Om uit de algemene malaise te komen waarin het bedrijf van de fam Glas in Dingolfing, Beieren terecht was gekomen wilde men men bij Glas in 1964 een groter model ontwikkelen het succes van o.a. Ferrari en Maseratie werd daarbij als voorbeeld genomen. Kleine specialistische autofabrieken die het beslist niet slecht deden, In eerste instantie werd gedacht aan een zescilindermotor. Door twee cilinderblokken van de 1300 GT te gebruiken verkreeg men echter een cilinderinhoud van 2.600cc, waardoor het uiteindelijk een 8 cilinder werd. Deze motor kreeg uiteraard twee door tandriemen aangedreven bovenliggende nokkenassen. Het was een samenraapseltje van allerlei onderdelen, zoals de koplampen van een Setra bus, raamslingers van een Mercedes 230 SL en portiersloten van een Porsche 911. De auto werd in september 1965 tijdens de IAA gepresenteerd. Vanwege de grote gelijkenis met de Maserati Quattroporte uit die tijd kreeg de Glas 2600 V8 de bijnaam Glaseratie. Later werd Glas overgenomen door BMW en werd nog een BMW-Glas 3000 V8 gemaakt. Het was inmiddels 1966…
De foto’s zijn vorig weekend tijdens de Geleense Oldtimer Parade gemaakt gemaakt. Deze Glas is van 1967 volgens het RDW. Deze gaat met stip mijn virtuele garage in.
Ha Sjoerd,
Voor mij is Glas een onbekend automerk.
Wel een mooie auto trouwens, weer wat opgestoken. oma
Deze kende ik niet, weer wat wijzer geworden.
Hoort zeker in je virtuele garage thuis. Mooi ding. Ik heb ook een oudje voor je gescoord. Ik post ‘m één dezer dagen wel
Nooit van gehoord, maar hij ziet er niet verkeerd uit.
Dat van die koplampen had je nou net niet moeten zeggen… nou zit ik daar steeds naar te kijken…
Love As always
Di Mario
Schitterende auto en daarmee heb ik alles gezegd.
Saludos de Albert
Hij ziet er ook nog echt goed onderhouden uit. Mooi.
Prachtige auto.
Voor de echte liefhebber is het elke week weer een feest hier
Mooie aanwinst…!!
Fijne zaterdag.
Ik pas daar nooit in. Maar het het wel een stukje mooi blik.
Echt wel…