Vergeten merken – NSU Prinz 1957 – 1969




Alweer een auto met een vreemde oorsprong. NSU is begonnen als fabrikant van breimachines, maar werd pas echt bekend met zijn race motoren. In 1957 werd de eerste NSU Prinz als auto geintroduceerd. Het sportieve en eigenwijze uiterlijk trok al snel een jong publiek en vele prinz-jes kwamen in de rally en racerij wereld terecht. De bekendste uitvoering was waarschijnlijk de NSU 110 TT(S) met een 1100 cc motor. De laatste versie, de NSU 1200 was te log en begon op een familieauto te lijken. Tussendoor bracht NSU de eerste productieauto met wankelmotor uit, de Wankel Spider in 1967 gevolgd door de NSU RO80. In 1969 is het merk opgegegaan in het grote VW concern (als Audi-NSU). De eerste volkswagen met voorwielaandrijving, de K70, is van oorsprong een NSU K70. Audi had hierin geen intressen en zo is deze NSU bij Volkswagen terecht gekomen.(foto NSU 1200)

18 Comments

  1. Aaah wat een cutie! Die zou ik nog wel willen hebben ook als oldtimer!

  2. Ik kan me nog herinneren dat mijn zoon een keertje tegen zei . Pap, wat is de voorkant van deze auto…Als ik hem zie moet ik er nog even aan denken . Gr. Jan

  3. Het is wel een beetje een lelijke auto hoor 🙂

  4. wat leuk om dit te lezen! ik wist dat helemaal niet! vind hem nog best leuk ook trouwens!

  5. alweer zo,n leuke oldtimer,
    die zou ik ook wel willen hebben

  6. Ziet er leuk uit, maar de naam zegt mij niets

  7. Believe it or not maar dit was de tweede auto van mijn pa, tja de koters werden groter en pasten niet meer in de goggomobiel 😉

  8. hihihi. het was onze eerste auto, ik heb er nog ergens een foto van met Joop er stoer naast. Hij was donkergrijs en volgens mij was het een 1100 🙂

  9. Ik vind hem lijken op de simca die wij ooit ook nog eens hebben gehad. Leuk om te weten dit soort weetjes!

  10. Een tante reed er in…

  11. En wanneer is de laatste NSU Prinz van de produktielijn af gekomen? Typisch trouwens dat je hem bijna nooit meer als oldtimer ziet.

  12. 1957 is sowieso een topjaar natuurlijk(mijn geboortejaar) dus die auto is ook top!

  13. Ik vind het wel een geinig wagentje, dat vind ik al snel.
    Deze heeft wel wat schattigs.

  14. Dat is inderdaad uit die goede oude rallytijd, met oa ook die Simca blokkendoosjes, de Fordjes Escort en niet te vergeten de Dafjes, die in rallyuitvoering ineens heel stoer uit hun koplampen keken.

  15. Ze zijn mooi van lelijkheid, maar in Den Haag zie er af en toe een rijden en knap dat ze die oude brikkies zo goed kunnen houden.

  16. In eerste instantie moest ik denken aan ’n Simca 1000 die er ongeveer hetzelfde uitzag, maar dat klopte niet met de beschrijving. Wellicht ’n idee voor het volgende blokje Vergeten merken.

  17. Laat dat nou toevallig mijn eerste autootje geweest zijn. Toenertijd tweedehands gekocht en meer met stilgestaan dan gereden. Voor meer baanvastheid had ik een betonblok in de koffer (*vooraan*) liggen.

Geef een reactie