De mijnen – De stoomtrein
De mijnen – De stoomtrein

De mijnen – De stoomtrein

bVision & Photography

De Stoomlocomotieven

Toen ik nog heel klein was en amper nog kon lopen woonden we op zo’n 100 meter van het mijnspoor af, ik woon nu ca 30 meter van het voormalige rangeerterrein van datzelfde spoor van de Staatsmijn Emma af. Het Mijnspoor liep van de Staatsmijn Emma in Hoensbroek, via de Staatsmijn Maurits naar de haven in Stein. Vrijwel niemand kan zich voorstellen wat een vertrekkende stoomtrein een herrie kan produceren als er een complete lading wagons met kolen achter hangt, zeker als als deze midden in de nacht gingen rangeren om de wagons klaar te voor transport. En toch heeft het ons nooit gestoord in die tijd. Mijn hele familie was toen afhankelijk van de mijnen. Later met de Diesellocomotieven werd het al wat draaglijker, die hadden een meer constante trekkracht en maakten zelf ook al minder lawaai.


Kolentrein op het rangeerterrein van de staatsmijn Emma (1955)

bVision & Photography

bVision.nl een Parkstad Limburg blog

12 reacties

  1. Marlou

    Ha Sjoerd, dat je er eigenlijk je hele leven zo vlakbij woont.
    Dan gaat het geluid een beetje in je genen zitten…
    Ik vind het mooi, dat je er steeds zo enthousiast over bent…

    Prettig weekend, Marlou

  2. ZON-nebloem

    Ik heb ooit op een 100m langs een trein gewoond die om de 20 min reed, je wordt dat gewend, maar dit is is wel echt kort, want die maken wel echt veel lawaai.
    Een @->- voor je.

Reageren mag, maar hou het netjes...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactie gegevens worden verwerkt.