het bouwen waren. Jammer dat zo’n omgeving niet wat meer in stand gehouden wordt. Door de hoeveelheid kerken overal, de ene nog groter dan de andere, begrijp je hoe het spreekwoord “leven als God in Frankrijk” tot stand is gekomen. Maar op een gegeven moment hadden we toch wel genoeg kerken gezien, zodat we ook niet meer naar binnen zijn gegaan. Waarschijnlijk hebben we ook weer niet veel gemist, want van binnen waren ze allemaal even sober.

    Ik heb voor de liefhebbers de foto’s van mijn trip naar Normandië gepubliceerd op mijn eigen website. Klik op de collage hieronder om ze eventueel te bekijken.

    Valkenburg – de Wilhelminatoren

    bVision Photography

    Het allerhoogste punt van Valkenburg, veel hoger dan de Cauberg, en geen tour die er langs komt. De Wilhelminatoren. Naast een mooi uitzicht kun je er ook tokkelen, dat is via een lijntje afdalen van de toren. En dat laat je uiteraard door je vriendinnen vastleggen. Er loopt een kabelbaan naartoe en je kunt er rodelen. Maar nogmaals, wat zoekt een Hollander in Valkenburg, ik weet het nog steeds niet. Maar, mijn zoektocht gaat verder.
    Door een vergissing was deze al eerder geplaatst dan de bedoeling was vandaar dat er een oude reactie van Ioon bij staat die razend vlug was.

    bVision Photography

    bVision Photography

    Het is weer voorbij

    bVision Photography

    Voorbij is het weekje regenvakantie, ik mag weer gaan werken. Ik heb nog nooit zoveel regen op vakantie gehad als in de afgelopen week. Maar, dat mag de pret niet drukken, we hebben ons toch geamuseerd. Alhoewel het bijna verkeerd was afgelopen gisteren. We waren weer eens op safari in eigen land en reden binnendoor tussen de ene centrale van Essent (in Linne de waterkrachtcentrale) naar de andere centrale van Essent (in Maasbracht, de Clauscentrale), door velden en bossen, toen de weg steeds een beetje smaller en natter en modderiger werd, de bodem van de auto af en toe de grond raakte, en op het moment suprême, midden in een modderpoel, de zaak even stil stond en de motor afsloeg… Dan maar even uitstappen, een foto van de omgeving nemen, en het beste ervan hopen en zeker niet panikeren, toch… U ziet, we zijn ook weer thuisgekomen. En met een paar mooie foto’s van de industriële natuur. Het was tenslotte open monumentendag op Nine Eleven… Voor de geïnteresseerden, naast een vistrap heeft de waterkracht centrale ook een Fishflow systeem. Daarbij wordt van het natuurlijk gedrag van de vissen, terug zwemmen langs de oever, gebruik gemaakt door daar een inzwemopening te creëren waar de vissen door een hevelwerking naar een lager gelegen gedeelte achter de centrale worden geleid.

    bVision Photography