De aftrap in deze serie historische automobielen wordt gemaakt door de Goggomobiel. In 1954 werd dit autootje voorgesteld aan de pers en in 1955 rolden de eerste auto’s van de band. Een echte dwerg met tweetactmotor was het, maar enorm populair omdat je er met een motorrijbewijs in mocht rijden. Dat de isariafabriek tot die tijd alleen landbouwmachines maakte mocht de pret niet drukken. Het familiebedrijf onder de leiding van Hans Glas had een groot succes met dit wagentje. In tegenstelling tot de andere fabrikanten van dwergauto’s leek deze zelfs op een auto. Het bedrijf werd in 1966 overgenomen door BMW die in 1969 de productielijnen stil zette voor dit model. 280.000 exemplaren waren toen van de band gerold. Er heeft zelfs een besteluitvoering van deze auto bestaan. Het waren zeer betrowbare auto’s voor die tijd. De dwergauto’s zijn hun bestaanrecht kwijt geraakt door de toenemende economische groei. Men kocht sneller een echte auto…
Naast de goggomobiel bouwde Glas onder zijn eigen naam ook nog auto’s. Deze zullen in deze serie ongetwijfeld ook nog wel eens voorbij komen.
Gerelateerd
was mijn 1e wagentje. wil er graag een klein schaal model van hebben.die van mij was rood. ik reden er veel mee met de kinderen.hij ging niet zo snel. maar kon op de snelweg te mee komen. wie heeft er een voor mij te koop
Mijn vader kocht in 1960 ’n 2e-hands vanille-gele Goggo met linnen schuifdak.
Ik ben nu 57 maar kan me nog de vele zondagritjes van toen nog goed herinneren.
In 1962 deed ie ‘m van de hand. Met zijn stukadoorsbedrijf kon ie niks met dat ding en heeft daarna twee deuxchevautjes versleten (toen der tijd zeer praktische karretjes)
Begin jaren 60 hadden had mijn vader zo’n autootje. Geweldig vonden wij het, al ging het ding maar 20km/per uur. Dus nog heel wat anders dan de 45 km van nu. Toen kon dat nog. Ik heb hele goede herinneringen aan dat autootje. Later hadden we zelfs een Goggomobiel bestel. Welliswaar ook 20km/per uur maar toch meer ruimte.
Aan de Eurenderweg 12b in Heerlen is mijn vader eind jaren 50 / begin jaren 60, een aantal jaren (sub?)dealer geweest van Goggomobiel en Isar, het latere Glas. Ik herinner mij dat er naast een coupe en besteluitvoering ook een scooter werd gebouwd. Goggomobiel werd geleverd met een handschakelbak in dwarsliggend h-patroon. Er was ook een versnellingsbak die werd bediend door een soort joystick (dat woord bestond toen nog niet!!) op het dashboard. De schakelversie werd ook als 16km-auto gebruikt en voldeed aan de wettelijke norm door simpelweg de derde en vierde versnelling te vergrendelen door de sleuven waar de schakelpook in viel, dicht te lassen.
Iedere auto die destijds werd verkocht, werd door mijn vader persoonlijk afgehaald bij de Gremi N.V. in Groningen. Ik herinner mij daar de naam van de heer Been, die steeds een Groninger Koek meegaf. Als kind ben ik een paar keer mee geweest. Een hele onderneming destijds. Met de trein naar Groningen en vervolgens met de auto terug. Snelwegen waren er alleen tussen Ommen (noordelijker weet ik niet meer) en Raalte, tussen Arnhem en Nijmegen en tenslotte tussen Geleen en Heerlen. De rest waren provinciale wegen en je moest toen nog dwars door iedere stad en dorp onderweg.
Super om nog weer eens zo’n autootje te zien. Dat is lang geleden.
Ik weet dat die auto,s nog een redelijke snelheid hadden dacht ik. Altijd beter dan die dingen die we nu op de weg hebben en dan heb ik over die 45 km auto,s. Ik heb de pest aan die dingen op de weg. 45 km is een snelheid waar wij als vrachtauto/bus bestuurden maar moeilijk omheen kunnen . Terug op het fietspad en de snelheid terug brengen naar die maatstaaf. Gr. Jan
Ben er wel eens vanaf Miste, bij Winterswijk naar Amsterdam Osdorp en terug gereden.
Onvoorstelbaar dat mensen daarin nog de ruimte vonden om zich motorisch te verplaatsen…
Oei! Ik voel een steek door mijn hart en zie haarscherp een familiefoto van ons gezin rondom deze auto, wat zal het zijn begin 1960? Kun je dat voorstellen twee volwassenen en vier kinderen op de achterbank.
Nostalgie ten top en ik pink een traantje weg…
Het is en blijft een schitterend karretje om te zien..
wat een gaaf bakkie zeg,
lijkt me wel leuk om in te rijden
De naam zegt me ook niets maar het modelletje komt me wel bekend voor. Vroeger had je zoveel leuke kleine karretjes. Het rugzakkie en de daf 44 (met bergversnelling!) waren niet stuk te krijgen joh!
Het model had ik wel eens gezien, de naam zegt me echter niets
Ik ken wel die daarachter staat, dat noemden ze toch een vlo? Een driewieler was dat 🙂
Tegenwoordig te vergelijken met een 45karretje?
Hij ziet er trouwens wel lief uit. Maar kennen deed ik hem (uiteraard) niet.
Ik wens je een heel fijn weekend toe!