bVision PhotographyOver nostalgie gesproken. In de vorige eeuw reden er al trams en auto’s op perslucht. En ook in de Limburgse mijnen werd perslucht gebruikt om locomotieven aan te sturen. Het laatste vooral omdat hier geen vonken bij aanwezig waren. Guy Nègre een ingenieur van het Luxemburgse bedrijf MDI, ontwikkelde een persluchtmotor die ingebouwd in de AirPod ook in het hedendaagse verkeer mee kan komen. Oke, we zijn er nog niet helemaal, want het moet ook overal goed bruikbaar zijn. En helaas, de autoweg is nog verboden gebied voor dit geinige karretje. Want het is een leuk modelletje en zeker fotogeniek en een aanwinst in het muisgrijze straatbeeld. De motor bestaat uit twee cilinders met een inhoud van 430cc en er gaat 260 liter perslucht mee met een druk van ca 250 bar. De Indische autobouwer Tata heeft besloten om deze AirPod op de markt te gaan zetten, voor een prijs tussen de vijf- en zesduizend euro, een koopje toch.

bVision Photography

De ‘brandstof’ van de driewieler is perslucht en kost 50 eurocent per 100 kilometer, en als je dit omrekent naar een zuinige auto die toch op ongeveer op 9 Euro per 100 kilometer kost is het een schijntje. Om lucht te persen, heb je elektriciteit nodig en zolang die schoon is, rijdt de Airpod zo groen als een kikker in het gras. Het kan uiteraard nog slimmer, een hometrainer met compressor bijvoorbeeld, of een wat grotere fietspomp, maar nu draaf ik uiteraard even door. Topsnelheid van deze Airpod is overigens 80km/uur met een bereik tot 150km. De chauffeur stuurt met een joystick en er kunnen twee passagiers mee op de achterbank. Binnenkort staat dit karretje in de showroom, het lijkt me de ideale auto voor woon-werkverkeer als je niet te ver weg woont. Ook als boodschappenwagen is het een uitkomst. Hij gaat dan ook linea recta naar mijn virtuele garage.

bVision Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

16 Comments

  1. Voor Frank-103: Vergeet niet dat het hier om een stadswagentje gaat, dat nooit meer dan 70 km per uur zal rijden. Op een snelweg zul je hem nooit zien. Verder is het koetswerk heel elastisch. Het vangt schokken op zoals een rubberen bal, en is vier keer beter bestand tegen impact dan plaatstaal. Ook is een voetganger of fietser die zou aangereden worden door een Airpod beter af dan met een klassieke auto, omdat de Airpod helemaal afgerond is.

  2. Dank je voor deze fijne reportage en de mooie foto’s. Mag ik even een kleinighid rechtzetten? De Airpod zoals op de foto’s te zien heeft een verwachte prijs van 7000 euro. Hij wordt ontwikkeld en weldra (mogelijk nog dit jaar, als alles goed loopt)verkocht door MDI (hoofdkwartier in Luxemburg maar de eerste fabriek staat in Carros (Nice – Frankrijk)). Tata Motors heeft de licentie gekocht om hun persluchtmotoren te mogen gebruiken in hun eigen modellen (dus niet de Airpod) en die worden op de markt verwacht rond mogelijks begin 2014. Ik volg dit verhaal al jaren op mijn site http://www.aircars.tk. Neem eens een kijkje!

Reageren mag, stay safe!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.