woë zint ze gebliëve, mieng koele en kuulkes?
De Stoomlocomotieven
Toen ik nog heel klein was en amper nog kon lopen woonden we op zo’n 100 meter van het mijnspoor af, ik woon nu ca 30 meter van het voormalige rangeerterrein van datzelfde spoor van de Staatsmijn Emma af. Het Mijnspoor liep van de Staatsmijn Emma in Hoensbroek, via de Staatsmijn Maurits naar de haven in Stein. Vrijwel niemand kan zich voorstellen wat een vertrekkende stoomtrein een herrie kan produceren als er een complete lading wagons met kolen achter hangt, zeker als als deze midden in de nacht gingen rangeren om de wagons klaar te voor transport. En toch heeft het ons nooit gestoord in die tijd. Mijn hele familie was toen afhankelijk van de mijnen. Later met de Diesellocomotieven werd het al wat draaglijker, die hadden een meer constante trekkracht en maakten zelf ook al minder lawaai.
Kolentrein op het rangeerterrein van de staatsmijn Emma (1955)

bVision.nl een Parkstad Limburg blog













