Motor: 2slag ILO van 125 cc
Max snelheid: 70 km/h
Productie: 1950 – 1957
Al heel snel na de oorlog was de behoefte aan kleine zuinige auto’s heel groot. Een van de eerste geldschieters die daar brood in zag was Kleinschnittger. Heel veel handwerk en onderdelen die gebruikt waren in de tweede wereld oorlog werden hergebruikt om deze auto te maken. De carroserie was van alluminium. Op houten aambeelden en met een rubber hamer gevormde alluminium delen waren de basis van dit model, veel gelast werd er niet. De bodem werd kant en klaar van een carroseriefabriek gekocht. Het werd verkocht als een sportwagen, maar met 70 km per uur was de sport ver te zoeken. Alles bij elkaar werden er zo’n 2000 gemaakt en verkocht over de hele wereld. Een gedeelte daarvan werd als bouwpakket geleverd. Eigenlijk was het best een aardig autootje en ik kan me voorstellen dat mensen er blij van werden. In Belgie werden deze auto’s in licentie ook (af)gebouwd. Grappig is dat de onderdelen van 4 auto’s in op en achter een volkswagen tranporter werden getransporteerd. Lean and mean dus.
Pingback: Kleinschnittger F125
Is dit een echte auto? het lijkt wel een trapauto. Ongelooflijk dat zoiets gereden heeft.
Die mag van mij retro worden. Niet dat ik hem kan kopen, maar het lijkt me leuk om ernaast in de file te staan.
ik vind ‘m echt prachtig!
Zo`n wagen heb ik nog nooit gezien, erg bijzonder ding.
Dat van elkaar lenen doen ze eigenlijk allemaal, onder welke wagen zit bijvoorbeeld een uitlaat, terwijl anderen dat ook hebben.
Het is net een botsautootje joh! Wel een leuk karretje!
Kleinere auto’s was een oplossing na de oorlog.. Je zag het ook bij de amerikaanse bakken. Kijk naar de Hemi Poisson.. ook een stuk kleiner dan zijn voorgangers
Wat een geinig wagentje
deze heb ik nog nooit gezien,
maar ik vindt hem schattig zeg
fijn weekend
met mooi weer
🙂
Een verrassing. Kompleet nieuw voor mij en nog nooit van gehoord.