De Saab 93 niet te verwarren met de Saab 9-3, die heel wat jonger was, werd gemaakt in Trollhättan, Sweden, en staat op de foto klaar om verscheept te worden naar de Verenigde staten in de nabij gelegen haven van Uddevalla. We schrijven hier 1957. Het model werd voor het eerst geproduceerd in 1955 en was ontwikkeld door Sixten Sason. Onder de motorkap vinden we een driecilinder-tweetaktmotor van 748 cm3 met 33 pk. De eerste Saab 93(A) had een gedeelde voorruit die in 1957 vervangen werd door een hele voorruit. Vanaf hier wordt de Saab een 93B.
De Saab werd vooral bekend door de uitstekende resultaten in de rallysport, zo won Erik Carlsson in 1957 de Finland Rally met een Saab 93. Twee jaar later won hij de Zweden Rally, ook met een Saab 93.
bVision.nl een Parkstad Limburg blog uit Hoensbroek
Ik weet dat ze er waren, maar kan ze niet meer zo goed in het straatbeeld voor de geest halen.
Saab was vroeger een merk met standing. Zo waren één van mijn vroegere bazen en mijn schoonvader fan van dit merk.
Tja, verschil moet er zijn ik begon met een 2CV en keek verlekkerd naar de Saab
Mooi uitstapje vanuit je digitale garage naar de zwart/wit realiteit van 1955 …, voor de één kil of oubollig, voor de ander pure romantiek. Ik hoor bij de laatste categorie.
Ja, mooie auto en een schitterende foto!
Het was echt een pracht auto. Deze foto is fantastisch. Jammer alleen dat we de mooie ronde koplampjes niet zien.
Goede morgen Sjoerd, ik ken die wagen nog van vroeger, mijn tennisleraar had er eentje in het rood. Verder heb ik geen verstand van auto’s of van de motoren die erin zitten, je kunt me op dat gebied alles wijsmaken.
Ik wens je een heel fijn weekend toe.
Hier een doktersauto, in Amerika een advocatenwagen. Ik vind hem niet echt mooi, wel een auto met een eigen gezicht.
Rally’s winnen en toch een oubollig imago hebben.
Love as always
Di mario
Mooi al die wachtende saab’s…!
Fijn weekend Sjoerd.
het zijn er heel wat die ze verscheept hebben, ze zullen veel mensen blij gemaakt hebben en ralleyrijders ook
Een @->- voor jou.