In deze tijd, waar de Tour de France door Frankrijk raast maken we even tijd voor deze bijzondere auto. In 1901 richtte wielrenner Jean-Marie Corre een autofabriek op waar drie en vierwielers werden gemaakt met motoren van Dion-Bouton. Veel kon de wielrenner echter niet zelf en doordat hij plagiaat pleegde door de versnellingsbak van Renault te kopieren was het over met zijn bedrijfje. De fabriek werd in 1907 verkocht aan een van zijn werknemers, wiens vader nogal wat geld had en Corre bleef daar nog enige tijd werken. Hij probeerde het nog eenmaal zelf, maar zonder enig succes. Gedesillusioneerd stierf hij in 1917. De Corre fabriek draaide echter onder de nieuwe leiding goed en er werden zo’n 34000 auto’s geproduceerd. Deels met eigen motoren, vanaf 1926, maar ook de samenwerking met Citroen was een succes. La Licorne was vlak voor de tweede wereldoorlog op zijn hoogste punt, na de tweede wereldoorlog ging het snel bergaf en in 1949 viel het doek voor La Licorne. In Nederland rijden nog ongeveer 20 exemplaren rond of staan op restauratie te wachten. En voor mij heel vreemd, ik kon het merk tot op heden ook niet…
PS. Mijn site wordt in het komende weekend verhuisd. ik meld mij weer als alles functioneert. maar dat ziet u uiteraard wel in uw reader…
(gegevens en foto afkomstig van wikipedia.org)
Deze auto’s zijn zeker heel byzonder.
Zelf heb ik er twee en binnenkort drie.
Ik bezit vele dokumenten en verhalen over de geschiedenis.
Heb een website sinds 2006 in de lucht over La Licorne automobielen.
corre-lalicorne.com en heb een club opgericht in Nederland, België en Duitsland
voor Licorne bezitters.
Deze auto is van mij geweest en heb ik gerestaureerd, dit is een LaLicorne 415 series L2 uit 1935. Ik heb de auto verkocht en heb geen idee waar de auto gebleven is. Heb er veel trouwritten mee gedaan en zelfs Arjan Robben in rondgereden. Ik ben nu wederom met een Licorne aan het restaureren, een La Licorne Ho2 Cabrio uit 1930. Wie meer over deze auto wil weten die mailt me maar.
k`heb er nog zo eentje in mijn garage staan heb je er belang bij?
Als jij al nooit van dat merk had gehoord, is het niet vreemd dat ik het ook niet kende. ik vind al dat chroom aan de voorkant opvallend.
Mooi! Fijn weekend!
Deze is wel heel bijzonder en sjiek, wil ik wel een ritje in maken. Een reader heb ik niet maar doe rustig aan, succes met verhuizen.
gave bak, lijkt trouwens op een citroen!
Sjieke auto hoor, wel een beetje triest verhaal over Corre, op het succes van anderen meeliften is nooit een goed idee.
Succes met de verhuizing en fijn weekend!
Corre heeft niet meegelift op het succes van anderen. Iedereen gebruikte deze versnellingsbakken. Iedereen ging braaf aan Renault betalen behalve Corre. Hij was van mening dat niet renault deze versnellingsbak had uitgevonden maar een ander bedrijf. De rechter besliste helaas anders waardoor Corre de proceskosten moest betalen. Dat kon hij niet. Corre heeft zelf wel heel veel gedaan. Alle auto’s van de merken Dion-Bouton of Fouillaron werden door hem voorzien van betere technieken en materialen. Hij is overigens gestorven aan een longontsteking in 1915.
ziet er goed uit zeg……………………..
veel succes met de verhuizing
gr Carla
Geen idee welk merk het is, maar prachtig is deze auto, daar hou ik wel van, oude klassieke auto’s 😀
En succes met je verzhuizing, en call me old fashioned? Ik heb en gebruik geen reader, hahahaha
XXX
heel erg mooi.
succes met den verhuis.
Mooi karretje, waar haal je die toch allemaal vandaan?
wauw wat een plaatje!
Worden vast als bruidsauto gebruikt…
Zijn te sjiek als gewone dagelijkse auto, toch.
Fijn weekend.
Deze heeft nog nooit in mijn garage gestaan. Wat een pronkstuk.
woei, die is erg sjiek!
Bijna zonde als zoiets buiten zou rijden als het regent!