DAF 55 coupé

bVision & Photography

In 1967 werd de DAF 55 geïntroduceerd, De eerste DAF met een watergekoelde 1100 cc motor met 44 pk. Uiteraard met de wereldberoemde jarretel aandrijving, de variomatic. De motor was afkomstig van Renault en had zich duidelijk al bewezen. Het koetswerk was een aangepast DAF 44 koetswerk van Michelotti. Maar buiten dat koetswerk was alles anders. Door de waterkoeling en de grotere motor werden onder de kap veel aanpassingen gedaan. Er kwamen uiteindelijk een aantal versies op de markt waaronder deze coupé die door Emile, beter bekend als Leidse Glibber, op de foto werd gezet.

bVision & Photography

Deze coupé is een van de laatst gebouwde coupé’s en is geproduceerd in 1972, het laatste jaar dat deze auto gemaakt werd. De opvolger, de DAF 66 stond al voor de deur. Naast de sedan en de coupé was er uiteraard de DAF 55 Marathon. Deze Marathon wist diverse rally successen op zijn naam te schrijven, waaronder o.a. de rally van Monte Carlo in zijn klasse. Ook de DAF 55 Combi was een zeer geliefd model. Veel extra ruimte t.o.v. de sedan en een aantrekkelijker aanzien. Dat het uiteindelijk met DAF allemaal niet mocht baten ligt in ieder geval niet aan dit model, dit was voor DAF een echte topper.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Me! de schilder

bVision & Photography

Een megaklus, dat is het. We hadden eerst wat offertes gevraagd voor het schilderen van de buitenkant van ons huis, maar dat liep de spuigaten uit. Voor vijf- en een halfduizend Euro doe ik het zelf wel. Oké het is wel een hele inspanning, maar ik heb de tijd. Drie etages voor en drie etages achter. Schuren, plamuren, afplakken, in de primer zetten en dan aflakken. De eerste dagen zitten erop. De kleur wordt over het hele huis Gelders Blauw. En de foto hieronder, nou ja… verzin er maar wat voor.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

De Geleenbeek -1- De oorsprong in Benzenrade

bVision & Photography

Heel, heel lang geleden is het hier begonnen er ontstond door de druk van het erachter gelegen plateau spontaan een bron, er ontstond een vijver met water en die werd almaar groter en groter en zocht lager gelegen gebieden op, het stroomde via kleine beken naar een plaats waar ook een vijver ontstond, maar ook die raakte vol en zo ging het verder door tot het uiteindelijk meanderend de rivier de maas bereikte, en de langste beek van Nederland werd. We hebben het hier over de oorsprong van de Geleenbeek, en wellicht ook de reden dat hier Coriovallum (Heerlen) ontstond. Benzenrade is een gehucht en valt onder de gemeente Heerlen

bVision & Photography

Hier bij de oorsprong stond een Romeinse villa, door het aanwezige water van alle gemakken voorzien. Nee, het is geen sprookje, vanuit hier ontstond oostelijk zuid Limburg. Niet bekend om zijn vele windmolens, maar wel om zijn vele watermolens. Vrijwel alle beekjes hier stromen eindigen uiteindelijk in de Geleenbeek. Maar laten we niet vooruitlopen op de zaken, maar bij het begin starten. bij de oorsprong, bij de Benzenraderhof waar de familie Huynen de scepter zwaait. Hier ligt de bron van al dit leven en de eerste vijver, de beek komt later wel. We zullen hem volgen totdat hij uit het zuiden verdwijnt.

bVision & Photography

De bloeitijd van de Romeinen lag ergens rond de tweede eeuw na Christus daarna was het voor de bewoners van de streek een lastige periode. Veel mensen woonden er niet en van wie het land nu wel was wist ook niemand. Toch leefden er mensen en werd langzaam maar zeker een zekere structuur zichtbaar. Allemaal eilandjes met stukken grond en leenmannen, die het beheerden. Ze vochten onderling en met elkaar en zo werd rond 1300 een kasteel gebouwd op een eiland midden in de eerste vijver. Door ene Bercholphus van Bensenrade. En waar een kasteel lag, kwamen mensen erop af en ontstond een dorpje. Er werden boerderijen gebouwd waaronder de Benzenraderhof. In de huidige vorm vinden we gebruikte mergelblokken van het kasteel terug in de muren van een van de stallen. Het Goed, zoals men dat zegt is in de loop van de eeuwen diverse malen van eigenaar gewisseld. Op dit moment is het particulier bezit en wordt het weer als boerderij gebruikt.

Deze teksten zijn niet gemaakt op basis van een uitgebreid historisch onderzoek, maar zo als ik de loop van de geschiedenis zie. Beschouw dit dus niet als een stuk met historische waarde maar zoals de oneliner van mijn blog. De naakte waarheid met een korreltje zout!.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Murals Heerlen – Romeins verleden

Van Romeinen tot het maankwartier

bVision & Photography

Heerlen staat bij de pers bekend als de muralhoofdstad van Nederland. De gemeente voert bewust beleid waarbij street art en urban art vormen alle ruimte krijgen. Ik probeer als inwoner van de gemeente Heerlen vele van deze murals te fotograferen en in de belangstelling te brengen. De mural vandaag is aangebracht in het kader van kleur onderweg, waarbij een aantal viaducten onder de stadsautoweg van kleur zijn voorzien.

bVision & Photography

De mural is aangebracht onder het viaduct aan de Valkenburger weg het gaat over de tijd van de Romeinen van toen Heerlen nog Coriovallum heette tot aan het maankwartier in het Heerlen van nu. James Jetlag is de artiest, of kunstenaar, en heeft deze kleurrijke mural voor zijn rekening genomen. Of zoals het op zijn site staat: James Jetlag is een creatief bedrijf, geformeerd rond cultuurondernemer en muralist James Jetlag.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

De kweekvijver Fiets ‘m erin

bVision & Photography

Recyclen maar, is het devies. De tonnen op de rotonde aan het begin van de Molenberg in Heerlen, waar ik al eerder een stuk over gepubliceerd heb, gaan plaatsmaken voor fietswielen. Een project groep is fietswielen aan het verzamelen om een grote globe van fietswielen te maken. Dat dat geen eenvoudige klus is mag duidelijk zijn. Wat zelfs met standaard maten krijg je hem niet rond. Kunst is dus om zoveel mogelijk verschillende maten fietswielen te krijgen

bVision & Photography

Het kunstwerk bestaat uit 350 fietswielen en is een kopie van het beeld “Globe Recycle” van kunstenaar Rachid Assiraj. Het wordt in elkaar gezet door een aantal actieve buurtbewoners op het schoolplein van het Bernardinuscollege aan de Sint Franciscusweg. Dat is ook de plaats waar mensen hun fietswielen kwijt kunnen. Als alles gesmeerd loopt willen ze het op 14 augustus plaatsen. Maar van de 350 benodigde fietswielen komen ze nog wat tekort.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Werk in uitvoering

Soms moet je wel eens wat achterstallig onderhoud uitvoeren en wat ideetjes uitwerken. Zo was ik al jaren op zoek naar een echt logo voor de site. bVision staat immers voor Blog and Photography (vision). Nu ik wat meer tijd en rust heb, heb ik er ook weer meer zin in. Dus heb ik naast het bezig zijn met Jeslynn, me ook bezig gehouden met mijn blog. En na 16 jaar bloggen ben ik eindelijk even tevreden. Mijn blogervaring startte exact 16 jaar geleden op 5 augustus 2003. En velen zullen v@nM@n daarvan nog wel kennen. In december 2007 ben ik begonnen met bvision.nl een nieuwe opzet met meer mogelijkheden, als gastblogger destijds Frank. Maar na een fiks aantal jaren stopte Frank in 2016. Het nieuwe logo staat boven de site, en uiteraard in originele grote hieronder en in het vervolg ook op de foto’s. Dus als jullie iets vreemds gezien hebben in het weekend, it was Me! van bVision.

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek

Spanning in Follega

bVision & Photography

Het volgende huisje staat als je het goed bekijkt bijna met de voeten in het Tjeukemeer. Het is op de korrel genomen door Morgaine van Morgaine’s Passions. Het is een standaard trafohuisje van voorheen het PEB, Provinciaal Electriciteits Bedrijf, maar het staat niet op een standaard plaats, maar ergens langs de A6 richting Drachten. Zo ergens bij de Oostzee bij een brug. Het heeft even moeten smeulen en een weekje later dan gepland was, maar ik moest vinden waar het stond. Na een uitgebreide bestudering van de foto’s kreeg ik een heldere ingeving… found!. Hieronder het aangepaste verhaal van Morgaine waar ik wat privé zaken uit heb weggelaten

bVision & Photography

Hoi Sjoerd,
Tijdens de terugtocht vanuit Almere aan het einde van de middag langs water en nog meer water naar Drachten maakten we ook een stop bij een parkeerplaats langs de Oosterzee. Ik zie deze altijd natuurlijk, maar nog nooit was ik er af geweest om daar eens te kijken. Mijn Liefste ook niet overigens zo vertelde hij mij, maar vond het nu een mooi moment om dat samen met mij te doen. En wat denk je? Ja hoor, er staat 1 trafo huisje en natuurlijk moest ik deze even op de foto zetten! Echter, heel grappig, staat er een adres op, van het Tjeukermeer, het zal wel, mij kunnen ze alles wij maken.
Nou dat wijsmaken is het niet, de plaats daar in de buurt heet Oosterzee, en die ligt ook aan het Tjeukemeer. Maar ook ik heb even moeten nadenken voor alles op zijn plaats viel. Daarom jouw beschrijving iets aangepast.

bVision & Photography

Follega is een dorp in de gemeente De Friese Meren, in de provincie Friesland. Het ligt ten noorden van Lemmer en ten noordwesten van Oosterzee, aan de westkant van het Tjeukemeer. Het Tjeukemeer in het Fries Tsjûkemar is het grootste binnenwater van de Nederlandse provincie Friesland. Follega vormt samen met de naburige Eesterga een tweelingdorp. Follega is ook het dorp waar de bekende Nederlandse wielrenner Tiemen groen vandaan komt. Stel je er niet teveel van voor, beide dorpen samen hebben nog geen 200 inwoners. (o.b. van gegevens uit Wikipedia)

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek