Deutsche Kinder Wagen was de meest gehanteerde omschrijving van de DKW zoals wij die hier kenden, maar van oorsprong was het een Deen die in Duitsland de Dampf Kraft Wagen in 1916 bouwde. Helaas een mislukt project wat veranderde nadat hij de tweetactmotor op een motorfiets, en daarna in een auto bouwde. Ziedaar, Das Kleine Wunder was geboren. Het wagentje liep als een trein en had een zeer betrouwbaar tweetaktmotortje wat gezellig pruttelde in tegenstelling tot de ruwe boxermotoren. Rond 1930 werd er gefuseerd met o.a. Audi, Horch en Wanderer tot Auto Union. De doorstart na de oorlog verliep moeizaam en in 1957 werd Daimler Benz eigenaar. De afgang werd ingezet en na een paar jaar werd in 1964 Volkswagen eigenaar van het merk DKW. twee jaar later was het einde oefening en ging Volkswagen alleen nog met de merknaam Audi verder. Voor het pruttelende kistje was het doek gevallen.

En is dit dan mannen prietpraat :))?
die vormgeving is super uit die tijd, echt heel mooi is deze wagen
Meestal kan het uiterlijk van een auto mij geen draad schelen, maar deze is echt prachtig. Bijna volmaakt, het enige dat eraan mankeert is dat ze deze niet meer maken.
Audi en Volkswagen zijn trouwens nu ook weer uit elkaar. Waarom, vraag ik mij af.
Qua vormgeving een enorme mooie auto. Ik ben altijd een liefhebber geweest van ronde koplampen, en nog eigenlijk..
Ergens gaat er een belletje rinkelen, maar uit mezelf zou ik dit nooit meer herinnerd hebben.
Supermooi! Die durf ik niet eens hier voor de deur te zetten.
Echt een leuk karretje! De omschrijving Das Kleine Wunder ist ein wunderschone! 😉
Wat een lief autootje!
prachtige auto,
daar zou ik wel in willen rijden
😉
Doet me een beetje qua vormgeving aan een oede saab denken. Mooie rubriek overigens 🙂
Mooie wagen om te zien
Leuke auto, alleen voldoen ze niet meer aan de techniek van schoonheid.