Alweer een auto met een vreemde oorsprong. NSU is begonnen als fabrikant van breimachines, maar werd pas echt bekend met zijn race motoren. In 1957 werd de eerste NSU Prinz als auto geintroduceerd. Het sportieve en eigenwijze uiterlijk trok al snel een jong publiek en vele prinz-jes kwamen in de rally en racerij wereld terecht. De bekendste uitvoering was waarschijnlijk de NSU 110 TT(S) met een 1100 cc motor. De laatste versie, de NSU 1200 was te log en begon op een familieauto te lijken. Tussendoor bracht NSU de eerste productieauto met wankelmotor uit, de Wankel Spider in 1967 gevolgd door de NSU RO80. In 1969 is het merk opgegegaan in het grote VW concern (als Audi-NSU). De eerste volkswagen met voorwielaandrijving, de K70, is van oorsprong een NSU K70. Audi had hierin geen intressen en zo is deze NSU bij Volkswagen terecht gekomen.(foto NSU 1200)

18 Comments

  1. Laat dat nou toevallig mijn eerste autootje geweest zijn. Toenertijd tweedehands gekocht en meer met stilgestaan dan gereden. Voor meer baanvastheid had ik een betonblok in de koffer (*vooraan*) liggen.

  2. Dat is inderdaad uit die goede oude rallytijd, met oa ook die Simca blokkendoosjes, de Fordjes Escort en niet te vergeten de Dafjes, die in rallyuitvoering ineens heel stoer uit hun koplampen keken.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.